Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 8 af 
9. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 
14). 
Spørgsmål nr. 8: 
Hvorledes er ministerens holdning til et forslag om at indføre omvendt 
bevisbyrde i forbindelse med begrænsningen a  f arbejdsgiverens strafansvar?
Svar:  
 
Omvendt bevisbyrde ville indebære, at det var tiltalte, der skulle bevise, at 
han var uskyldig.
En sådan ordning ville være i strid med det grundlæggende strafferetlige 
princip, hvorefter bevisbyrden for tiltaltes skyld påhviler  anklagemyndig-
heden. Dette princip kommer også til udtryk i Den Europæiske 
Menneskerettigheds-konvention. Princippet har til formål at sikre, at 
uskyldige ikke bliver dømt. 
Jeg kan derfor ikke støtte  forslaget om, at der indføres omvendt b evisbyrde i 
forbindelse med begrænsningen af arbejdsgiverens ansvar.
Efter regeringens forslag er det anklagemyndigheden, der skal bevise, at 
arbejdsgiveren ikke har opfyldt sine pligter efter kapitel 4 i arbejdsmiljø -
loven.
Som i alle andre arbejdsmiljøretlige straffesager vil arbejdsgiveren (tiltalte) 
alt andet lige argumentere for, godtgøre, fremlægge dokumentation for m.v., 
at kravene i arbejdsmiljølovgivningen er opfyldt. Vurderer anklagemyndig -
heden - på baggrund heraf og på baggrund af politiets   efterforskning i øvrigt 
- at dette ikke er tilfældet  , eller at der er væsentlig tvivl herom, vil anklage  -
myndigheden fremsende sagen til retten. Det er herefter retten, der afgør , om 
arbejdsgiveren skal straffes eller frifindes.
November  2005
J.nr: 20050008061/201-0010