UDENRIGSMINISTERIET
                                                                                                            den  26. juni 2006
Udenrigsudvalgets spørgsmål 70 af 10. maj 2006 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål nr. 70:
Ministeren bedes kommentere RIS Policy Brief no 22: Doha Round and developing countries: â€Will the Doha deal do more harm than good?â€
Svar:
Efterhånden som manges forventninger til indholdet af et Doha-resultat er dalet, er beregningerne over de forventede gevinster også blevet reduceret. Det gælder også de i RIS-rapporten nævnte beregninger, som er foretaget i Verdensbanken, der dog fortsat ikke peger på nogle direkte tabere.
Anderledes forholder det sig med en nylig undersøgelse fra 'Carnegie Endowment Fund', der opererer med 9 forskellige scenarier for et Doha-runderesultat. Selvom der her er tale om en samlet årlig gevinst ifølge ét scenarie på ca. 270 mia. kr., hvoraf halvdelen vil tilfalde udviklingslandene, påregner Carnegie, at Bangladesh og de afrikanske lande syd for Sahara (undtagen Sydafrika) vil miste hhv. ca. 0,3 og 1,2 mia. kr., ikke mindst som følge af faldende konkurrencedygtighed på landbrugsområdet. For at undgå sådanne tab har Carnegie fremlagt en ganske lang række anbefalinger om udstrakt ydelse af særlig og differentieret behandling af især de fattigste lande. Carnegie undersøgelsens anbefalinger er dermed i god overensstemmelse med Regeringens politik, som den bl.a. kommer til udtryk i Strategien for handel, vækst og udvikling.
De af RIS citerede skøn fra UNCTAD om u-landes indtægtstab baserer sig pÃ¥ en bestemt toldreduktionskvotient for ikke-landbrugsvarer. Denne hypotese lader ikke til at have taget højde for, at de mindst udviklede lande under Hongkong-konferencen med EU-støtte sikrede sig en 'gratis omgang', hvorved de helt kan undlade at sænke deres respektive toldsatser som led i et nyt runderesultat.Â