Vedr. SPFs
Foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg - d. 22.11.05:
(PE): Tak fordi vi har fået foretræde for Uddannelsesudvalget - i forbindelse med udvalgets behandling af Lovforslag.L61..om ophævelse af lov...om SPF
Vi er de to ledere, der er omtalt i bemærkningerne til lovforslaget - Marianne Munis, skoleleder og Poul Erik Christoffersen, Leder af Ungdomsbyen og p.t. konst. rektor siden d. 1.3.03
Vi vil gerne ganske kort uddybe 4 hovedpunkter for Uddannelsesudvalget:
Â
1. Hvilke vigtige opgaver SPF aktuelt løser og for hvilke brugere? (PE)
OBS: Nedenfor er opgaver understreget, brugere skrevet med kursiv
Forsøgsskolen udgør et pædagogisk laboratorium og værksted, hvor der udvikles nye ideer og perspektiver på undervisning i de ældste klasser.
Ideerne forbliver ikke blot ideer, men de afprøves i praksis - dvs. med levende børn. Dette kan både slå enhver innovation ihjel, men det kan også tilføre ideen perspektiv og kvalitet.
Ideer og resultater formidles både mundtligt til ca. 8.000 lærere om året, skriftligt i Forsøgscentrets tidsskrift CRIT, der udsendes til samtlige folkeskoler i Danmark, til alle ungdomsuddannelser, seminarier og CVUér og elektronisk på SPFs hjemmeside: www.inet-spf.dk
Ungdomsbyen - et mødested med mening
Hvor udvikling, afprøvning og formidling foregår i samarbejde med samarbejdspartnere uden for skolens verden - det kan være private erhvervsorganisationer, hel eller halvoffentlige virksomheder og organisationer i det civile samfund. SPFs pædagogiske medarbejdere løser konsulentopgaver for og giver sparring til disse.
Ungdomsbyens kurser blev i 2004 benyttet af 27.000 unge (mellem 12 - 19 år) sammen med deres lærere. De fleste af Ungdomsbyens kurser tilbydes efter en udviklings- og evalueringsfase af vore samarbejdspartnere i hele Danmark.
Internationalt
Er SPF med til at sætte pædagogiske fingeraftryk i projekter mange steder.Â
Ungdomsbyen fungerer således som national koordinator og pædagogisk sparringspartner for UNESCOs ASP netværk af folkeskoler, gymnasier og handelsskoler i Danmark (ASP = Associated Shools Project).
OECD har senest brugt SPF som indledere ved foredrag- og workshop på konferencer om "formative assessment" og "hard evidence for learning", hvor SPFs entrepreneur project blev præsenteret.
SPF fungerer hvert Ã¥r som inspiration for skole- og uddannelsesmennesker fra mange forskellige steder i verden.Â
Â
SPF - en koordineret del af det pædagogiske forsøgs- og udviklingsarbejde.
SPF ser sin rolle i det pædagogiske landskab som de reflekterende praktikere.
SPFs lærere er ikke forskere - som fx DPU - men har - som de reflekterende praktikere til opgave at benytte og omsætte den nyere pædagogiske forskning til anvendelig praksis i folkeskolen.
Som CVUérne og Amtscentre for Undervisning spiller SPF også en rolle i lærernes efteruddannelse. I nogle tilfælde foregår SPF læreres foredrag og kurser på foranledning af eller i samarbejde med disse centre
SPF bruges allerede af forskere, som vil studere praksis eller afprøve ideer( p.t. f.eks. RUC, AUC, Frederiksberg Seminarium, CVU Storkøbenhavn).
Opsummering af brugere (ikke alle er medtaget!):
- ældste klasser og lærere fra folkeskoler i Danmark
- ungdomsuddannelser, seminarier CVUér og Amtscentre for Undervisning
- UNESCO netværk af folkeskoler, gymnasier og handelsskoler i Danmark
- samarbejdspartnere (private virksomheder, offentlige og halvoffentlige organisationer) uden for skolens verden
- forskere fra videregående uddannelser
- OECD
- uddannelsesmennesker fra mange forskellige steder i verden.Â
Â
2. Regeringens uddannelsespolitiske mål og SPF (MM)
SPF har engagerede, årvågne, velorienterede, opfindsomme medarbejdere, der læser, lytter, reflekterer og diskuterer indbyrdes..
Således forholder de sig også til regeringens, oppositionens og andre aktørers uddannelsespolitiske udmeldinger og løbende mediedebat - som de perspektiverer med undervisningsfaglighed og viden om forskning på mange områder (samfunds-, fremtids- hjerne- pædagogisk psykologisk-)
Visioner og mÃ¥l for â€Verdens bedste folkeskole†har meget til fælles med mÃ¥l og resultatkrav, udviklingsarbejder, Ã¥rsplaner, projekter og indsatsomrÃ¥der pÃ¥ SPF.
SPFs udviklingsarbejder foregår inden for grundskolefagene, specielt inden for dansk/læsning, matematik, sprog og naturfag.
En bred vifte af udviklingsarbejder - til inspiration for danske lærere - findes pÃ¥ SPFs hjemmeside. Fra Kanon - til iværksætterprojekter.Â
Vi er i vores arbejde opmærksomme på at finde en god balance mellem dannelse og uddannelse.
Kvaliteten i arbejdet på SPF sikres blandt andet gennem en solid evalueringspraksis - bygget kontinuerligt op gennem mange år. En evalueringspraksis, der kombinerer det kvalitative og kvantitative, det formative og summative og som både involverer eleven og konkrete tilbagemeldinger til forældrene.
Eksempler pÃ¥ SPF i trÃ¥d med â€Verdens bedste folkeskoleâ€:
Vi vil også have dygtige piger, der interesserer sig for naturfag og matematik,
Â
Vore elever skal have kulturel og samfundsmæssig indsigt, udsyn og omtanke..internationalisering og verdensborgerskab hører med i både vort værdigrundlag og visioner, og vi har mange erfaringer med det!!!
Vi underviser i og med samarbejde, skiftende hold, på tværs af klasser, har fælles undervisningsmål, men også individuelle læringsmål..løbende samtaler med eleverne som er aktive i evaluering..
Udvidet skole-hjem dialog (også evalueringspartnere) vi kommunikerer analogt og digitalt!
Læreres læring og efteruddannelse er et must…man kan ikke være på SPF uden at uddanne sig…i jobbet og i det formelle efteruddannelsessystem
Pædagogisk ledelse via visioner, mål, krav, rådgivning, sparring og coaching og konstruktiv FEED BACK…som er en kunst i sig selv !
Medvirken v. elevgennemgang, besøg i undervisning, deltagelse i teammøder, ledelse af vanskelige møder
3. Hvad er unikt og godt ved at Danmark har et SPF? (PE)
- SPF er - heldigvis - langt fra det eneste sted i Danmark, hvor der foregår pædagogisk udviklingsarbejde. Men SPF er måske nok det eneste sted, hvor lærerne er forpligtet til at dele deres indvundne erfaringer med andre uden for egen skole eller kommune
- SPF er et tilbud - ikke et påbud. Skolefolk og politikere kan frit bruge det, de selv finder meningsfuldt.
- SPF tilbyder en slags arena, hvor pædagogiske ideer og teorier kan afprøves, vurderes kritisk og formidles - hvis de er brugbare.
- SPF er en lille organisation, der hurtigt kan omstille sig.
SPF udgør - med Forsøgsskolen og Ungdomsbyen - et integreret pædagogisk miljø, hvor afstanden fra udvikling af ideen - til udvikling af handling & praksis er relativ kort.
- SPF er et statsligt supplement til kommunale udviklingsarbejder
Â
- SPF har mange års erfaring med udviklingsarbejde og der foreligger store mængder dokumentation herpå
- SPF er et allerede kendt besøgssted også udenlands!, hvor man kan se/høre om/ opleve eksempler på flere forskellige udviklingsarbejder og projekter ved samme besøg
- Set i makroperspektiv, er SPF en nærmest enestående billig "katalysator" for pædagogisk udvikling.
Sammenfatning af det unikke:
Læreres pligt til at dele de indvundne erfaringer med andre, holde kurser, skrive artikler osv.
SPFs organisatoriske CV, en lang række erfaringer og stor kompetence / kapabilitet
Den pædagogiske iværksætterånd i hele institutionen
Flere udviklingsprojekter i samme organisation
Mangfoldige målgrupper har fordret udvikling af forskellige passende kommunikations- og formidlingsformer (gæster fra Japan til Jernløse!)
4. Hvordan ville SPF som et nationalt forsøgscenter kunne   Â
   bruges som aktiv i fremtidens kvalitetsudvikling på
   folkeskoleområdet og i forbindelse med overgangen til
   ungdomsuddannelserne? (MM)
SPF et fremtidigt AKTIV
Vore kompetencer, erfaringer og forbindelser kan bl.a. bruges tilÂ
- såvel de samme, som nye målgrupper: yngre elever eller ældre unge (16 – 19- årige)
- et intensiveret samarbejde med UU vejledere, private virksomheder, offentlige organisationer, ungdomsuddannelser..bl.a til adoptionsordninger, praktik, iværksætterprojekter, studieforløb
- 10.klasse som start/ introduktion til ungdomsuddannelser
- kobling af teori og forskning med praksis bl.a. gennem mere formaliseret samarbejde med videregående uddannelser
- ideudvikling vedr. internationalisering og globalisering, Europapraktik for unge, udveksling, analog og digital kommunikation på tværs af grænser og kulturer herunder..diapraksis kombineret med dialog!!!
- fremstilling af undervisningsmidler- materialer osv..
- fortsat udvikling/ afprøvning af evalueringskoncepter, prøve- og eksamensformer
- konsulentvirksomhed
- efteruddannelse af lærere
- input i uddannelse af nye lærere…..
Vi har til Uddannelsesudvalgets orientering vedlagt tidligere fremsendt brev til Undervisningsminister Bertel Haarder (d. 11.11.05). Brevets invitation til dialog og til at besøge SPF gælder naturligvis også Uddannelsesudvalgets medlemmer.
Med venlig hilsen
Marianne Munis,
skoleleder på Skolen på Forsøgscentret
&
Poul Erik Christoffersen
Leder af Ungdomsbyen
& konst. rektor for SPFÂ
Statens Pædagogiske Forsøgscenter
Islevgård Allé 5
DK 2610 Rødovre,
tlf. + 45 44 57 06 52 (Forsøgsskolen)
tlf.: + 45 44 91 46 46 (Ungdomsbyen)