Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
16. januar 2006
004
-
356
Trafikudvalget har i brev af 14. december 2005 stillet mig følgende 
spørgsmål 189 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 189:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte leder fra DTLs blad (transport & 
Logistik), nr. 12, 2005: Savner strategi for hele transporterhvervet."
Svar:
Jeg har stor forståelse for de synspunkter, der kommer til udtryk i l ederen i 
DTLs medlemsblad nr. 12 fra 2005, og jeg er enig i at de forskellige 
transportformer har en stor betydning for udviklingen af det danske vel-
færdssamfund  , og at der skal tænkes i helheder  . Det er en central pointe, at 
vi har brug for alle transportformer, hvis de fremtidige udfordringer på 
transportområdet skal håndteres effektivt.
Godstransporterhvervet bidrager væsentligt til at skabe mobilitet, vækst og 
velstand i det danske samfund, og er derfor en nøglespiller  i den fortsatte 
udvikling i Danmark og i den globale økonomi.  Danmarks aktive deltagel-
se i globaliseringen kræver at vi har et effektivt transporterhverv og effe  k-
tive transportsystemer.
En af de væsentligste opgaver for mig s  om transportminister er netop at 
arbejde for konkurrencedygtige og solide rammevilkår for transporterhve r-
vene i Danmark.
Det er ikke nogen ny opgave, og mange af Transport- og Energiministeriets 
initiativer, tiltag og aktiviteter er således  direkte rettet mod at skabe bedre 
rammevilkå r for godstransporterhvervet. Mit ministerium arbejder dagligt 
på at styrke de forskellige transportformer.
Det handler om flere forskellige indsatsområder:  Vi skal have en velud-
bygget i
nfrastruktur, d
e enkelte transportformer skal være så effektive som 
muligt,vi skal have   effektive transportcentre og barrierer for samspil mel-
lem transportformerne skal så vidt muligt reduceres . Disse indsatsområder 
kræver et langt sejt træk med et bredt spektrum af analyser og initi
ativer fra 
såvel den offentlige sektor som det private erhvervsliv .