Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
27. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel-
sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses-
udvalg i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. februar 2006 fra
BUPL, jf. L 114 - bilag 5.
Svar:
Jeg kan med tilfredshed notere mig, at Samrådet for pædagoguddannel-
sen anerkender, at lovforslaget indeholder en række forslag og anbefalin-
ger, som uddannelsens interessenter har foreslået. Det er i øvrigt min
intention, at uddannelsens interessenter kommer til at tage aktivt del i
udformningen af grundlaget for det omfattende bekendtgørelsesarbejde,
der vil følge af lovens vedtagelse. Nedenfor kommenteres de 2 punkter i
lovforslaget - praktikken og specialiseringen - som Samrådet forholder
sig kritisk til.
Jeg har ingen planer om at forkorte eller omplacere praktikken. Et af
målene med reformen er at forbedre kvaliteten i praktikuddannelsen,
således at det uddannelsesmæssige udbytte øges. Det skal ske ved, at
der fastlægges uddannelsesmæssige mål for den enkelte praktikperio-
de,
de arbejdsfunktioner, den studerende udfører, skal tilrettelægges med
henblik på, at den studerende erhverver kompetencer til den senere
udførelse af erhvervet,
det gøres tydeligt, hvilke opgaver uddannelsesinstitution, praktiksted
og studerende har i forbindelse med forberedelse, gennemførelse og
efterbehandling af praktik, og
der indføres en praktikuddannelsesplan, som skal bruges i vejledning
og evaluering, og den skal sikre sammenhæng mellem praktikken og
uddannelsen i øvrigt.