Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 og 112 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 22. september 2006.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Spørgsmål nr. 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 og 112 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 22. september 2006 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).
Spørgsmål 105
Hvad er formålet med "Branding Danish Education" i forhold til regeringens eksisterende uddannelsespolitik og internationaliseringstiltag på uddannelsesområdet, og er det intentionen, at dansk uddannelsespolitik skal rette sig efter anbefalingerne i de løbende workshops i "Branding Danish Education"?
Svar
Den 21. september 2006 havde Økonomi- og Erhvervsministeriet pÃ¥ vegne af arbejdsgruppen inviteret til en workshop med titlen â€Branding Danish Education - Workshop on how to enhance the attractiveness of Danish educationâ€. Programmet for workshoppen var udarbejdet af Undervisningsministeriet (Cirius), og deltagerne pÃ¥ workshoppen kom bl.a. fra uddannelsesinstitutioner, fra Danske Studerendes FællesrÃ¥d og fra centraladministrationen. Derudover deltog tre internationale oplægsholdere.
På workshoppen blev andre landes erfaringer med at markedsføre sig som uddannelsesland diskuteret, ligesom det blev drøftet, hvad Danmark kan gøre for at blive et mere attraktivt uddannelsesland for udenlandske studerende.
Â
Hvordan skal diskussionerne i workshoppen "On how to enhance the attractiveness of Danish education" udmøntes?
Svar
Regeringen vil omkring årsskiftet fremlægge et forslag til handlingsplan for en offensiv global markedsføring af Danmark.
Drøftelserne i workshoppen â€Branding Danish Education - Workshop on how to enhance the attractiveness of Danish education†vil i den forbindelse indgÃ¥ i regeringens overvejelser om, hvordan man kan styrke markedsføringen af Danmark som uddannelsesland.Â
Spørgsmål 107
Hvilke kriterier var oplægsholderne i workshoppen "On how to enhance the attractiveness of Danish Education" udpeget efter, og hvorfor var der ensidig repræsentation af oplægsholdere fra lande, der har indført brugerbetaling på de videregående uddannelser?
Svar
Ingen af de tre udenlandske oplægsholdere var udpeget som repræsentanter for specifikke lande. De var alene udpeget pÃ¥ baggrund af deres ekspertviden og langvarige erfaring med internationalt uddannelsessamarbejde, markedsføring og branding pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det.Â
Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af spørgsmål 105 og 106 fra Udvalget for Videnskab og Teknologi.
Spørgsmål 108
Er det en præmis for markedsføring af Danmark som uddannelsesland, at der indføres betalingsuddannelser?
Svar
Det er ikke regeringens hensigt, at der skal indføres betalingsuddannelser for danske studerende i Danmark, og det indgår derfor heller ikke som præmis for arbejdet med at markedsføre Danmark som uddannelsesland.
Spørgsmål 109
Vil ministeren aktivt modarbejde Europa-Kommissionens anbefalinger af 8. september 2006 om brugerbetaling, udtrykt i meddelelsen fra Europa-Kommissionen "Effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske uddannelsessystemer" og i givet fald hvordan og hvornår?
Svar
Europa-Rådets Uddannelsesudvalg drøftede den 14.-15. september 2006 Europa-Kommissionens nævnte meddelelse. Det blev i den forbindelse fra flere landes side fremhævet, at meddelelsen som debatoplæg var meget politisk på et område med stor national følsomhed. Flere mente også, at tonen i meddelelsen flere steder var ideologisk, og specielt inden for videregående uddannelse var der kontroversielle udsagn.
På denne baggrund udarbejdede Uddannelsesudvalgets formandskab et udkast til Rådskonklusioner, som blev drøftet på udvalgets seneste møde den 27. september 2006. Diskussionen af den reviderede og politisk nedtonede tekst viste, at der ifølge flere lande stadig var en del politiske følsomme udsagn tilbage.
Selvom der ikke er tale om en juridisk bindende tekst, men en status over effektivitet og lighed på baggrund af analyser og forskning, så tog flere lande forbehold for henvisninger til finansiering.
Fra dansk side blev det anført, at man ønskede fokus pÃ¥ â€making best use of ressourcesâ€, nÃ¥r man henviser til finansiering frem for til en stigning i finansieringsniveauet. I forlængelse heraf ønskede Danmark at anvende begrebet â€adequate ressourcesâ€.
Med hensyn til sætningen â€attract increased private funding†ønskede Danmark at klargøre, at man ikke her refererer til brug af tuition feesâ€, og foreslog i stedet at indsætte â€private contributions from business and industryâ€.
Som det fremgår, deltager Danmark aktivt i diskussionen af Kommissionens debatoplæg med det klare udgangspunkt, at det må være op til det enkelte medlemsland at tilrettelægge såvel finansieringsniveau som –model.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at det ikke er regeringens politik at indføre generel brugerbetaling (â€tuition feesâ€) for danske studerende.
Spørgsmål 110
Vil ministeren forud for mødet den 10. oktober 2006 i EU's specialudvalg for uddannelse give sine embedsmænd besked om, at forslaget fra Europa-Kommissionen skal kritiseres og tilbagevises på baggrund af regeringens forhåbentlige aktive politik om afvisning af brugerbetaling på dansk uddannelse som udtrykt af statsministeren den 31. januar 2006
Svar
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 109.
Spørgsmål 111
Vil ministeren udarbejde en konkret handlingsplan for, hvordan yderligere brugerbetaling end den eksisterende i dag på uddannelsesområdet bliver forhindret?
Svar
Danmark deltager løbende i diskussionerne af Europa-Kommissionens debatoplæg om â€Effektivitet og lige muligheder for alle i de europæiske uddannelsessystemerâ€. Danmarks holdning tager udgangspunkt i regeringens erklærede politik, om ikke at indføre brugerbetaling pÃ¥ danske uddannelser.
Jeg ser på denne baggrund ikke noget behov for at udarbejde en konkret handlingsplan.
Spørgsmål 112
Hvilke beføjelser har Økonomi- og Erhvervsministeriet i forhold til uddannelsesområdet, jf. workshoppen "On how to enhance the attractiveness of Danish Education", arrangeret af Økonomi- og Erhvervsministeriet, hvor Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling ikke deltog?
Svar
Afholdelsen af workshoppen â€Branding Danish Education - Workshop on how to enhance the attractiveness of Danish education†er ikke udtryk for en ændring i Økonomi- og Erhvervsministeriets beføjelser pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling var inviteret til at deltage i workshoppen, men mÃ¥tte desværre melde afbud.
Â
Økonomi- og Erhvervsministeriets beføjelser i forhold til uddannelsesområdet omfatter de maritime uddannelser i Danmark, som Søfartsstyrelsen er ansvarlig for. Dertil kommer, at Økonomi- og Erhvervsministeriet deltager i Udvalget om fremtidssikring af erhvervsuddannelserne, samt i en række tværministerielle ad hoc arbejdsgrupper, der beskæftiger sig med uddannelsesområdet.
Endelig er Økonomi- og Erhvervsministeriet via bl.a. departementet, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen involveret i forskellige former for erhvervsrettet uddannelse og efteruddannelse.