Ændringsforslag
til
Lovforslag nr. L 235 af 27. april 2006 om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne om meddelelse af opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse til statsborgere i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn samt til statsborgere i Bulgarien og Rumænien m.v.)
Af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration:
Til § 1
Til nr. 2
1) I § 9 a, stk. 11, 1. pkt., ændres â€Hvis en virksomhed, der er etableret i Danmark, har indgÃ¥et en kollektiv overenskomst om løn- og arbejdsforhold med en dansk lønmodtagerorganisation, jf. stk. 5, nr. 1, kan Udlændingestyrelsen godkende, at virksomheden ansætter†til: â€Hvis en herværende arbejdsgiver har indgÃ¥et en gældende dansk overenskomst, hvor der som aftalepart pÃ¥ lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation, jf. stk. 5, nr. 1, kan Udlændingestyrelsen godkende, at arbejdsgiveren ansætterâ€.
2) I § 9 a, stk. 12, 1. pkt., ændres â€virksomhed†til: â€herværende arbejdsgiverâ€.
3) I § 9 a, stk. 13, 1. pkt., ændres â€opnÃ¥r ved anmeldelse til Udlændingestyrelsen ret til opholdstilladelse†til: â€opnÃ¥r ved anmeldelse til Udlændingestyrelsen ret til ophold og arbejde i tiden indtil, at Udlændingestyrelsen har taget stilling til, om udlændingen kan meddeles opholdstilladelseâ€.
4) I § 9 a, stk. 13, 2. pkt., ændres â€Opholdstilladelsen†til: â€Opholdstilladelseâ€.
Til nr. 4
5) I § 9 a, stk. 17, ændres â€kollektiv overenskomst med en dansk lønmodtagerorganisation†til: †en gældende dansk overenskomst, hvor der som aftalepart pÃ¥ lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisationâ€.
6) I § 9 a, stk. 18, ændres â€opholdstilladelse†til: â€opholds- og arbejdstilladelseâ€.
Til § 2
7) I stk. 2, 2. pkt., ændres â€sættes i kraft†til: â€skal finde anvendelse for statsborgere i Bulgarien og Rumænienâ€.
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 2
De foreslåede ændringer af § 9 a, stk. 11 og 12, er præciseringer, der har til formål at bringe bestemmelserne i fuld sproglig overensstemmelse med udlændingelovens § 9 a, stk. 5, nr. 1.
Den foreslåede ændring af § 9 a, stk. 13, er en lovteknisk præcisering. Udlændingen har ikke formelt ret til opholds- og arbejdstilladelse, førend Udlændingestyrelsen – som det allerede fremgår af bemærkningerne til lovforslaget – har taget stilling til, om forhold som nævnt i udlændingelovens § 10 om udelukkelsesgrunde (indrejseforbud m.v.) er til hinder for udstedelse af opholds- og arbejdstilladelse. Det præciseres derfor, at anmeldelsen giver udlændingen ret til ophold og ret til at arbejde i overensstemmelse med vilkårene i arbejdsgiverens godkendelse i tiden indtil, at Udlændingestyrelsen udsteder en opholds- og arbejdstilladelse.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af § 9 a, stk. 17, bringer den foreslåede bestemmelse i fuld sproglig overensstemmelse med udlændingelovens § 9 a, stk. 5, nr. 1.
Den foreslÃ¥ede ændring af § 9 a, stk. 18, er en lovteknisk præcisering. Hvis forligskredsen træffer beslutning om, at statsborgere fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn skal fritages for krav om opholdstilladelse pÃ¥ særlige omrÃ¥der, skal disse samtidig fritages for arbejdstilladelse.Â
Til § 2
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, er en sproglig præcisering.