Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 31 af 19. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).

 

Spørgsmål nr. 31:

 

          ”Det fremgår af bemærkningerne, at forslaget om luftfartselskabernes registrering og opbevaring af passageroplysninger ”vurderes at medføre store løbende administrative konsekvenser for de 23 omfattede virksomheder.” Ministeren bedes give en uddybende redegørelse for de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet af denne del af lovforslaget og dens forventede udmøntning i form af bl.a. en bekendtgørelse.”

 

Svar:

 

Den samlede ordning med hensyn til registrering, opbevaring og udlevering af passageroplysninger vil først ligge fast, når transport- og energiministeren efter forhandling med justitsministeren udsteder regler i medfør af den foreslåede bestemmelse i luftfartslovens § 148 a, stk. 3 og (eventuelt) stk. 4. De pågældende regler vil blive fastsat ved bekendtgørelse.

 

Som det fremgår af pkt. 11 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det Erhvervs- og Selskabsstyrelsens vurdering, at forslaget om luftfartselskabernes registrering og opbevaring af oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer vil medføre store løbende administrative omkostninger for de omfattede virksomheder. Det er dog vanskeligt at opgøre konsekvenserne, før transport- og energiministeren har specificeret, hvilke oplysninger luftfartselskaberne skal registrere og opbevare, og hvilke luftfartselskaber der vil blive omfattet af pligten. Som det også fremgår af flere høringssvar, vil de administrative konsekvenser for luftfartselskaberne således i høj grad afhænge af, hvilke passageroplysninger der skal registres og opbevares. 

 

I Erhvervs- og Selskabsstyrelsens høringssvar af 24. marts 2006 anbefales det derfor, at Transport- og Energiministeriet hurtigst muligt sender et udkast til den bekendtgørelse, der skal udmønte ordningen, til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil herefter foretage en grundig vurdering af de administrative konsekvenser ved forslaget. Hvis det fortsat vurderes, at de administrative konsekvenser for virksomhederne vil være væsentlige, vil forslaget blive forelagt et virksomhedspanel. På baggrund af virksomhedspanelundersøgelsen vil Erhvervs- og Selskabsstyrelsen komme med anbefalinger til, hvordan de administrative omkostninger ved bekendtgørelsen kan reduceres.

 

Det tilføjes, at de kommende regler under alle omstændigheder vil blive fastsat efter forhandling med luftfartsselskaberne og under inddragelse af tekniske og økonomiske forhold, jf. nærmere pkt. 8.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.