Stormgade 2-6 
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  18.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følgende  af 
spørg smål:
Ad L 13 spørgsmål 20:
Vil ministeren oplyse, hvilken betydning højesteretsdom af 22.   september 2005 i straffesagen om ud-
sendelse af spam har for de forslåede regler? 
Svar:
Den 22. september 2005 afsagde Højesteret dom i en sag om overtrædelse af forb   udet mod udsendelse 
af spam i den nugældende markedsføringslovs § 6 a. 
Højesterets  do m  er  afsagt  efter  udarbejdelsen  af  lovforslaget,  og  der  er  således  ikke  taget  højde  for 
dommen i bemærkningerne til lovforslaget.
Den pågældende sag vedrørte udsendelse af et betydeligt antal e
-mails og sms-beskeder. Der var tale 
om anke af en dom, som var afsagt af Sø - og Handelsretten den 14. marts 2005. Anklagemyndigheden 
gjorde  både  for  Højesteret  og  for  Sø   -  og  Handelsretten  gældende,  at  der  ved  udmålingen  af  bøden 
skulle tages udgangspunkt i et fast beløb pr. adressat, således som det er forudsat i de  n beregningsmo-
del, som Forbrugerombudsmanden har udarbejdet, og som der henvises til i bemærkningerne til lo  v-
forslagets § 28. 
Sø -  og  Handelsretten  fastsatte  straffen  til  en  bøde  på  2  mio.  kr.,  men  Højesteret  nedsatte  bøden  til 
400.000 kr. Højesteret anfø  rte under henvisning til bl.a. forarbejderne til markedsfø
at der ikke som anført  af  anklagemyndigheden (og forudsat i Forbrugerombudsmandens beregning s-
model) kan tages udgangspunkt i et fast beløb pr. adressat, idet der må lægges betydeli
g vægt på andre 
forhold,  herunder  navnlig  den  opnåede  eller tilsigtede  fortjeneste  og  henvendelsens  karakter  og  in d-
hold.
Højesterets dom indebærer således, at den beskrivelse af den nuværende retsstilling, som findes i b
e-
mærkningerne til lovforslagets § 2  8, ikke længere er fuldt ud dækkende. 
Det er imidlertid fortsat min opfattelse, at der efter ikrafttrædelsen af de nye regler bør tages udgang   s-
punkt  i  Forbrugerombudsmandens  beregningsmodel,  når  der  skal  fastsættes  bøder  for  udsendelse  af 
spam.  Det  er  det,  som  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  og  H   ø jesterets  dom  ændrer  ikke 
herved.
Som det fremgår af forslagets bemærkninger, er spam i dag således et stort og st
igende problem for