NOTAT
30. november 2005
Sag 101/1-325/ubp
L 13 forslag til lov om markedsføring
Regulering af brug af børn og unge til vennehvervning 
Der har i forhandlingerne om L 13 været udtrykt ønske om, at der i loven indsættes 
regler, som forbyder urimelig brug af vennehvervning i relation til børn og unge.
1.
Hvad gælder i dag
Anvendelsen af vennehvervning er i dag reguleret via markedsføringslovens genera l-
klausul om god skik og forbudet i § 2 mod utilbørlige fre mgangsmåder.
Forbrugerombudsmanden har fra tid til anden grebet ind over for forskellige elemen-
ter i vennehvervning i medfør af generalklausulen i § 1. Blandt disse sager kan næ   v-
nes den såkaldte Telia -dom, som vedrørte et koncept, hvor et teleselskab indgik aftale 
med sportsforeninger for at afsætte mobilt  elefoner og 
medlemmer og dennes støtter mod at spo nsorere foreningen.
Sø - og Handelsretten udtalte følgende i dommen: 
Retten kan tiltræde, at børn og unge under 18 år skal beskyttes, således at deres loy
a-
litet over for eksempelvis sportsforeninger ikke misbruges, ligesom børn og unge u n-
der 18 år ikke bør benyttes i salgs  - og markedsføringsøjemed, heller ikke som salg  s-
kanaler for private erhvervsdrivende Retten slog dog samtidig fast, at forældre, a   n-
dre opdragere og vokse i sportsforeningerne har et ansvar for, at børn og unge vejl e-
des om, hvordan de skal forholde sig til kommercielle henvendelser af denne art, så 
de lærer at forholde sig kritisk hertil og bliver uddannet til at foretage de afvejninger, 
som en forbruger må for etage.
I den konkrete sag blev firmaet frikendt, idet retten lagde vægt på, at der var tale om 
salg  af  mobilabonnementer,  som  børn  og  unge  under  18  år  ikke  kan  tegne  på  egen 
hånd.
Med indførelse af den nye § 8 skærpes kravene til god skik i forhold til b   ørn og unge, 
således at der ikke vil skulle så meget til, før koncepter, som udnytter børn og unges 
naturlige godtroenhed og letpåvirkelighed, må anses for at være i strid med god skik 
og  dermed  forbydes.  Vennehvervning  er  netop  karakteriseret  ved,  at  man  udnytter 
den loyalitet, som den, der bliver hvervet, føler over for sin ven og det forhold, at det 
er svært at sige nej til en, man kender. Det vil i relation til vennehvervning over for