Svar på spørgsmål fremsat i Uddannelsesudvalget 22.11.05
Christine Antorini spurgte: Hvordan kommer SPF konkret ud og bliver brugt? – og
Er I i dialog med folkeskolen?
Hermed – kort- nogle konkrete eksempler på, hvordan SPF medarbejdere møder og er i dialog med lærere, ledere og konsulenter i den kommunale folkeskole.
I Bagsværd har en skole brug for at høre om erfaringer med selvstyrende team. De rekvirerer en SPFlærer til 3 timers kursus.
På en skole i Ringsted har 9.klasselærerne brug for inspiration til, hvordan de kan arbejde kvalificeret med den obligatoriske projektopgave. De rekvirerer en SPFlærer til at fortælle om sine overvejelser, erfaringer og resultater.
I København N har man brug for at høre om erfaringer med It og matematik. En SPFlærer fortæller om sine erfaringer. Samme lærer har 14 dage tidligere fortalt en gruppe fra Lemvig om matematikskriveværktøjet Mathcad og den mundtlige matematikprøve.
I Gentofte er en tidligere SPFlærer nu ansat som udviklingskonsulent for at implementere SKUB. Han beder en SPFlærer om at formidle sine erfaringer med evaluering på en af kommunens
Skoler.På Ungdomsskolen rekvireres SPFmedarbejdere til et kursus for lærerne i konfliktløsning.
I Næstved har Amtscentret arrangeret et kursus om Deutschlernen. 30 deltagere hører om en
SPFlærers ideer, overvejelser og erfaringer
På 10 klasseskolen i Albertslund har lærerne brug for faglig inspiration til både dansk, engelsk og matematik. Tre 10.kl. lærere fra SPFer i et længere forløb skiftevis oplægsholdere og konsulenter ude på skolen i Albertslund
En gruppe skoleledere fra Gern vil gerne høre om SPF anker og erfaringer vedr. skoleudvikling, organisationsformer, teamdannelse og naturfagsundervisning. De besøger SPF nogle timer og får oplæg af en N-fagslærer
En gruppe skoleledere fra Skjern vil gerne høre om SPF overvejelser vedr. evalueringskultur og
N-fagsprøver nu og fremover.
De besøger SPF og møder først skoleleder, så to N-fagslærere
På en amtskommunal specialskole i Rødovre har lærerne brug for at arbejde med målfastsættelse og årsplanlægning. Derudover ønskes hjælp til, hvordan man kan omstrukturere og danne større lærerteam for at udnytte lærernes kompetencer bedst muligt. Undervisning og konsulentvirksomheden foregår over 3 kursusgange med elektronisk korrespondence mellem SPFlærere ind imellem.
På Egebjergsskolen i Ballerup er det opgaven at give eksempler på, hvordan man konkret kan arbejde med målfastsættelse og evaluering i forbindelse med fællesarrangementer for hele skolen. Desuden får hele lærerkollegiet et kursus i forskellen på årsplaner og aktivitetsplaner.
På en konference om film og billeder i undervisningen deltager to lærere fra SPF. Her møder de kolleger fra den kommunale folkeskole, udveksler ideer og praksiserfaringer og aftaler at holde løbende kontakt.