Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
27. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel-
sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses-
udvalg i brev af 9. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 15:
Hvordan vil ministeren sikre, at alle pædagoger med den foreslåede
faginddeling får kendskab til og kompetence inden for sundhedsområdet,
når sundhedsfag fremover vil være et tilvalg på pædagoguddannelsen?
Svar:
Ud over linjefaget Sundhed, krop og bevægelse vil uddannelsen i det
obligatoriske fag Pædagogik også skulle rumme sundhedspædagogisk
teori og metode.
Den eksisterende pædagoguddannelse indeholder 11 fag, som har et om-
fang fra 5 til 26 ECTS-point, svarende til mellem 1/12 og ½ årsværk.
Sundhedsfag udgør 11 ECTS-point, svarende til 1/6 årsværk. Uddannel-
sen rummer altså mange fag, hvoraf en del er meget små, hvilket indebæ-
rer, at den færdiguddannede pædagog har meget bred, men til tider også
begrænset viden i disse fag.
For at ruste fremtidens pædagoger til et pædagogisk arbejdsmarked, med
stadig stigende kompleksitet, har jeg med lovforslaget ønsket at styrke
pædagogens specifikke kompetencer på en række områder ved at indføre
linjefag og specialiseringer i tre forskellige brugerområder. Dette kan kun
gennemføres ved en reduktion i de obligatoriske fag.
Indførelse af linjefag og specialiseringer medfører som nævnt, at ikke alle
pædagoger får specifikke kompetencer inden for alle de nuværende små
fag, men det er min overbevisning, at kommunerne vil medvirke til, at
det ved ansættelsespolitikken sikres, at der vil være tilstrækkelig sund-
hedsfaglig ekspertise i den enkelte institution til at varetage området i
forhold til de pædagogiske læreplaner. Endelig vil det, som det fremgår