Tina Petersen
Anne Baastrup
Elsebeth Gerner Nielsen
Vordingborg d. 1. marts 2006
Tak for sidst.
Sidst, var på Båring Højskole, da vi debatterede beslutningsforslag B51 vedr. Tilbud om ungdomsuddannelse til udviklingshæmmede unge og andre unge med særlige behov.
Jeg ved, at min bestyrelsesformand, Henrik Friis, som er forstander på Efterskolen Østergård, har skrevet til jer.
Jeg kan i det store hele tilslutte mig hans ord. Og så vil jeg gerne tilføje nogle flere:
- at der mÃ¥ være tale om en uddannelsesgaranti pÃ¥ mindst 3 Ã¥r og som skal ligge iÂ
 forlængelse (men ikke nødvendigvis direkte forlængelse) af et grundskoleforløb. EtÂ
 grundskoleforløb som sagtens kan strække sig over mere end 10 Ã¥r og fx inkludere etÂ
 efterskoleophold, uden at der pilles ved retskravet om mindst 3 Ã¥r til gennemførelse afÂ
 en erhvervsrettet ungdomsuddannelse
- at der allerede forefindes en stribe specialiserede uddannelsestilbud til målgruppen
 i regi af Landsforeningen Ligeværd
- at disse uddannelsessteders forskellighed og variation er en styrke, al den stund at
 målgruppen er så varieret. Der må til stadighed understreges at der er behov for
 Individuelt tilrettelagte uddannelsesforløb.
- at uddannelsesstederne repræsenteret i Landsforeningen, trods deres forskellighed,
 bør være præget af en vis ensartethed hvad angår fx.
   ¤ Autorisation/godkendelsesprocedure
   ¤ MÃ¥lsætninger vedr. uddannelsernes(procesorienterede) indhold, afklaring og  Â
      beskrivelse af kompetencer mod arbejdsmarked og egen livssituation i øvrigt
   ¤ Kvalitetssikring og klagemulighed
   ¤ Uddannelsesbevis, udformet med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger
   ¤ Gennemskuelighed ifht. tilsynsforpligtigelse, budgetter og regnskaber
   ¤ Og at der i den forbindelse allerede er gang i arbejdet med udformningen af en
      Effektmålingsmodel i regi af Landsforeningen Ligeværd
- at uddannelsessteder kan drives sÃ¥vel, regionalt, kommunalt som privat. Men at de  Â
 private foretagender ikke bør være profitorienterede. AltsÃ¥ bør de være fx fondsejede ogÂ
 ikke personlig ejendom.
Der mÃ¥ nødvendigvis mÃ¥ være tale om helhedspædagogiske uddannelsestilbud, nÃ¥r det drejer sig om vores mÃ¥lgruppe. Uddannelse for denne gruppe af medborgere kan i særlig grad beskrives med en floskellignende term som â€uddannelse til livetâ€.
Der er jo er tale om unge mennesker med funktionsnedsættelser og indlæringsmæssige barrierer, hvorfor tidsfaktoren alene af den grund er særdeles væsentlig.
Det må herudover være rimeligt at se ud over en 3 årig horisont, når man påtænker at der er tale om uddannelse til livet – altså både hvad drejer sig om fremtidig job- , bolig- fritids-, ja hele livssituation.
Som nævnt gør vi det forskelligt på de mange uddannelsessteder, når vi søger at udvikle de unge og ruste dem til et værdigt voksenliv, præget af så høj grad af selvstændighed som muligt.
Vi synes måske oven i købet at lige den pædagogiske metode eller humanistiske vinkel vi hver i sær benytter er den bedste.
Og tænk – sådan har jeg det også.
På samme måde som Henrik Friis tilbyder sin assistance når retskravet skal udmøntes,
vil jeg gøre opmærksom på netop vores bo- og uddannelsestilbud her i Vordingborg.
Vi er et eksempel på hvordan det kan gøres, når man tænker helhedspædagogik.
Hos os er det en selvfølge at komme â€hele vejen rundt†om de unge med hensyn til sÃ¥vel erhvervsuddannelse/fremtidigt forsørgelsesgrundlag, som til botræning og styring af personlig økonomi, personlig og social udvikling, støtte til et aktivt fritidsliv osv. osv.
Hvis jeg har vakt din nysgerrighed kunne du måske finde tid til at se lidt nærmere på
Skulle du have mod på en tur til Sydsjælland er du naturligvis meget velkommen, jeg ville med glæde give en rundvisning.
SÃ¥ meget fra Vordingborg i denne omgang.
    Venlig hilsen
  Lars Bundgaard
Forstander på 21´eren