Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 27. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel- sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 2: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. februar 2006 fra BUPL, jf. L 114 - bilag 5.” Svar: Jeg kan med tilfredshed notere mig, at Samrådet for pædagoguddannel- sen anerkender, at lovforslaget indeholder en række forslag og anbefalin- ger, som uddannelsens interessenter har foreslået. Det er i øvrigt min intention, at uddannelsens interessenter kommer til at tage aktivt del i udformningen af grundlaget for det omfattende bekendtgørelsesarbejde, der vil følge af lovens vedtagelse. Nedenfor kommenteres de 2 punkter i lovforslaget - praktikken og specialiseringen - som Samrådet forholder sig kritisk til. Jeg har ingen planer om at forkorte eller omplacere praktikken. Et af målene med reformen er at forbedre kvaliteten i praktikuddannelsen, således at det uddannelsesmæssige udbytte øges. Det skal ske ved, at der fastlægges uddannelsesmæssige mål for den enkelte praktikperio- de, de arbejdsfunktioner, den studerende udfører, skal tilrettelægges med henblik på, at den studerende erhverver kompetencer til den senere udførelse af erhvervet, det gøres tydeligt, hvilke opgaver uddannelsesinstitution, praktiksted og studerende har i forbindelse med forberedelse, gennemførelse og efterbehandling af praktik, og der indføres en praktikuddannelsesplan, som skal bruges i vejledning og evaluering, og den skal sikre sammenhæng mellem praktikken og uddannelsen i øvrigt.
2 Formålet med specialiseringen er, at der ud fra uddannelsens vidensom- råder og kerne sker en fordybelse i et brugerområde, der kvalificerer den studerende til at kunne anvende specialviden, teori og metoder i et speci- fikt område. Samtidig lægges der vægt på, at indholdet i specialiseringer- ne skal fungere eksemplarisk, så anvendte metoder efterfølgende kan nyttiggøres af den studerende til at sætte sig ind i andre brugergruppers særlige karakteristika og behov. Specialiseringen skal anskues i sammenhæng med to udviklingstendenser. På den ene side ses en udvikling, der støtter grundprincippet i den nuvæ- rende enhedsuddannelse, nemlig decentralisering, integration, nærhed og mindsteindgrebsprincip. På den anden side, en udvikling som går i ret- ning af øget specialisering og kategorisering. Pædagoger skal således dels have generel viden om hele det pædagogiske arbejdsfelt og være i stand til at arbejde med forskellige indsatsområder ud fra helhedssyn, som ska- ber rummelighed og inklusion, dels have empirisk og metodisk viden om specifikke brugergrupper for at kunne yde en specialiseret og målrettet indsats i forhold til disse gruppers særlige behov. Den foreslåede specia- lisering tilsigter generelt at styrke den studerendes kompetence til at ud- øve den pædagogiske profession ud fra forskellige brugergruppers behov uafhængigt af løbende ændringer i institutionsstruktur og det på pædago- giske arbejdsmarked. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder