J.nr. 2005-611-0066    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L 43 - Forslag til Lov om anvendelse af dobbeltbeskatningsaftale indgået mellem  de  danske  erhvervsorganisationers  kontor  i  Taipei  og  Taipeis  re- præsentationskontor i Danmark  . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.     8-14 af 10. novem- ber 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 8: Skal svaret på udvalgets spørgsmål 2 forstås således, at der også efter den i ndgåede aftale med Taiwan gives færøfradrag til studerende fra Taiwan, ligesom den ordning der gælder med Folkerepublikken Kina? Svar: Nej. Der er intet om færøfradrag i den foreliggende aftale. Spørgsmål 9: Kan ministeren i forlængelse af sin besvarelse   af udvalgets spørgsmål 3 bekræfte, at kons e- kvensen af aftalen er, at danske skatteydere, der modtager renteindtægter fra Taiwan, skal betale 10 pct. kildeskat til Taiwan, og den danske stat refunderer herefter den danske skat- teyder denne kildeskat ved at give credit for beløbet, og den danske stat betaler derved ki l- deskatten  til  Taiwan,  medens  en  skatteyder  fra  Taiwan,  der  modtager  renteindtægt  fra Danmark, ikke betaler kildeskat o.l. af renterne til Danmark, fordi Danmark ikke har intern beskatningsret vedrørende denne rente? Svar: Ja, jeg kan bekræfte, at en dansk skatteyder, som har betalt en renteskat på 10 pct. på Ta i- wan, kan få nedsat sin danske skat af renterne tilsvarende. Det kan han få, uanset om der er en skatteaftale eller ej. Jeg kan også bek ræfte, at Danmark efter intern lovgivning ikke opkræver kildeskat af re n- ter, der betales til en modtager i udlandet. Jeg vil gerne tilføje, at efter de foreliggende oplysninger beskatter Taiwan efter intern lo v- givning renter med 20 pct. Den taiwanesiske skat af renter betalt til en modtager i Danmark bliver med aftalen hermed halveret. Med  aftalen  skal  Danmark  give  credit  for  en  renteskat  på  10  pct.  Uden  aftalen  skal  Da n- mark give credit for en renteskat på 20 pct. Spørgsmål 10: Hvor meget mener ministeren, at det vil koste den danske stat i credit for skat betalt i Tai- wan af renter til danske skatteydere, og hvor meget ville den danske stat have kunnet få i kildeskat, hvis Danmark tilsvarende kunne indeholde kildeskat på 10 pct. af renter til pe r- soner og selskaber hjemmehørende på Taiwan? Svar: Rentebetalinger fra Taiwan til Danmark udgør iflg. oplysninger fra Nationalbanken et b e- løb i størrelsesordenen 1 mio. kr. årligt. Efter skatteaftalen kan Taiwan opkræve en rent e- skat på 10 pct., som Danmark skal give  credit for. Det svarer til et beløb på 0,1 mio. kr.
Side 3 Rentebetalinger fra Danmark til Taiwan udgør iflg. oplysninger fra Nationalbanken et b e- løb i størrelsesordenen 4 mio. kr. årligt. Hvis Danmark kunne opkræve en kildestat på 10 pct. at dette beløb, ville  skatten udgøre 0,4 mio. kr. Spørgsmål 11: Kan ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 5 bekræfte, at Da n- mark indtil aftalens indgåelse modtager 30 pct. kildeskat af royaltybetalinger til personer og selskaber, der er hjemmehøren de på Taiwan? Svar: Ja, men kun i det omfang, at betalingen falder inden for den definition af begrebet ”roya l- ties”, som findes i kildeskattelovens § 65 C, stk. 4, jf. mit svar på spørgsmål 5. Spørgsmål 12: Vil ministeren oplyse, hvor meget Danmark har tilbageholdt af kildeskat på royalty til pe r- soner bosiddende på Taiwan de seneste 3 år, samt hvordan SKAT kontrollerer, at der ko  r- rekt tilbageholdes kildeskat af royaltybetalinger til modtagere på Taiwan. Svar: Iflg.  oplysninger  fra  Nationalbanken  er  der  de  seneste  tre  år  samlet  betalt  royaltyb eløb  i størrelsesordenen  1,2  mio.  kr.  fra  Danmark  til  Taiwan.  Med  en  kildeskattesats  på  30  pct. svarer dette til at skattebeløb på 0,36 mio. kr. Der skal som udgangspunkt altid opkræves 30 pct. kildeskat, når royalti   es udbetales til en begrænset skattepligtig. Hvis modtageren dokumenterer at være hjemmehørende i et land, med  hvilket  Danmark  har  aftalt  en  lavere  skattesats  for  royalties,  anvendes  denne  lavere sats. Dokumentationen indsendes til SKAT, som træffer afgør   else om, hvorvidt den nedsatte sats kan  anvendes.  SKAT  meddeler  afgørelsen  til  den  skattepligtige  og  til  den,  der  udb etaler royalties. Spørgsmål 13: Kan ministeren bekræfte, at konsekvensen af aftalen er, at danske skatteydere, der modt  a- ger royaltyindtæg  ter fra Taiwan uanset arten af den pågældende royalty skal betale 10 pct. kildeskat  til  Taiwan,  og  den  danske  stat  refunderer  herefter  den  danske  skatteyder  denne kildeskat  ved  at  give  credit  for  beløbet,  og  den  danske  stat  betaler  derved  kildeskatten  til Taiwan, medens en skatteyder fra Taiwan, der modtager royaltyindtægt fra Danmark, kun betaler kildeskat o.l. af en begrænset del af royalty til Danmark, fordi Danmark ikke har en intern beskatningsret vedrørende alle former for royalty? Svar:
Side 4 Nej, jeg kan ikke bekræfte, at en dansk skatteyder skal betale 10 pct. i kildeskat på Taiwan ”uanset arten” af den pågældende  royalty.  Der skal betales 10 pct. i skat af de former for royalties, der er opregnet i aftalen, og ikke af andet. Jeg kan bekræfte, at en dans  k skatteyder, som har betalt en royaltyskat på 10 pct. på Ta  i- wan, kan få nedsat sin danske skat af royaltybeløbet tilsvarende. Det kan han få, uanset om der er en skatteaftale eller ej. Jeg kan også bekræfte, at Danmark efter egen lovgivning har en snævre re definition af be- grebet ”royalties”, end man har på Taiwan, og at Danmark kun opkræver skat af de betali n- ger, der efter lovgivningen er skattepligtige. Jeg vil gerne tilføje, at efter de foreliggende oplysninger beskatter Taiwan efter intern lo v- givning royalties med 20 pct. Den taiwanesiske skat af renter betalt til en modtager i Dan- mark bliver med aftalen hermed halveret. Med aftalen skal Danmark give credit for en royaltyskat på 10 pct. Uden aftalen skal Da n- mark give credit for en royaltyskat på 20 pct . Spørgsmål 14: Hvor  meget  forventer  ministeren,  at  det  vil  koste  den  danske  stat  i  credit  for  skat  betalt  i Taiwan af royalty til danske skatteydere, og hvor meget ville den danske stat have kunnet få i kildeskat, hvis Danmark tilsvarende kunne indeholde  kildeskat på 10 pct. af alle former for royalty til personer og selskaber hjemmehørende på Taiwan? Svar: Royaltybetalinger fra Taiwan til Danmark udgør iflg. oplysninger fra Nationalbanken et b e- løb i størrelsesordenen 2  -3 mio. kr. årligt. Det svarer til  en taiwanesisk skat på 0,2 -0,3 mio. kr., som Danmark skal give credit for. Royaltybetalinger til Taiwan udgør årligt et beløb i størrelsesordenen 0,4 mio. kr. Disse b e- talinger må antages at være omfattet af den danske definition af begrebet ”royalties”. D er foreligger ikke omlysninger om betalinger af royalties efter en bredere definition.