Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 85 af 28. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).

 

Spørgsmål nr. 85:

 

          ”På baggrund af Digital Rights høringssvar bedes ministeren kommentere afsnittet, der fremhæver, at der med § 4a til tv-overvågningsloven vil blive iværksat tv-overvågning af generel kontrol- og overvågningskarakter.”

 

Svar:

 

I det nævnte høringssvar bemærker Digital Rights, at forslaget om, at politiet kan henstille, at offentlige myndigheder eller private foretager tv-overvågning, må formodes at have som konsekvens, at der i stedet for tv-overvågning i specifikke og afgrænsede situationer vil blive en øget tv-overvågning af generelle kontrol- og overvågningshensyn.

 

Der henvises til pkt. 9 i den kommenterede høringsoversigt og til besvarelsen af spørgsmål nr. 27.

 

Som det fremgår heraf, giver bestemmelsen i § 4 a mulighed for at henstille, at der foretages tv-overvågning. Henstillingen er således ikke bindende for modtageren, men det forudsættes, at offentlige myndigheder i almindelighed efterkommer politiets henstilling, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder.

 

Henstilling om at iværksætte tv-overvågning forudsættes som anført i pkt. 7.3.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger navnlig anvendt, hvor tv-overvågning vurderes at kunne være af betydning for forebyggelse og efterforskning af eventuelle terrorangreb, men bestemmelsen er ikke til hinder for, at politiet kan komme med tilsvarende henstillinger i tilfælde, hvor hensynet til at forebygge eller efterforske anden alvorlig kriminalitet taler for det.

 

Anvendelse af bestemmelsen vil således bero på en nærmere konkret vurdering af behovet for tv-overvågning på de relevante lokaliteter mv., og der vil – som også anført i pkt. 7.3.1. i de almindelige bemærkninger – ikke på grundlag af bestemmelsen kunne iværksættes tv-overvågning i videre omfang, end der allerede efter gældende ret er hjemmel til.

 

Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 29. Som det fremgÃ¥r heraf, vil Justitsministeriet i folketingsÃ¥ret 2009-10 – det vil sige tre Ã¥r efter lovforslagets gennemførelse – give Folketinget en orientering om erfaringerne med de foreslÃ¥ede nye regler. Â