Stormgade 2-6 
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
14. november 2005
Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  1.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af 
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 4:
Jf. bemærkningerne til § 4 i markedsføringslovsforslaget (L 13),
 
der beskriver redaktionelt stof i avi-
ser, blade, radio og på tv, f.eks. eksponering af bestemte produkter/logoer i film og tvudsendelser, s om 
bygger på aftale mellem den erhvervsdrivende og de personer, der står bag eksponeringen, som skj  ult 
reklame, synes det uklart i lovforslaget:
- om redaktionelle artikler vil blive betragtet som skjult reklame og dermed være strafbart, samt uklart 
- hvordan journalisten skal forholde sig i sådanne situationer.
Ministeren bedes herunder desuden konkret klargøre,
- om der er tale om strafbar skjult reklame, hvis en virksomhed har inviteret journalisten til at deltage i 
en event for at introducere et nyt produkt, f.eks. inden for rejser, biler eller møbeldesign, med henblik 
på efterfølgende redaktionel omtale.
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 4 om reklameidentifikation, at reglen har til fo
r-
mål at forhindre skjult reklame. 
Som eksempler på reklamer, som ikke lever op til bestemmelsens identifikationskrav, nævnes de ti   l-
fælde, hvor reklamer cam  oufleres som redaktionelt stof. Der foreligger en sådan camouflering i tilfæ   l-
de, hvor den redaktionelle omtale sker efter en specifik aftale mellem en erhvervsdrivende og det me-
die, hvor omtalen bringes. En sådan specifik aftale vil typisk tage stilling ti l, hvornår og hvordan den 
redaktionelle omtale af den erhvervsdrivendes produkt skal finde sted, og hvilket indhold den skal 
have. 
Den foreslåede regel i § 4 retter sig mod den erhvervsdrivende, som benytter sig af ikke identificer et 
reklame, mens det medium, som indgår en aftale om at bringe reklamebudskaber i deres redaktione lle 
tekst, primært vil være reguleret af medieansvarlovens regler og reglerne om god presseskik samt r
a-
dio og tv-lovgivningen, såfremt der er tale om disse former for elektroniske  medier. Reglerne om god 
presseskik  foreskriver,  at  der  bør  opretholdes  en  klar skillelinje  mellem  annoncering  og  redaktionelt 
stof, mens radio- og fjernsynsloven indeholder regler om, at der skal være en klar adskillelse mellem 
reklamer og ordinære progra  mmer. En journalist  burde  således ikke  være i tvivl om, hvorledes ve   d-
kommende bør forholde sig i sådanne situati  oner.
Erhvervsudvalget har bedt mig specifikt klargøre, om der er tale om strafbar, skjult reklame, hvis en 
journalist inviteres til en event med henblik på en efterfølgende redaktionel omtale. Det afgørende kr   i-