Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 77 af 27. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).

 

Spørgsmål nr. 77:

 

          ”Vil ministeren komme med Justitsministeriets fortolkning af forslagets § 114 e, især ønskes en fortolkning af, hvor vidtgående følgende skal forstås: ”i øvrigt fremmer virksomheden for en person - - - der - - har til hensigt at begå handlinger omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c eller 114 d?”

 

Svar:

 

Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 114 e straffes med fængsel indtil 6 år den, som ”i øvrigt” fremmer virksomheden for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå handlinger omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c eller § 114 d.

 

Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 114 e, bygger bestemmelsen på den gældende § 114 b. Såvel den gældende som den nye bestemmelse i § 114 e er en opsamlingsbestemmelse, jf. ordene ”i øvrigt”.

 

Den gældende bestemmelse i § 114 b er en særlig medvirkensregel og er derfor forbeholdt tilfælde, hvor der ikke ved ydelsen af støtten mv. er forsæt til en konkretiseret handling omfattet af den gældende § 114 og dermed mulighed for at straffe for forsøg på og/eller medvirken til at begå den pågældende handling, jf. straffelovens §§ 21 og 23.

 

Den gældende § 114 b foreslås i lovforslaget i § 114 e ændret på følgende punkter:

 

Det foreslås for det første, at bestemmelsens anvendelsesområde udvides med handlinger af den beskaffenhed, der omfattes af den gældende § 114 a, nr. 3 (der efter forslaget bliver § 114 b, nr. 3), og af de foreslåede bestemmelser i §§ 114 a, 114 c og 114 d.

 

Med § 114 e foreslås den gældende § 114 b for det andet udvidet til at omfatte fremme af enkeltpersoners virksomhed. Herved bringes bestemmelsen på linje med de foreslåede bestemmelser i §§ 114 b, 114 c og 114 d. 

 

Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at der med den ændrede formulering ikke i øvrigt tilsigtes forandring i forhold til gældende ret. Støtte til sammenslutninger mv., der har både humanitære formål og terrorformål, kan således efter omstændighederne være omfattet af den nye bestemmelse. Det samme gælder tilfælde, hvor f.eks. en professionel rådgiver yder generel rådgivningsbistand til en terrororganisation, uden at denne rådgivning kan henføres til en bestemt terrorhandling.