Til lovforslag nr. L 31 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   30. november 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Befordringsordning) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2005 og var til 1. behandling den 11. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Mø der Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsminist e- ren  sendte  den  26.  august  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  (folketingsåret  2004 -05,  2.  samling) alm. del – bilag 147. Den 4. oktober 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høring    ssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige henvendelser fra: Dansk Friskoleforening, Forældre på Ryomgaard Realskole, Frie Grundskolers Fællesråd, Hover-Torsted Friskole, Karstoft Friskole og Lyne Friskole. Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Hover-Torsted Friskole, Karstoft Friskole og Lyne Friskole.
2 Samråd Udvalget har stillet 2 samrådsspørgsmål til undervisningsministeren til mundtlig besvarelse. Min   i- steren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 1. november 2005. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmålene. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til   undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  flertal  i  udvalget  (V,  S,  DF  og  KF)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  de  stillede  æ  n- dringsforslag. Et mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til  forkastelse ved 3. behandling.  Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede æn dringsforslag. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at vi ifølge grundlovens §   76 i Danmark har undervisningspligt: »Forældre eller værger, der sel v sørger for, at børnene får en undervi    sning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen«. Der er således ikke nødvendigvis tale om et fravalg af distriktssk  olen, når forældre   vælger at sætte deres børn i en fri skole. For Det Radikale Venstre er det sål edes principielt afgørende, at udgangspunktet er, at det ikke er afstanden til skolen, der betinger valget, men foræ   l- drenes indstilling, hvor man vælger mellem en fri skole og di  striktsskolen/andre folkeskoler. Der- med er det også sagt, at  RV finder,  at en ordning, hvor der gives befordring på lige vilkår som til distriktsskolen,  er  den  rigtige.  Det  vil  betyde,  at  der  fortsat  gives  gratis  transport,  hvis  afstanden mellem  hjem  og  skole  overstiger  de  fælles,  fastsatte  grænser ,  eller  hvis  skolevejen  er  trafikfarlig, lige som der gives gratis transport til syge og invaliderede elever. Det er naturligvis rimeligt, at der, som der altid har været  , er en egenbetaling for selve undervis- ningen i en fri skole. Men det er centralt, at med ensartede transportregler for henholdsvis distrikts- skolen og en fri skole bliver der ikke tale om en prisdifferentiering baseret på afstand. Realiteten i regeringens første forslag og i det forslag, der følge  r af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, er alene, at det bliver dyrere for forældre at vælge , at undervisningspligten opfyl- des i en fri skole. Aftalen med Dansk Folkeparti har gjort forslaget mindre vidtrækkende, men ta  n- kegangen er den samme. Det er endnu et eksempel på, at det bliver gjort dyrere for forældrene   , og dermed gives der ringere vilkår for friskole rne. Det Radikale Venstre finder det afgørende, at forældre har rimelige muligheder for at oprette en fri skole – både     hvad angår  økonomie n, og hvad angår  de bureaukratiske krav, der stilles til vedtæ  g- ter  osv.  Det  mest  afgørende  er  naturligvis,  at  det  giver  muligheder  for,  at  der  kan  drives  en  hol d- ningsbaseret skole, der adskiller sig fra folkeskolen. Men dertil skal også lægges, at når foræ ldrene har muligheden for at oprette en fri skole, så er de også mere ligeværdige deltagere i diskussionen om, hvorvidt der skal være en folkeskole i landsbyen/kvarteret  , og om måden , skolen skal fungere på. Det er allerede i dag et meget stort ansvar og e n meget stor opgave at danne og drive en fri sko- le. Derfor er det vores vurdering, at regeringens politik trækker i den forkerte retning. Der er i stedet brug for forenkling, dialog og samarbejde. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
3 Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte forslaget om at fjerne en stor del af b e- fordringsgodtgørelsen til elever i de frie grundskoler. Lovforsla get medfører store økonomiske pr  o- blemer for landets  frie  grundskoler og dermed for de  forældre  , som vælger denne form for skol  e- gang til deres børn. Henvisningen til en harmonisering mellem folkeskolers og friskolers ret til befordringsgodtgørelse stiller  SF  spørgsmålstegn  ved,  idet  en  elev  stadig  vil  modtage  befordringsgodtgørelse  til  sin  d   i- striktsfolkeskole, hvis eleven har en farlig skolevej eller tilstrækkelig langt til distriktsskolen, mens eleven på den frie grundskole uanset  skolens beliggenhed mister sin befordringsgodtgørelse. SF anser det for vigtigt at støtte op om forældrenes grundlovssikrede ret til at bestemme over d   e- res børns undervisning og finder det uheldigt , at man med dette forslag påfører mange frie grun  d- skoler store økonomiske problemer  og dermed stiller de frie grundskoler ringere end folkeskolen. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Enhedslistens  medlem  af  udvalget  udtaler,  at  lovforslaget  vil  fjerne  de  frie  skolers  transporttil- skud. På trods af ministerens ændringsforslag vil  det betyde mindre lighed mellem folkeskoler og friskoler, særlig i de tyndt befolkede o  mråder. Lovforslaget giver derfor kun mening, hvis formålet ree lt er at undgå , at der oprettes en stribe fri- skoler  i  kølvandet  på  de  forventede  lukninger  af  en  række  mindre  folkeskoler efter  strukturrefor- men. Alle ved, at konsekvensen formentlig bliver, at der oprettes en række frie skoler i stedet i de mi  n- dre  bysamfund  til  erstatning  for  de  nedlagte  folkeskoler.  For  at  undgå  det te  kan  regeringen  f.eks. fjerne befordringstilskuddet og g øre det meget sværere for borgerne at få deres børn på en fri sk ole i udkantsområderne. Enhedslisten kan ikke støtte regeringens forsøg   på at fjerne de mindre skoler i de små bysamfund og kan derfor ikke støtte lovforslaget. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  et flertal (V, S, DF, KF og EL): Til § 1 1) I den under nr. 1 foreslåede ændring af    § 5, stk. 2, indsættes efter »stk. 3  «: »og 4«. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3] 2) Nr. 5 affattes således: »5. I § 17 indsættes som stk. 3:
4 »Stk. 3. Skolen kan af egne midler yde befordringstilskud, herunder til ordninger, der er fæ  lles for skolens elever og andre frie grundskolers elever, f.eks. i form af en busrute.«« [Frivillige befordringstilskud, herunder til fælles befordringsordninger] 3) Efter nr. 5 indsæ  ttes som nyt nummer: »01. I § 17 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. En kommunalbestyrelse, der i henhold til § 26 i lov om folkeskolen har etableret befor- dring for folkeskoleelever med skolebus, kan beslutte, at elever ved frie grundskoler kan benytte denne. Kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling herfor.  «« [Frivillig kommunal transport af elever i frie grundskoler] 4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »02. I § 40 indsættes som 2. pkt.: »Det samme gælder afgørelser om anvendelse af bevillinger, der er afs   at på finansloven. «« [Afskæring af klageadgang] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter § 5, stk. 2, i den gældende lov må en fri grundskoles midler alene komme skolens skole   - og undervisningsvirksomhed til gode. Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag ene i nr. 2  og  3,  hvorefter  en  fri  grundskoles  midler  fremover  også  må  anvendes  til  at  give  befordringsti  l- skud, herunder til befordring af andre skolers elever, og til at oprette en fælles befordringsordning med andre skoler, f.eks. en fælles busrute.   Til nr. 2 Efter ændringsforslaget får en fri grundskole mulighed for efter egen prioritering og af egne mi   d- ler dels at yde befordringstilskud til skolens egne elever, dels at indgå i samarbejde med andre sk o- ler om betaling for elevbefordring. Ændringsforslag   et indebærer således, at en fri grundskoles mi   d- ler kan komme andre skolers elever til gode. Hvis to eller flere skoler slår sig sammen om en fælles befordringsordning og der alene transpor- teres elever fra de pågældende skoler, er der tale om speciel rutek   ørsel, hvis kørslen udføres med en bus (motorkøretøj indrettet til befo  rdring af flere end 9 personer, føreren medregnet). Kørslen vil i så fald kr æ  ve tilladelse til speciel rutekørsel, jf. lov om buskørsel. Til nr. 3 Ændringsforslaget indebærer, at kommu nalbestyrelsen kan beslutte, at elever på frie grundskoler kan  benytte  en  skolebus,  som  er  etableret  til  elever  i  folkeskolen.  Det  vil  give  mulighed  for,  at kommunalbestyrelsen  kan  udnytte  ledig  kapacitet  i  skolebusser.  Kommunalbestyrelsen  beslutter selv vilkårene for ordningen. Kommunalbestyrelsen beslutter ligel edes selv, hvilken betaling den vil opkræve for benyttelsen. Efter forslaget i   ændringsforslag   nr. 2 til nyt § 17, stk. 3, vil skolen af egne midler kunne betale kommunalbestyrelsen. Hvis skolen ikke betaler, herunder hvis forudsætninge  r- ne om økonomi og afstand, jf. forslaget til nyt § 17, stk. 3, i friskoleloven, ikke er opfyldt, kan fo r- ældrene selv vælge at betale for ordni ngen.
5 Til nr. 4 Ændringsforslaget indebærer, at afgørelser, som skolerne De utscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig og Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler træffer om anvende  l- se af bevillinger, der er afsat på finansloven, ikke kan indbringes for undervisningsministeren. He r- efter vil det f.eks. væ  re fordelingssekretariatet, som træffer den endelige beslutning om   anvendelsen af den pulje til nedsættelse af befordringsudgiften for elever i frie grundskoler  , der er indført i  hen- hold til aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2 006 .   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)    Martin Henriksen (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S) Carsten Hansen (S)   Bjarne Laustsen (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Anne Baastrup (SF)   Majbrit Berlau (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 31 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren 2 Henvendelse af 3/10-05 fra Frie Grundskolers Fællesråd 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Kopi til orientering af undervisningsministerens svar på Finansudva l- gets spørgsmål   om L 175 og svar på § 20 spør  gsmål 1 -3 (vedr. FFL 2006) 6 Henvendelse af 24/9-05 fra Forældre på Ryomgaard Realskole 7 Henvendelse af 25/10-05 fra Dansk Friskoleforening 8 Henvendelse af 28/10-05 fra Karstoft Friskole m.fl. 9 Kopi til orientering af undervisningsministerens svar på udvalgets alm. del     spørgsmål 75 (folketingsåret 2004   -05, 2. samling) vedrø- rende det gennemsnitlige beløb pr. barn på landets privatskoler 10 Talepapir fra samrådet den 1/11 -05, fra undervisningsministeren 11 Meddelelse om materiale modtaget i forbindelse med Hover-Torsted Friskole m.fl.’s foretræde for udvalget den 1/11  -05 12 1. udkast til betænkning 13 Henvendelse Frie Grundskolers Fællesråd 14 Ændringsforslag fra undervisningsministeren 15 2. udkast til betænkning 16 Orientering om tilskud til befordring for elever i frie grundskoler, fra undervisningsministeren 17 Henvendelse af 24/11-05 fra Dansk Friskoleforening 18 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/10-05 fra Frie Grundskolers Fællesråd, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/9-05 fra Forældre på Ryomgaard Realskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/10-05 fra Dansk Friskole- forening, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
7 4 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 28/10-05 fra Karstoft Friskole, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til materiale modtaget i forbindelse med Hover- Torsted Friskoles m.fl.’s foretræde for udvalget d. 1/11  -05, til under- visningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse fra Frie Grundskolers Fællesråd, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-05 fra Dansk Friskole- forening, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 31 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om midler til befordringsgodtgø  relse til eleverne på det tyske mindretals skoler i Sønderjylland på finansloven 2006, til u  n- dervisningsministeren B Samrådsspm. om redegørelse for konsekvenserne for friskolerne af en vedtagelse af lovforslaget, herunder for, om der forventes en nedgang i elevtallet på friskolerne og i antallet af friskoler, til undervisning s- ministeren