Side 1 af 7 Dokument:  C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ253860.DOC Ligestillingsafdelingen J.nr. C.2.6.25 kfa 24. februar 2006 Notat til Politisk-Økonomisk Udvalg om ministeriernes bidrag til besvarelse af spm. 38, stillet af Folketingets P-Ø Udvalg I spørgsmål 38 beder P  -Ø Udvalget om: 1. Oversigt  over  al  EU-lovgivning  og  implementeringen  heraf  i  dansk lovgivning inden for ligestilling og ikke-forskelsbehandling 2. Oversigt over EU lovgivning på vej 3. Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling Ministerierne  har  haft  spørgsmålene  forela  gt,  og  de  ministerier,  der  har  den nævnte lovgivning  , har oplyst fø lgende: Beskæftigelsesministeriet Oversigt over EU lovgivning og implementeringen heraf inden for ligestil- ling og ikke-forskelsbehandling. Ligestillingsdirektiver vedtaget i perioden 1975-1999 I perioden 1975-99 blev der vedtaget følgende direktiver om ligestilling/forskelsbehandling: -  ligelønsdirektivet  fra  1975,   75/117/EØF.  Direktivet  er  implementeret  ved lovbekendtgørelse nr. 756 af 21. august 2003. -  rammedirektivet  om  ligebehandling  fra  1976,7/207/EØF,  ændret  ved  2002/ 73/EF. Direktivet er implementeret ved lovbekendtgørelse nr. 711 af 20. august 2002, som ændret ved lov nr. 1385 af 21. december 2005. -  graviditetsdirektivet  fra  1992,  92/85/EØF.  Direktivet  er  implemente  ret  ved lov nr. 412 af 1. juni 1994. - forældreorlovsdirektivet fra 1996, 96/34/EF. Direktivet er implementeret ved lovbekendtgørelse nr. 711 af 20. august 2002 -direktivet om delt bevisbyrde i ligestillingssager fra 1997, 97/80/EF. Direkti- vet er implementeret ved lov nr. 440 af 7. juni 2001. De i denne periode vedtagne direktiver handler om ligestilling i relation til køn, mens   andre   beskyttelseskriterier   som   race   og   etnisk,   national   og   social oprindelse,  religion  og  tro,  seksuel  orientering,  alder  og  handicap  ikke  var reguleret i direktiver, men kun i soft law (henstillinger og resolutioner mv).
Side 2 af 7 Ligestillingsdirektiver vedtaget i perioden fra 2000-2005 I de seneste fem år er der vedtaget nye ligestillingsdirektiver, der på forskellige karakteristiske måder adskiller sig fra de tidligere direktiver. Det drejer sig om følgende: -   det   etniske   ligebehandlingsdirektiv,   dvs.   direktivet   om   gennemførelse  af princippet  om  ligebehandling  af  alle  uanset  race  eller  etnisk  oprindelse  fra 2000, 2000/43/EF. Direktivet er implementeret ved lovbekendtgørelse nr. 31 af 12. januar 2005 - beskæftigelsesdirektivet, dvs direktivet om generelle rammebestemmelser om ligebehandling    med    hensyn    til    beskæftigelse    og    erhverv,    der    forbyder diskrimination   pga.   tro,   seksuel   orientering,   alder   og   handicap   fra   2000, 2000/78/EF.  Direktivet  er  implementeret  ved  lovbekendtgørelse  nr.  31  af  12. januar 2005 - det ændrede kønsligebehandlingsdirektiv fra 2002, 2002/73/EF. Direktivet er implementeret ved lov nr. 1385 af 21. december 2005. Oversigt over EU lovgivning på vej Med henblik på at forenkle og strømline reglerne om kønsligestilling i arbejdslivet har Kommissionen fremsat forslag til et omarbejdet direktiv om ligebehandling af kvinder og mænd, der vil samle, forenkle og om  arbejde eksisterende direktiver til ét nyt. Direktivet blev vedtaget af Ministerrådet den 8. december 2005. Det drejer sig om følgende 7 direktiver: - 75/117/EF om ligeløn, -76/207/EØF som ændret ved 2002/73/EF om ligebehandling, -86/378/EØF som ændret ved 96/97/EF om ligestilling i arbejdsmarkedspensioner, - 97/80/EF som ændret ved 98/52/EF (der udstrakte direktivet til også at gælde for England) om bevisbyrde i kønsligestillingssager. Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftige lse og barselorlov mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 20. august 2002, som ændret ved lov nr.1385 af 21. december 2005. Lov om lige løn til mænd og kvinder, jf. lovbekendtgø relse nr. 756 af 21. au- gust 2003. Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet mv., jf. lovb e- kendtgørelse nr. 31 af 12. januar 2005 Familie- og Forbrugerministeriet Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling
Side 3 af 7 Lov nr. 102 af 14. mart 1941 om bevarelse af enkepensionsret ved separation og skilsmisse giver enker, men ikke enkemænd, mulighed for at bev  are retten til enkepension efter skilsmisse. Loven finder især   direkte anvendelse på  tjene- stemandspensioner.  Ministeren  for  familie  –  og  forbrugeranliggender  har  den 26. januar 2006 fremsat lovforslag, L 147, forslag til lov om bevarelse af ret til ægtefællepension ved separation og skilsmisse. Efter  dette  forslag  ophæves    enkepensionsloven,  og  både  enker  og  enkemænd få r mulighed for at bevare retten til ægtefællepension efter separation og skil s- misse. Finansministeriet (Alene bidrag fra Personalestyrelsen) Oversigt  over  EU-lovgivning  og  implementeringen  heraf  i  dansk  lovgiv- ning inden for ligestilling og ikke-forskelsbehandling Rådets direktiv 96/34/EF af 3. juni 1996 om rammeaftale vedr.  forældreo  rlov. Implementeret  ved  aftale  af  3.  juli  1997  mellem  parterne  på  det  statslige  a r- bejdsmarked samt ved Finansministeriets cirkulære af 17. marts 1998 om fo  r- ældreorlovsdirekti  vet. Rådets direktiv 1997/81/EF af 15. december 1997 om rammeaftalen vedr.  del- tidsarbejde. Implementeret ved aftale af 2. september 1999 mellem parterne på det statslige arbejdsmarked. Rådets  direktiv  1999/70/EF  af  28.  juni  1999  om  rammeaftalen  vedr.   tidsbe- grænset ansættelse . Lov nr. 1155 af 19. marts 2003 om ændring af lov om tj  e- nestemænd, lov om tjenestemandspension og lov om tidsbegrænset ansættelse og  om  ophævelse af  lov  om  åremålsansættelse  af  tjenestemænd  og  ansatte  på tjenestemandslignende vilkår o g lov om kongelig udnævnelse og åremålsansæ t- telse af visse tjenestemænd indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af direktivet. Tilsvarende gør sig gældende for aftale af 19. december 2003 me   l- lem parterne på det statslige arbejdsmarked om forlængelse    af åremålsansætte l- se og genansættelse på åremål. Rådets  direktiv  2002/14/EF  af  11.  marts  2002  om  indførelse  af  en  generel ramme  for  information  og  høring   af  arbejdstagerne  i Det  Europæiske  Fælle s- skab. Implementeret ved aftale af 28. april 2005 mellem parterne på det statsl i- ge arbejdsmarked om samarbejde og samarbejdsudvalg i statens virksomheder og institutioner. Rådets  direktiv  2000/78/EF  af  27.  november  2000  om  generelle  rammeb e- stemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv  . Aftale af 27. juni 2005 om oplæring på særlige vilkår (integrations og oplæringssti l- linger) indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af direktivet. Integrationsministeriet Oversigt over EU-lovgivning og implementeringen heraf inden for ligestil- ling og ikke-forskelsbehandling Rådets  d irektiv  af  29.  juni  2000  om  gennemførelse  af  princippet  om  ligeb e- handling af alle uanset race eller etnisk oprindelse (2000/43/EF) er implemen- teret i Danmark ved Lov nr. 374 af 28. maj 2003 Lov om etnisk ligebehandling.
Side 4 af 7 Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling Lov nr. 374 af 28. maj 2003 om etnisk ligebehandling,  med senere ændri  nger ved lov nr. 554 af 24. juni 2005. Justitsministeriet Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv., jf. lovbekendtg ø- relse  nr.  626  af  29.  september  1987,  som  ændret  ved  lov  nr.  433  af  31.  maj 2000. Socialministeriet og Ligestillingsafdelingen Oversigt  over  EU-lovgivning  og  implementeringen  heraf  i  dansk  lovgiv- ning inden for ligestilling og ikke-forskelsbehandling Vedr. ligestilling med hensyn til social sikring Dansk lovgivning om social sikring er i overensstemmelse med rådets direktiv af 19. december 1978 om gradvis gennemførelse af princippet om ligebehan d- ling af mænd og kvinder med hensyn til social sikring. Vedr. ligestilling af kvinder og mænd (uden for arbejdsmarkedsforhold) Rådets direktiv  2004/13/EF  af  13.  december  2004  om  gennemførelse  af  pri  n- cippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med adgang til og levering  af  varer  og  tjenesteydelser  (ligestilling  af  kvinder og  mænd  uden  for arbejdsmarkedet).  Direktivet  skal  implementeres  blandt  andet  ved  ændring  af ligestillingsloven inden den  21. december 2007. Direktivet indeholder også en artikel  om  privattegnede  pensioner,  jf.  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  bi- drag. Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling For ligestilling og ikke-forskelsbehandling af kvinder og mænd   gælder lovb  e- kendtgørelse nr. 1527 af 19. december 2004 af lov om ligestilling af kvinder og mænd. Transport- og Energiministeriet EU-lovgivning på vej Der er formentlig EU-lovgivning på vej inden for luftfartsområdet, idet der foreligger et udkast til forordningsforslag (2005/007 COD) om rettigheder for personer med reduceret mobilitet, der rejser med fly. Endvidere kan nævnes forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om internationale jernb a- nepassagerers rettigheder og forpligtelser (indeholder rettigheder i forbindelse med internationale togrejser for personer med reduceret mobilitet (KOM (2004) 143 endelig).
Side 5 af 7 Oversigt over dansk lovgivning vedrørende ligestilling og forskelsbehan d- ling For så vidt angår de   to kollektive trafiklove, kan man oplyse følgende: I dansk lovgivning har der siden 1992 været bestemmelser om individuel ha  n- dicapkørsel for svært bevægelseshæmmede i de to kollektive trafiklove, jf. lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstads- området , jf. lovbekendtgørelse nr. 493 af 16. juni 1995 samt lov om hove d- stadsområdets kollektive persontrafik, jf. lovbekendtgørelse nr. 492 af 16. juni 1995. Begge love er senest ændret ved lov nr. 580 af 24. juni 2005. Beste  m- melserne er videreført i lov nr. 58 2 af 24. juni 2005 om trafikselskaber, som pr. 1. januar 2007 erstatter de to kollektive trafiklove. Intentionen bag bestemmelserne var - og er - at ligestille svært bevægelse s- hæmmede brugere i samfundet med borgere uden fysiske handicap for så vidt angår  transportmuligheder. I loven er der fastsat en lovmæssig pligt for amt  s- kommunerne/de fælleskommunale trafikselskaber og Hovedstadens Udvi  k- lingsråd (efter 1. januar 2007 påhviler forpligtelsen de trafikselskaber, der skal oprettes i medfør af lov om trafiks elskaber) til at etablere individuel handicap- kørsel for svært bevægelseshæmmede, som rækker ud over transport til b e- handling, terapi og lignende. Ordningen omfatter kørsel med sociale formål og til fritidsaktiviteter – i modsætning til den kørsel, der sker til behandling, terapi og lignende, og som ydes i henhold til anden lovgivning. Principperne for den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmm e- de skal således i tilpasset form svare til principperne bag de offentlige kollekt i- ve trafikordninger i modsætning til private individuelle ordninger, som fx. tax  i- kørsel. Med lovændringen i 2005 blev det præciseret, hvilke minimumskrav der fra brugernes side kan stilles til den individuelle handicapkørsel for svært bev   æ- gelseshæmmede. Ændringen var begrunde t i, at Folketingets Ombudsmand havde påtalt, at ligebehandlingsprincippet ikke i alle tilfælde blev tilfredssti   l- lende tilgodeset og på den baggrund havde henstillet, at lovgivningen blev pr æ- ciseret. Der er ikke lovgivet særskilt herom på    vejområdet , idet der i stedet er lagt vægt på vejledning om, hvorledes man sikrer tilgængelighed af gader og veje for færdselshandicappede. Færdselshandicappede omfatter dels de traditionelle handicapgrupper som f.eks. kørestols - eller rollatorbrugere, blinde og svagsynede, hørehæmmede, forståelseshæmmede og allergikere, dels f.eks. personer med barnevogne eller tung bagage. Skønsmæssigt falder op mod ¼ af alle trafikanter til en hver tid ind under en af disse grupper. Inden for vejområdet findes den primære vejledning om t   ilgængelighed i ”Færdselsarealer for Alle    - håndbog i tilgængelighed”, der har status som vejregel (udgivet 2003). Håndbogen er udarbejdet i et samarbejde mellem Ve j- direktoratet og repræsentanter for handicaporganisationerne. Håndbogen beskriver den særlig   e tilgængelighedsrevisionsprocedure, hvormed vejbestyrelserne kvalitetssikrer et vejprojekt med hensyn til tilgængelighed for færdselshandicappede. Der foretages en systematisk granskning af evt. barri  e- rer og uhensigtsmæssige forhold, som kan medføre forri   nget tilgængelighed.
Side 6 af 7 Projektet gennemgås ud fra alle grupper af færdselshandicappedes behov, den nyeste viden på området samt vejreglerne, og der udarbejdes forslag til løsni   n- ger, som kan øge tilgængeligheden. ”Færdselsarealer for alle    - håndbog i tilgænge   lighed” blev i 2005 fulgt op af publikationen ”Evaluering af pilotprojekter for tilgængelighedsrevision.” Begge de nævnte publikationer er udgivet af Vejdirektoratet for Vejregelrådet. 2 vejregelforslag behandler emner, der er relevante for handicappede: Lydsignaler for blinde og svagsynede Vejvisning for handicappede Begge vejregelforslag indeholder bestemmelser, som ved endelig godkendelse i Transport- og Energiministeriet vil få status af norm, dvs. at de kun kan frav i- ges ved dispensation fra Vejdirektoratet eller Transport- og Energiministeriet. Undervisningsministeriet Oversigt over dansk lovgivning vedr. ligestilling og ikke- forskelsbehandling Lov  om  vurdering  af  udenlandske  uddannelseskvalifikationer  -  lovbekendtgø- relse nr. 74 af 24. januar 2003 -  indeholder bestemmelser, som skal sikre lige- stilling og ikke-forskelsbehandling. Den har til formål at sikre adgang til at få udenlandske  uddannelseskvalifikationer  vurderet  med  henblik  på  at  lette  ti l- gangen  til  det  danske  arbejdsmarked  og  til  det  danske  uddannelsessystem.  I loven fastsættes, at ret til at få foretaget vurdering har alle, der har udenlandske uddannelseskvalifikationer. Økonomi   - og Erhvervsministeriet Oversigt over al EU-lovgivning og implementeringen heraf i dansk lovgiv- ning inden for ligestilling og ikke-forskelsbehandling Rådets  direktiv   86/378/EØF  af  24.  juli  1986  om  gennemførelse  af  princi    ppet om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilkny  ttede sociale sikringsordninger Rådets   direktiv   96/97/EF   af   20.   december   199 6   om   ændring   af   direktiv 86/378/EØF  om  gennemførelse  af  princippet  om  ligebehandling  af  mænd  og kvinder inden for de erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger Begge  ovennævnte    direktiver  omhandler  arbejdsmarkedsrelaterede  ordninger (arbejdsmarkedspensioner) og er implementeret ved bekendtgørelse af lov om ligebehandling af mænd og  kvinder inden for de erhvervstilknyttede sikring  s- ordninger, som trå dte i kraft 1. marts 1998. Rådets direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af pri  n- cippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med a  dgang til og
Side 7 af 7 levering af varer og tjenesteydelser. I direktivet er en artikel  om privattegnede forsikringsordninger  og  er  endnu  ikke  implementeret.  Skal  implementeres  se- nest 21. december 2007.