Dokument nr. 243573 v3 1/5 4. januar 2006 gee/anl Energistyrelsen Frederikke Lett Amaliegade 44 1256 København K Høring, udkast til forslag om ændring af elforsynings- loven, lov om naturgasforsyning m.v.   1.    Indledning Jeg henviser til jeres brev af 7. december 2005, hvor I anmoder om vores eventuelle bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag. Nedenfor følger vores bemærkninger til det fremsendte udkast. For god ordens skyld bemærkes, at svaret er del op i en eldel (hovedafsnit 2) og en gasdel (hovedafsnit 3). 2.    Bemærkninger til eldelen af udkastet 2.1 Generelle bemærkninger Vi finder generelt, at der er tale om et godt lovforslag, der i vid udstrækning samler op på de udestående problemer, der har vist sig siden den seneste æn- dring af elforsyningsloven.   Vi skal for god ordens skyld bemærke, at der flere steder i udkastet anvendes betegnelsen "amtskommunerne". Henset til kommunalreformen, bør det over- vejes at ændre denne formulering til noget mere fremtidssikret.   2.2 Specielle bemærkninger Ad § 6, stk. 1: Gebyrfrit leverandørskift Den nye bestemmelse om gebyrfrit leverandørskift er i strid med gældende regler, hvor gebyrfriheden er betinget af, at leverandørskiftet sker elektronisk, jf. hertil Marked 2003-reglerne.   Forslag til ændret formulering:   "Netvirksomheden må ikke opkræve gebyr ved leverandørskifte, der sker elek- tronisk."
Dokument nr. 243573 v3 2/5 Ad § 8, stk. 8: Afregning af producenter Vi finder, at lovforslaget er en rationel og helt naturlig komplettering af det an- svar og den administrative rolle, som vi som systemansvarlig allerede er pålagt. Forslaget giver besparelser på flere måder: 1.   Netvirksomhederne sparer administrationsudgifter på håndteringen af støtteudbetalingen. 2.   Energinet.dk sparer omkostninger til det revisionsarbejde hos netvirksom- hederne, der skal eftervise, at støtten udbetales korrekt til elproducenterne. Vi skal i øvrigt minde om, at vi allerede i dag opgør støtten pr. enkeltanlæg, og at mange netvirksomheder har valgt helt enkelt at videresende Energinet.dk's bilag til elproducenten samtidig med støtteudbetalingen. Energinet.dk er såle- des langt hen ad vejen allerede forberedt på opgaven.   Lovforslaget forventes ikke at gribe forstyrrende ind i netvirksomhedernes af- regningsrelaterede kundeforhold til de miljøvenlige elproducenter eftersom støt- teudbetalingen til disse producenter følger direkte af lovgivningen, og alle ad- ministrative afgørelser i relation hertil i forvejen træffes af Energinet.dk. Af hensyn til en passende forberedelsestid, for rent praktisk at kunne løfte op- gaven med at afregne producenterne direkte, skal vi anmode om, at denne forpligtelse sættes i kraft den 1. januar 2007, hvilket af revisionsmæssige årsa- ger samtidig er en passende skæringsdato.   Ad § 9 a: Elpatroner, fritagelse for PSO-betaling I § 9 a, stk. 1 fritages "elforbrug, som medgår til at producere fjernvarme til forbrugere ved hjælp af elektricitet" for omkostninger til offentlige forpligtelser. I den nævnte brede formulering vil eksempelvis elforbrug til fjernvarmepumper mv. være omfattet. Med henvisning til L 81, der har samme dækningsområde med hensyn til afgifter, bør elforbruget defineres mere snævrt.   Forslag til ændret formulering, jf. hertil L 81:   "…elforbrug, der direkte er anvendt til opvarmning af fjernvarmevandet ab værk." Forudsætningen for at kunne opgøre dette elforbrug er, at elpatronen/varme- pumpen udstyres med fjernaflæst måling. For at lette administrationen vil vi endvidere foreslå, at anlægsejeren forpligtes til at give den systemansvarlige virksomhed besked om, når elpatroner til opvarmning af fjernvarmevand øn- skes tilsluttet elnettet. I § 9 a, stk. 2 gives egenproducenter adgang til fritagelse for omkostninger til offentlige forpligtelser. Det forudsættes at egenproducenten har indgået aftale om at stille regulerings- og reservekapacitet til rådighed og kun i de perioder,
Dokument nr. 243573 v3 3/5 hvor den systemansvarlige virksomhed har pålagt egenproducenten at nedregu- lere sin levering. En lignende bestemmelse findes ikke i L 81. Sammenkoblingen mellem PSO-fritagelse og timer med nedregulering kan ikke administreres, idet den systemansvarlige virksomhed ikke beordrer enkeltanlæg i regulering. Regulerkraftbud aktiveres hos balanceansvarlige aktører og kan omfatte et eller flere unavngivne anlæg. For at ordningen kan administreres,   skal vi derfor foreslå enten at ophæve koblingen til regulerkraftsiden, det vil sige egenproducenter gives samme vilkår som værker i stk. 1, eller helt fjerne stk. 2. Ad § 27 f, og g: Horns Rev B I § 27 f, stk. 5 anføres, at ubalancer opgøres som forskellen mellem anmeldt plan og faktisk elproduktion. Samtidig henvises der i stk. 6 til systemansvarets forskrifter. Efter gældende forskrifter, kontrolleres elproducentens anmeldte plan for elproduktion1. Hvis eksempelvis elproducenten i aktørplanen har angi- vet et større salg end forventet produktion, da justeres planen, så den forven- tede produktion matcher det angivne salg. Ved påbud om nedregulering juste- res aktørplanen endvidere, så aktørplanen efter udløbet af driftsdøgnet indehol- der de samlede forpligtelser for elproducenten. Det er også på basis af denne produktionsplan, at elproducentens ubalancer opgøres.   Forslag til ændret formulering:   "Hvis havvindmølleparkens faktiske elproduktion i et driftsdøgn ikke svarer til den godkendte plan, jf. stk. 2 og stk. 6, kan den systemansvarlige virksomhed kræve…" I § 27 g, stk. 2 er anført priser, som elproducenten skal kompenseres med i tilfælde af beordret nedregulering. Denne kompensationsordning vil fungere i tilfælde af, at den systemansvarlige virksomhed pålægger elproducenten at begrænse elproduktionen før kl. 12 dagen før driftsdøgnet – det vil sige, inden elproducenten disponerer over produktionen i relation til markedet.   Hvis eksempelvis elproducenten sælger den forventede produktion til Nord Pool kl. 12:00, og den systemansvarlige virksomhed efterfølgende begrænser pro- duktionen, da vil elproducenten under alle omstændigheder modtage betaling fra Nord Pool. Denne betaling bør så modregnes i kompensationsregnestykket for at undgå, at elproducenten modtager dobbelt betaling.   Det foreslås, at stk. 5 ændres til:   "Den systemansvarlige virksomhed udarbejder metoder for, hvorledes størrel- sen af tabt elproduktion som følge af nedregulering beregnes samt hvorledes betalingen herfor skal være for at holde elproducenten skadesløs i tilfælde af beordret nedregulering." Jævnfør hertil princippet i § 27 c, stk. 9, hvorefter den systemansvarlige udar- bejder kriterierne for betaling.          1 Metoden med godkendelse etc. er beskrevet i elforsyningslovens § 27 c, som imidler- tid er sat ud af kraft for havvindmøller, jf. lovforslagets nr. 19.
Dokument nr. 243573 v3 4/5 Ad § 35, stk. 10: Taksationskommission Det er vores vurdering, at det, for at sikre en ensartet og brugbar praksis i rela- tion til værdifastsættelsen af ejerskabet til transmissionsnet, er essentielt, at opgaven alene løses af én taksationskommission, der er gældende for hele lan- det. Vi skal derfor opfordre til, at der foretages de nødvendige ændringer af lovgivningen, så en sådan løsning muliggøres.   Ad § 54, stk. 8: Overtagelse af forsyningspligt Denne bestemmelse udtrykker PSO i sin "reneste" form: Nemlig, at forbrugeren sikres adgang til en stabil forsyning med elektricitet til en rimelig pris. Vi er enige i, at det er naturligt, at den systemansvarlige har en rolle heri. Bestem- melsen rejser dog en del problemstillinger, der bør afklares hurtigst muligt: Hvordan sikres, at der alene er tale om en midlertidig varetagelse af forsy- ningspligten for os? Her tænkes på situationer, hvor intet andet forsynings- pligtigt selskab efterfølgende ønsker at overtage bevillingen.   Hvilke opgaver ligger der i overtagelsen af den bevillingspligtige virksom- hed? Det er vores opfattelse, at der bør være tale om en minimal-løsning, hvor vi alene skal sikre leverancen af elektricitet til en rimelig pris. Den praktiske håndtering af kundeforholdet (fakturering, besvarelse af spørgs- mål mv.) bør så vidt mulig ligge andet steds, da det efter vores opfattelse vil kræve en hel del ekstra ressourcer at løfte denne del af opgaven. Hvordan skal vi beregne prisen for leverancerne? Af bemærkninger til be- stemmelsen fremgår, at vi ikke må misbruge muligheden for at indregne nødvendige og rimelige ekstraomkostninger i prisen. For os at se viser den- ne formulering tilbage til den generelle prisbestemmelse for vores virksom- hed i § 71. Dette må betyde, at vi som udgangspunkt kan indregne ekstra- omkostninger, der ikke er urimelige eller udtryk for misbrug, i prisen over for forbrugerne, uanset om prisen derved kommer over det niveau, der var gældende inden betalingsstandsning/konkurs.    3.    Bemærkninger til gasdelen af udkastet 3.1 Generelle bemærkninger Vi er glade for det helhedssyn på gassystemet, som kommer til udtryk i udka- stet, og herunder inklusionen af "tilstødende systemer" i forhold til beredskab.   Det står dog ikke klart for os, hvorvidt det eksisterende opstrømsrørledningsnet og nye transmissionsforbindelser til udlandet omfattes af definitionen på "Til- stødende Naturgasforsyningssystemer".   Vi ser gerne, at opstrømssystemerne forpligtes til at forsyne os med driftsdata for såvel det indgående som udgående tryk, flow og gaskvalitet i disse syste- mer, så vi bedst muligt kan varetage vores overordnede ansvar for beredskab, tryk (/balance), kvalitet og forsyningssikkerhed.   Energinet.dk er herudover ved at videreudvikle strategierne for, hvordan vi bedst understøtter markedsudviklingen, sikrer nødberedskabet, forsyningssik-
Dokument nr. 243573 v3 5/5 kerheden, gaskvaliteten og trykket (/balancen). Vi forventer i den forbindelse at komme med flere ønsker til justering af loven senere i år.   Endelig vil vi bemærke, at implementeringen af forsyningssikkerhedsdirektivet med en præcis beskrivelse af aktørernes rolle og ansvar skal ses i sammen- hæng med vores kerneopgaver, og kan vise sig at kræve yderligere lovændrin- ger. Vi kan bl.a. pege på spørgsmålet om ansvaret for fremskaffelse/tilgænge- lighed af gas til det danske marked på længere sigt, som direkte vil have en betydning for infrastrukturudbygningen – både onshore og offshore.     Med venlig hilsen Gert Elze Direkte 7622 4307 [email protected]