Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 8. maj 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 235– bilag 6)

Text Box: Maj 2006


Spørgsmål nr. 1:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. maj 2006 fra Dansk Landbrug, jf. L 235 - bilag 6.

 

Svar:

Dansk Landbrug anfører i brev af 8. maj 2006, at L 235 indebærer en negativ forskelsbehandling for ikke overenskomstdækkede virksomheder, hvilket efter Dansk Landbrugs opfattelse er i modstrid med intentionerne i dommen om eksklusivaftaler fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Dansk Landbrug nævner i den forbindelse, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ikke overenskomstdækkede virksomheder er længere end for virksomheder, der er dækket af en overenskomst.  Dansk Landbrug opfordrer på den baggrund til, at ikke overenskomstdækkede virksomheder skal kunne forhåndsgodkendes til at ansætte arbejdstagere fra de østeuropæiske EU-lande. 

 

Dansk Landbrug anbefaler endvidere, at Udlændingestyrelsen undlader høring af de regionale arbejdsmarkedsråd i alle sager, hvor lønniveauet mindst er på højde med overenskomsten.

 

Med hensyn til sagsbehandlingstider kan jeg oplyse, at det blandt andet er Udlændingestyrelsens mål, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle EU-sager i hele 2006 er 50 dage. Den gennemsnitlige realiserede sagsbehandlingstid i afgjorte EU-sager (førstegangsansøgninger) i perioden 1. januar til 15. maj 2006 er i

 

-         50 % af sagerne:     4 dage

-         80 % af sagerne:   10 dage

-         100 % af sagerne: 27 dage.

 

Tallene fordelt på opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 a, stk. nr. 1, (overenskomstdækkede område) og § 9 a, stk. 5, nr. 3, (ikke overenskomstdækkede område) meddelt i perioden 1. januar til 15. maj 2006 er følgende:

 

§ 9 a, stk. 5, nr. 1 – med overenskomst: 
30 % af sagerne (733):       3 dage      
50 % af sagerne (1.223):    5 dage    
80 % af sagerne (1.956):    7 dage   
90 % af sagerne (2.201):    9 dage    
100 % af sagerne (2.446): 15 dage    

 

§ 9 a, stk. 5, nr. 3 – uden overenskomst:
30 % af sagerne (148):     10 dage     
50 % af sagerne (247):     21 dage     
80 % af sagerne (395):     36 dage     
90 % af sagerne (444):     43 dage     
100 % af sagerne (494):   57 dage    

 

Det fremgår endvidere af handlingsplanen for Udlændingeservice – en ny Udlændingestyrelse, at der skal indføres servicemål med faste afgørelsesfrister for alle sager. Jeg vil sørge for at holde Arbejdsmarkedsudvalget underrettet om det videre forløb herom. På alle områder skal brugerne således have klar besked om, hvilken service og betjening de kan forvente fra Udlændingeservice.

 

Det fremgår af aftalen af 5. april 2006 mellem forligspartierne bag østaftalen, at aftalepartierne er enige om at analysere mulighederne for forhåndsgodkendelse af ikke overenskomstdækkede virksomheder. Aftalepartierne vil i løbet af efteråret 2006 tage stilling til, om et sådant system kan tages i anvendelse ved årsskiftet 2006/2007.

 

For så vidt angår dommen om eksklusivaftaler kan jeg oplyse, at ulovlige eksklusivaftaler vedrører det forhold, at en virksomhed ikke må betinge et ansættelsesforhold af, at arbejdstageren er medlem af en bestemt fagforening.

 

Noget andet er, at der i forhold til overenskomstdækkede virksomheder, hvor løn- og ansættelsesvilkår må antages at være sædvanlige efter danske forhold, i relation til ansættelse af udenlandsk arbejdskraft, kan anvendes en mere smidig sagsbehandlingsprocedure. Det gælder allerede i dag med den eksisterende overgangsordning, hvor en udlænding, der er tilbudt arbejde hos en overenskomstdækket virksomhed, kan meddeles opholdstilladelse uden høring af det regionale arbejdsmarkedsråd.

 

Endelig kan jeg oplyse, at Udlændingestyrelsen kan undlade at høre de regionale arbejdsmarkedsråd, såfremt det er åbenlyst, at den tilbudte løn er sædvanlig. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis der allerede er meddelt arbejdstilladelse inden for tilsvarende arbejdsfunktioner på virksomheden.