Ændringsforslag stillet den 23. maj 2006 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat
(Omlægning og forenklinger i indkomstskattereglerne som led i udmøntningen af aftalen om en kommunal finansieringsreform)
[af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)]
Af  indenrigs- og sundhedsministeren:
Til § 1
  1) Nr. 11 affattes således:
»11. § 7 affattes således:
»§ 7. Kommunalbestyrelsen kan vælge at budgettere enten med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Stk. 2. For kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget, foretages afregning efter § 15 og § 16, stk. 1-4.
Stk. 3. For kommuner, der har valgt at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag foretages afregning efter § 15 og § 16, stk. 4.
Stk. 4. Det statsgaranterede udskrivningsgrundlag fastsættes ud fra en opgørelse af kommunens udskrivningsgrundlag for året 2 år forud for beregningsåret reguleret med en fremskrivningsprocent for udviklingen i det kommunale udskrivningsgrundlag. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter bestemmelser om fremskrivningsgrundlaget for kommunernes udskrivningsgrundlag. Indenrigs- og sundhedsministeren giver meddelelse om det statsgaranterede udskrivningsgrundlag senest den 1. juli i året forud for det indkomstår, de vedrører. Fremskrivningsprocenten for kommunernes statsgaranterede udskrivningsgrundlag fastsættes af finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.««
[Opretholdelse af ordning med valg mellem statsgaranti og selvbudgettering]
  2) I den under nr. 17 foreslåede affattelse af § 16 udgår stk. 1 og 2, og i stedet indsættes som nye stykker:
»For kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget, foretages en opgørelse af henholdsvis de kommunale indkomstskatter og kirkeskatten pr. 1. maj i året 2 år efter kalenderåret.
Stk. 2. Efterreguleringsbeløbet for henholdsvis kommunal indkomstskat og kirkeskatten opgøres som skatten, der opgøres ved beregningen af slutskat for et kalenderår, herunder beløb, der som følge af ændringer i skatteansættelser er ført i tilgang eller til afgang, fratrukket summen af de månedlige beløb, der efter § 15 er udbetalt til kommunen i det pågældende kalenderår. Eventuel afregning af efterreguleringsbeløb sker med en tredjedel hver i månederne januar, februar og marts i året 3 år efter dette kalenderår.
Stk. 3. Positive og negative efterreguleringsbeløb med tillæg af efterreguleringsbeløb i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, der overstiger 3 pct. af summen af de mÃ¥nedlige beløb, der efter § 15 er udbetalt til kommunen for det pÃ¥gældende kalenderÃ¥r, forhøjes med et tillæg, der beregnes af den overskydende del af efterreguleringsbeløbet inklusiv efterreguleringsbeløb i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med en procent, der svarer til 3 gange Nationalbankens diskonto den 1. juli Ã¥ret forud for kalenderÃ¥ret.«Â
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Opretholdelse af ordning med valg mellem statsgaranti og selvbudgettering]
Til § 2
  3) Stk. 3 affattes således:
 »Stk. 3. § 11, stk. 1-3, i lov om kommunal indkomstskat, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13, finder anvendelse fra og med fordelingen af kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomståret 2005. Efterreguleringer af fordeling af kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomståret 2004 og tidligere indkomstår sker efter reglerne i §§ 10-13 i lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 1430 af 22. december 2004 og § 10 i lov nr. 404 af 8. maj 2006.«
[Præcisering af ikrafttrædelse af nye fordelingsregler]
Til § 3
  4) Stk. 2 affattes således:
»Stk. 2. Fremkommer der ved beregning af udskrivningsprocenten for 2008 flere decimaler, forhøjes den første og de efterfølgende bortfalder, hvis anden decimal er 5 eller mere, hvorimod anden decimal og efterfølgende decimaler bortfalder, hvis den første decimal er 4 eller mindre.«
[Præcisering af særlig afrundingsregel til brug ved beregning af udskrivningsprocent for 2008]
  5) Som stk. 4 indsættes:
»Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for afregning til kommunerne af kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomstårene 2004, 2005 og 2006, samt efterreguleringer vedrørende tidligere indkomstår, for kommuner, der pr. 1. januar 2007 er blevet delt.«
[Afregning til kommunerne af kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomstårene 2004, 2005 og 2006, samt efterreguleringer]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Lovforslaget indebar sammen med forslaget om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner en forenkling af den kommunale budgettering af skat og udligning. Den foreslåede ordning indebar, at alle kommuner forskudsbudgetterer udskrivningsgrundlaget på samme grundlag (samme vækstprocent), men sådan at alle kommuner, der baseret på det faktiske skattegrundlag ville få et nettoprovenu efter udligning, der overstiger forskudsafregningen, vil få udbetalt det overskydende provenu. For lavvækstkommuner vil der fortsat som i dag være en garanti, sådan at de kan beholde det forskudsbudgetterede provenu uden efterregulering.
Efter de gældende regler kan kommunerne vælge mellem to budgetteringsmetoder – selvbudgettering og statsgaranti på skattegrundlag og udligning. Den nuværende ordning indebærer en risiko for tab for den enkelte kommune, idet det i forbindelse med valget mellem de to metoder kan være vanskeligt at forudsige, hvilken metode der vil være gunstigst for kommunen. Denne risiko ville blive fjernet med den budgetteringsordning, som indgik i lovforslaget.
Regeringen og forligspartierne har dog noteret sig, at KL i høringssvaret har udtrykt en meget kraftig modstand mod dette element i finansieringsreformen, herunder begrundet i nogle principielle synspunkter vedrørende det kommunale selvstyre. Det har ikke med forslaget været intentionen at indskrænke dette selvstyre. Uanset at en tilbagevenden til den nuværende ordning indebærer en risiko for tab for den enkelte kommune, har KL endvidere efterfølgende tilkendegivet, at foreningen er tilhænger af, at den enkelte kommune selv kan budgettere sit skattegrundlag. Regeringen og forligspartierne har på baggrund af KL´s bemærkninger besluttet at opretholde den nuværende ordning med valg mellem selvbudgettering og statsgaranti foreløbig, men således at ordningen tages op til overvejelse igen i folketingsåret 2008-09.
Ændringsforslaget indebærer sammen med ændringsforslaget til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, at ordningen med valg mellem selvbudgettering og statsgaranti opretholdes.
I forhold til den foreslåede bestemmelse i § 16, stk. 1, 2. pkt. og § 16, stk. 2, 2. pkt., hvori indgik, at beregningen af slutskat for et kalenderår opgøres med beløb, »der som følge af skatteansættelser, bevillingsmæssig eftergivelse eller af andre grunde, dog ikke uerholdelighed, er ført i tilgang eller afgang« foreslås i ændringsforslaget herudover at følgende udgår: », bevillingsmæssig eftergivelse eller af andre grunde, dog ikke uerholdelighed,«.
Med den oprindelige formulering ville kommunerne fortsat komme til at bære udgiften til eftergivelser mv. af kommunal indkomstskat. Med ændringsforslaget sikres det, at det er den beregnede indkomstskat uden fradrag for uerholdelighed, eftergivelse og lign. der indgår i beregningen af efterreguleringen.
I forhold til de gældende bestemmelser i lov om kommunal indkomstskat om selvbudgettering og statsgaranti er der endelig foretaget redaktionelle og sproglige tilpasninger.
Til nr. 3
Ifølge § 2, stk. 3, i forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat (L 190), skal de nye fordelingsregler (lovens § 11, stk. 1-3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 13) finde anvendelse fra og med fordelingen af kommunale andele af selskabsskatter, der afregnes til kommunerne i 2008.
Formuleringen af ikrafttrædelsesbestemmelsen medfører, at de nye regler træder i kraft og gælder for fordelingen af kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomståret 2005, der udbetales til kommunerne i 2008.
Formuleringen kan så tvivl om, hvordan der skal forholdes til efterreguleringer vedrørende tidligere indkomstår. Hvis en sag vedrørende et tidligere indkomstår genåbnes i 2005, og der foretages yderligere fordeling, vil en eventuel yderligere andel til en kommune komme til udbetaling i 2008 og således være omfattet af de nye fordelingsregler. Der kan således opstå situationer, hvor én fordelingssag skal løses med to forskellige fordelingsnøgler.
I lyset heraf stilles der derfor ændringsforslag om, at de nye fordelingsregler skal gælde fra og med fordelingen af kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomståret 2005. Med denne formulering sikres, at de nye fordelingsregler kun anvendes på nye fordelingssager, således at efterreguleringer vedrørende tidligere indkomstår, løses med samme fordelingsnøgle som oprindeligt anvendt, jf. reglerne i §§ 10-13 i bekendtgørelse af lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 1430 af 22. december 2004 og § 10 i lov nr. 404 af 8. maj 2006.
Til nr. 4
I forhold til den oprindelige formulering i forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat (L 190) præciseres det i ændringsforslaget, at anden decimal og eventuelt efterfølgende decimaler bortfalder, hvis der ved beregning af udskrivningsprocenten for 2008 fremkommer flere decimaler. Derudover præciseres det, at ikke kun den anden decimal, men også efterfølgende decimaler bortfalder, hvis der ved beregningen af udskrivningsprocenten for 2008 fremkommer flere decimaler.
Til nr. 5
Som følge af landets inddeling i nye kommuner pr. 1. januar 2007 opstår der behov for særregler for afregningen af de kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomstårene 2004, 2005 og 2006 samt efterreguleringer vedrørende tidligere indkomstår.
Baggrunden herfor er, at der kommer til at gælde forskellige kommunegrænser i henholdsvis indkomstårene, som de kommunale andele af selskabsskatter vedrører, og årene, hvor de kommunale andele af selskabsskatter afregnes til kommunerne.
Det foreslås derfor, at de kommunale andele af selskabsskatter vedrørende indkomståret 2004 afregnes til de kommuner, der var berettigede til kommunale andele af selskabsskatter inden delingen af de pågældende kommuner efter en fordelingsnøgle fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren. Fordelingsnøglen vil blive fastsat på baggrund af fordelingen af indbyggere på nye kommuner.
For indkomstårene 2005 og 2006 skal afregningen af de kommunale andele af selskabsskatter som udgangspunkt ske efter samme fordelingsnøgle som ovenfor nævnt. Det kan dog eventuelt overvejes at afregne de kommunale andele af selskabsskatter efter virksomhedernes beliggenhed i kommunerne efter den nye inddeling.
Efterreguleringer af de kommunale andele af selskabsskat skal som udgangspunkt følge ovenstående principper.