Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følgende  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 10: ”Hvad er et gebyr, og hvad er en væsentlig gebyrændring, og hvo rdan er sanktioneringen af gebyrbe- stemmelsen, hvis den overtrædes, og hvordan stilles forbrugerne, såfremt bestemmelsen ikke overho   l- des af virksomheden?” Svar: Med forslaget til § 13 indføres en generel regulering af adgangen til at opkræve gebyrer. Iføl ge forsla- get skal betingelserne for at ændre gebyrer i et løbende kontraktsforhold til ugunst for forbrugeren v   æ- re klart fremhævet i kontrakten. Herudover skal ændringer af gebyrer eller nye gebyrer varsles over for forbrugerne med en rimelig frist, inden de får virkning. Væsentlige gebyrer og nye gebyrer skal endv   i- dere varsles individuelt over for forbrugerne, inden de får virkning. I bemærkningerne er det defineret,  hvornår     der foreligger et gebyr, samt hvornår  gebyrændringen er væ  sentlig. Et gebyr er typisk betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som er knyttet til en vare eller tjenesteydelse,  eller  et  løbende  aftaleforhold.  Som  eksempler  kan  nævnes  faktur   eringsgebyrer,  beta- lingsgebyrer, bestillingsgebyrer og opsigelsesgebyrer. Gebyrer kan være tvungne eller valgfrie, særligt de tvungne gebyrer kan anvendes til at hæve prisen på den oprindeligt aftalte pris på hovedydelsen. Det bemærkes, at bestemmelsen ud  trykkeligt ikke omfatter gebyrer, der er nærmere reguleret ved lov, fx rentelovens regler om rykkergebyrer. Væsentlige ændringer af gebyrer skal ligesom indførelse af nye gebyrer varsles over for forbrugeren ved individuel kommunikation, inden ændringen   får virkning. Øvrige gebyrændringer skal også var s- les. I disse tilfælde er der dog ikke krav om, at dette skal ske ved individuel varsling. Hvornår  der  foreligger  en  væsentlig  ændring  beror  på  en  konkret  vurdering  i  det  enkelte  tilfælde.  I denne vurdering indgår som de væsentligste elementer ændringens størrelse set i forhold til det tidlig e- re gebyr og i forhold til hovedydelsens værdi. En fordobling af et gebyr fra 5 kr. til 10 kr. i forhold til en hovedydelse på 300 kr. om året vil således kunne anses fo   r væsentlig, mens resultatet ikke nødve   n- digvis vil være det samme, hvis hovedydelsen er på 30.000 kr. om året.
Side 2/2 Det forhold, at der skal foretages en konkret vurdering, medfører imidlertid også, at andre faktorer kan inddrages. Er det generelle prisniveau i samfundet meget stabilt, vil en gebyrstigning lettere blive an- set for at være væsentlig end i tider med høj infl ation. Hvis en stigning på et gebyr ligger på grænsen af at være væsentlig, vil samtidige stigninger på andre gebyrer,  som  er  tilknyttet  den  samme  hovedydelse  kunne  være  udslagsgivende,  således  at  gebyræ n- dringen må vurderes som væsentlig. Derimod vil den erhvervsdrivendes begrundelse for gebyrændringen typisk ikke være afgørende. Det forhold, at energipriserne stiger voldsomt og begrunder en stigning af et gebyr, vil typisk ikke kunne bruges som begrundelse for, at en ændring ikke er væsentlig. Det afgørende er således, hvordan en g e- byrændring opleves fra forbrugernes synspunkt. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at gebyrreglen i § 13    må forstås i overensstemmelse med dansk formuerets almindelige regler, hvorefter ændringer i en aftale ikke kan ske ensidigt, medmindre der er hjemmel herfor i aftalen. Bestemmelsen i § 13 giver ikke den enkelte forbruger krav på at få tilbagebetalt et i  kke varslet gebyr. Men  efter  de  almindelige  aftaleretlige  regler  har  en  forbruger,  der  mødes  af  nye  gebyrer  eller  vol d- somme stigninger på de eksisterende gebyrer, som udgangspunkt ret til at opsige aftalen, inden de nye gebyrer træder i kraft. Lovforslagets § 13 supplerer denne regel ved at stille krav om, at ændring af gebyrer eller indførelse af nye gebyrer skal varsles med en rimelig frist, inden de får virkning overfor forbrugeren. Er ændringen væsentlig, eller indføres der et nyt gebyr, skal varsling   en ske med brug af individuel kommunikation. Såfremt forbrugeren kan opsige aftalen, skal dette fremgå af varslet, herunder betingelserne for at o  p- sige aftalen. Overtrædelse af bestemmelsens krav om individuel kommunikation er belagt med straf. Forbrugero  m- budsmanden  har  derfor  mulighed  for  at indgive  politianmeldelse  og  anmode  om  efterforskning  med henblik på tiltalerejsning, hvis bestemmelsen ove rtrædes til skade for en større gruppe forbrugere. Endvidere kan Forbrugerombudsmanden efter markedsføringslo vens generelle regler om retsmidler i lovforslagets  §  18,  anlægge  forbudssag  ved  domstolene  med  påstand  om,  at  virksomheden  ophører med den ulovlige virksomhed, samt at virksomheden påbydes at tilbagebetale ulovligt opkrævede g   e- byrer til sine kunder. Sammenfattende sikrer disse bestemmelser en effektiv sanktionering af den nye gebyrbestemmelse. Lars Barfoed               /Malene Linderoth