Retsudvalget 2005-06
L 40 Bilag 1
Offentligt
213266_0001.png
213266_0002.png
213266_0003.png
JustitsministerietLovafdelingenDatoKontor:Sagsnr.:Dok.:25. oktober 2005Strafferetskontoret2005-730-0173MUB40266

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

forslag til lov om ændring af straffeloven

(Skærpede regler om strafudmåling for forbrydelser begået med baggrund i den forurette-

des lovlige ytringer i den offentlige debat) (L 40)

1. Hørte organisationer og organisationer mv.

Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos:Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for KøbenhavnsByret, Præsidenten for retten i Århus, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten iÅlborg, Præsidenten for retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København,Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark,Landsforeningen af beskikkede advokater, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder, Rets-politisk Forening.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.

2. Bemærkninger

Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Kø-

benhavns Byret, Præsidenten for retten i Århus, Præsidenten for retten i Odense, Præsi-

denten for retten i Ålborg, Præsidenten for retten i Roskilde, Den Danske Dommerfor-

ening, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Foreningen af Politimestre i

Slotsholmsgade 101216 København K
Telefon: 33 92 33 40Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]Internet: http://www.jm.dk

Danmark, Landsforeningen af beskikkede advokater

og

Institut for Menneskerettigheder

anfører, at man ikke har bemærkninger til udkastet til lovforslag.

Advokatrådet

har anført, at hvis bestemmelserne i straffelovens § 81 skal tjene deres formål omat medvirke til ensartethed og forudsigelighed i strafudmålingen, kræver det, at bestemmelsernealene angiver helt grundlæggende, almindelige strafudmålingshensyn. En tendens til en merekasuistisk opregning på baggrund af konkrete sager eller mere politisk prægede signaler villesåledes medføre, at bestemmelserne mister deres karakter af et mere blivende katalog over heltgrundlæggende hensyn, som kan anvendes som pejlemærker i straffesager til gavn for ensartet-heden og forudsigeligheden. Enhver ændring af bestemmelserne kræver nøje afvejning af dissehensyn.Justitsministeriet er enig i, at opregningen i straffelovens § 81 bør angive nogle grundlæggende,almindelige strafudmålingshensyn, og efter Justitsministeriets opfattelse angiver den foreslåedebestemmelse et sådant hensyn (beskyttelse af den frie offentlige debat).

Advokatrådet

har endvidere anført, at det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, at manikke tilsigter at ændre det gældende udmålingsniveau for de omfattede overgreb.

Retspolitisk Forening

har anført, at man har sympati for at beskytte ytringsfriheden gennem etsærligt værn mod, at personer, der offentligt, herunder f.eks. også ved foredrag og undervisning,ytrer sig kritisk om politiske, religiøse og lignende samfundsmæssige spørgsmål, udsættes forvold, trusler mv. Retspolitisk Forening er imidlertid betænkelig ved, at forslaget indebærer endnuen ”opkriminalisering”, og man finder yderligere strafskærpelser uønskelige, selv om de kunsker i kraft af indførelse af en ny strafskærpende omstændighed.

Retspolitisk Forening

finder det tvivlsomt, om den foreslåede bestemmelse vil være egnet til atopnå det påtænkte formål, og foreningen finder generelt, at signallovgivning er uheldig og på enuønskelig måde kan bidrage til en generel hævelse af strafniveauet i Danmark.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har lovforslaget til formål udtrykkeligt atfastsætte i straffeloven, at det ved strafudmålingen inden for den foreskrevne strafferamme forden pågældende forbrydelse i almindelighed skal anses som en skærpende omstændighed, atgerningen er begået med baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat. Detvil være op til domstolene at bedømme, hvilken straf der bør udmåles i det enkelte tilfælde i lysetaf samtlige skærpende og formildende omstændigheder, der foreligger i sagen.

Advokatrådet

har endvidere anført, at der i bemærkningerne synes at være forudsat et bredereanvendelsesområde for den foreslåede bestemmelse, end hvad der følger af bestemmelsens ord-
-2-
lyd, idet der synes at være lagt forholdsvis mere vægt på ytringernes indhold og mindre vægt pådet forum, ytringerne fremsættes i.Lovforslaget vedrører gerninger foretaget med baggrund i den forurettedes ytringer i den offent-lige debat. I lovforslagets bemærkninger er det anført, at der ved ”ytringer i den offentlige de-bat” ikke kun forstås ytringer fremsat i massemedierne eller f.eks. ved deltagelse i demonstratio-ner, men også andre meningstilkendegivende ytringer, der er fremsat over for en videre kreds.Efter Justitsministeriets opfattelse ligger det forudsatte anvendelsesområde inden for rammerneaf den foreslåede bestemmelses ordlyd.

Politidirektøren i København

har anført, at det bør overvejes at præcisere, at overfald på per-soner på baggrund af deres deltagelse i lovlige demonstrationer eller parader mv. vil være omfat-tet af den foreslåede bestemmelse.I bemærkningerne til det fremsatte lovforslag er det præciseret, at den foreslåede bestemmelseogså omfatter den meningstilkendegivelse, der ligger i at deltage i en demonstration.
-3-