Dok-id. 419727
Spørgsmål nr. 3 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 2.
februar 2006 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L. nr.
125).
Spørgsmål 3
Hvor langt vil Det Frie Forskningsråds foreslåede bemyndigelse til at støtte
politisk priori terede virkemidler inden for dansk forskning række?
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at Det Frie Forskningsråd ikke får selvstændig
hjemmel til at støtte politisk prioriterede virkemidler. Rådet får alene en hjemmel
til at udmønte bevillinger hertil, hvi s de bevilgende myndigheder har henlagt en
sådan bevilling til rådet. Folketinget eller Folketingets Finansudvalg skal således
have vedtaget eller tiltrådt dispositionen.
I den forbindelse er det vigtigt at fremhæve, at Det Frie Forskningsråd kun i
undtagelsestilfælde forudsættes tillagt en sådan udmøntningskompetence. Det bør
naturligvis være sådan, at alle forskningsbevillinger udmøntes af det organ, der er
bedst egnet dertil. Som anført i bemærkningerne til forslagets nr. 1, viser
erfaringerne med den nuværende lov, at udmøntningen af politisk prioriterede
bevillinger, der er bundet til de videnskabelige hovedområder, ikke hører
naturligt hjemme i Det Strategiske Forskningsråd. Et godt eksempel på den
problemstilling var den treårige bevilling til yng
re kvindelige forskere (inden
for naturvidenskab og teknik), som var en del af den politiske aftale fra oktober
2004 mellem alle parter om udmøntning af forskningsreserven i perioden 2005
-
2008.
I disse tilfælde
bør de bevilgen de myndigheder kunne
placere sådanne bevillinger i Det Frie Forskningsråd.
Der vil i givet fald være tale om, at de bevilgende myndigheder placerer en
ekstrabevilling i rådet, hvorimod rådets ordinære bevillinger på de årlige
finanslove ikke berøres hera f. Den nuværende lovs bærende princip om en
afgrænsning af Det Frie Forskningsråds og Det Strategiske Forskningsråds virke
efter henholdsvis et forskerinitieret bottom up
-princip og et politisk prioriteret
top down -princip videreføres således uændret.