Undervisningsministeriet

April 2006

 

 

Notat om høringssvar om lovforslag nr. L 182

Forslag til lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser)

 

 

I. Generelt

 

Lovudkastet blev den 21. marts 2006 sendt til høring hos 9 myndigheder, organisationer m.fl. med høringsfrist den 10. april 2006. I høringsbrevet er anført, at høringssvar, der modtages efter denne dato, vil blive sendt til Folketingets Uddannelsesudvalg med henblik på, at svaret kan indgå i Folketingets behandling af lovforslaget.

 

Lovudkastet er offentliggjort på Høringsportalen.

 

Af de 9 hørte parter har 5 afgivet høringssvar ved høringsfristens udløb.

 

Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, er indsat nedenfor som bilag 1.

 

II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget

 

Generelt

 

Private Gymnasier og Studenterkurser (PGS)

PGS finder det positivt, at der med lovforslaget skabes bedre overskuelighed med hensyn til reglerne på området. PGS ønsker, at de private gymnasier og kurser skal have arbejdsbetingelser, der nogenlunde svarer til dem, som de offentlige gymnasier og kurser har og får ved vedtagelsen af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser m.v.

 

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL)

GL mener, at det er positivt, at de private gymnasiale institutioner får deres egen lovgivning. GL mener dog, at der bør sikres en parallelitet mellem de nye institutionslove. GL finder det fx vigtigt, at medarbejderne sikres repræsentation i bestyrelsen via lovgivningen, og at lærere og elever skal sikres samme retssikkerhed som den, der er gældende for institutioner for almengymnasiale uddannelser.

 

Ministeriets bemærkninger:

De private gymnasieskoler, studenterkurser og hf-kurser hører til i sektoren for private og frie skoler, og de bestemmer selv deres værdigrundlag, hvor de vil ligge, hvem de vil have som elever, og hvor mange elever de vil have. Denne frihed indebærer, at de i visse situationer ikke kan ligestilles med offentlige gymnasier og kurser, der er etableret for at imødekomme samfundets behov for sådanne institutioner.

 

 

Bemærkninger til enkelte punkter i lovforslaget:

 

PGS

 

1.      PGS ønsker, at private gymnasier skal kunne have pædagogisk og administrativt forpligtende samarbejde med andre sÃ¥vel private som offentlige institutioner.  PGS nævner, at de private gymnasier fx skulle have mulighed for at indgÃ¥ i forpligtende samarbejde om psykologbistand og IT-support.

2.      PGS ønsker, at undervisningsministeren skal have mulighed for at fravige kravet om, at private gymnasier skal udgøre en bygningsmæssig og geografisk enhed. PGS anfører, at ministeriets tolkning af bygningsmæssig og geografisk enhed betyder, at et privat gymnasium helt urimeligt hindres i at erhverve bygninger, som blot ligger pÃ¥ den modsatte side af vejen. PGS anfører ogsÃ¥, at lovbemærkningerne til bestemmelsen om, at undervisningsministeren i særlige tilfælde kan fravige kravet om bygningsmæssig og geografisk enhed for gymnasieskoler med grundskoleafdeling, alene vedrører dispensation til en enkelt skole for at løse en konkret sag. Derfor ønsker PGS, at ”i særlige tilfælde” i lovens § 3 fjernes, sÃ¥ledes at alle private gymnasier fÃ¥r en reel mulighed for at opnÃ¥ godkendelse til ikke at udgøre en bygningsmæssig og geografisk enhed.

3.      PGS ønsker mulighed for, at private gymnasier kan honorere bestyrelsesmedlemmer.

4.      PGS gør opmærksom pÃ¥, at det bør præciseres, hvilke afgørelser der ikke kan indbringes for undervisningsministeren.

5.      PGS foreslÃ¥r, at der indføres mulighed for at dispensere fra habilitetsbestemmelsen vedrørende medlemmer af bestyrelsen ved en skole inden for samme skoleform..

6.      PGS gør opmærksom pÃ¥, at bestemmelsen i gældende lovgivning om, at undervisningsministeren kan yde tilskud til udviklings- og forsøgsvirksomhed, ikke er gentaget i lovforslaget.

 

Frie Grundskolers Fællesråd tilslutter sig bemærkningerne fra PGS.

 

Ministeriets bemærkninger:

1.      De private gymnasieskoler, studenterkurser og hf-kurser er ikke omfattet af kommunalreformen. De private skoler skal ikke kunne indgÃ¥ i de forpligtende samarbejder, der etableres i henhold til lov om almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse. Midlerne til de offentlige og de private institutioner skal holdes adskilt. PGS’s ønske om, at skolerne fÃ¥r mulighed for at samarbejde om psykologbistand vil kunne gennemføres ved, at der af den samlede driftstilskudsbevilling til de private skoler og kurser afsættes et tilskud til psykologhjælp, som fordeles mellem skolerne af vikarkassen. Ministeriet vil spørge skoleorganisationerne, om de ønsker indsat en sÃ¥dan mulighed i loven. Der kan i øvrigt henvises til § 3, stk. 3, i lovforslag nr. L 183, hvoraf det fremgÃ¥r, at undervisningsministeren kan godkende, at en privat gymnasieskole, et privat hf-kursus eller et privat studenterkursus overgÃ¥r til at være en selvejende institution inden for den offentlige forvaltning, hvis der er behov herfor.

2.      Bemærkningerne til lovforslagets § 3 angiver ikke udtømmende, i hvilke tilfælde undervisningsministeren kan fravige kravet om geografisk og bygningsmæssig enhed. Der er heller ikke tale om, at ministerens beføjelse alene vedrører en enkelt skole i en konkret sag. Beføjelsen vil ogsÃ¥ kunne anvendes i tilfælde, hvor det skønnes nødvendigt af hensyn til en skoles behov for en naturlig og hensigtsmæssig udvidelse. Det vil ikke mindst gælde for skoler i byomrÃ¥der, der ikke kan udvide pÃ¥ eksisterende areal. Der skønnes derfor ikke at være behov for ændring af bestemmelsen i lovforslagets § 3.

3.      For alle de frie skoleformer gælder, at der ikke ydes honorar til bestyrelsesmedlemmer, idet medlemmerne varetager et almennyttigt tillidshverv. Derfor fastholdes det, at de private gymnasier ikke skal have mulighed for at honorere bestyrelsesmedlemmer, sÃ¥ledes som det gælder for øvrige frie skoler.

4.      Der planlægges fremsat lovteknisk begrundet ændringsforslag til lovforslaget, sÃ¥dan at det præciseres, at det er afgørelser truffet af skoler m.v. i henhold til denne lov, der ikke kan indbringes for ministeren.

5.      Alle de frie skoleformer har enslydende bestemmelser om, hvem der ikke kan sidde i skolernes bestyrelser. Det er ønskeligt at holde fast i, at dette fortsat skal være tilfældet. Derfor kan ønsket om specielle dispensationsmuligheder for private gymnasieskoler ikke imødekommes.

6.      De private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser kan efter gældende love fÃ¥ tilskud til udviklings- og forsøgsvirksomhed. Det er en fejl, at dette ikke er videreført med lovforslaget. Der vil derfor blive fremsat ændringsforslag med henblik pÃ¥ at rette op pÃ¥ denne fejl.  

 


                                 Bilag 1

 

 

Oversigt over høringssvar vedrørende

L 182 Forslag til lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf.kurser)

 

 

HØRINGSPARTER

HØRINGSSVAR

 

 

JA

Bemærkninger

NEJ

 

Private gymnasier og studenterkurser 

x

Ja

 

 

Frie Grundskolers Fællesråd

x

Ja

 

 

Gymnasieskolernes Rektorforening

 

 

x

 

Gymnasieskolernes Lærerforening

x

Ja

 

 

Rigsrevisionen

x

Nej

 

 

Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte

x

Nej

 

 

KL

 

 

x

 

Amtsrådsforeningen

 

 

x

 

Høng Gymnasium, HF-kursus og Efterskole

 

 

x