Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  12. december 2005 Sagsnr.:  5223 Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 1. dece m- ber 2005 udbedt sig min besvarelse af spørgsmål nr. 100  . Spørgsmål 100: ”Hvad  er ministerens opfattelse af den sikkerhedsklausul som er indarbejdet i sukkerre- formen i forhold til LDC landene, og under hvilke omstæ  ndigheder vil klausulen kunne bruges?” Svar: Sikkerhedsklausuler er fra et dansk synspunkt ikke ønskværdige, idet de gå r imod en li- beralisering af samhandlen med tredjelande og kan bremse for større åbning   heraf. EU’s aftale - ”Alt undtag en våben (EBA)”   - om helt eller delvist toldfri import af varer fra verdens fattigste lande er gennemført i Fællesskabslovgivningen i e   n tværgående forordning, der fastlægger regler for varetagelsen af aftalen, herunder også for så vidt angår importen af sukker1. Forordningen fastlægger bl.a. bestemmelser om   midlertidig tilbagetrækning og suspension af præferenceaftaler, sikkerhedsklausul er og en særlig overvågningsmekanisme med henblik på at undgå forstyrrelser af markedet. I henhold til de generelle bestemmelser kan foranstaltningerne først tages i brug, hvis der er tale om svig, uregelmæssigheder, manglende overholdelse eller sikkerhed   for overholdelse af reglerne for oprindelse, manglende administrativt samarbejde og kon- trol, eller hvis importen truer med at give alvorlige forstyrrelser for markedet i EU. Kommissionen har i forbindelse med den generelle indstilling til reformen af sukkersek- toren afgivet en erklæring om, at såfremt    sukkerimporten fra et land under EBA-aftalen stiger med mere end 25 pct. årligt fra 2009, hvor importen frigøres fuldstændig t, ”indl e- der Kommissionen automatisk proceduren for at beslutte om foranstaltninger som mid- 1 RFO (EF) nr. 980/2005 af 27. juni 2005
2 lertidig tilbagetrækning, suspension, overvågning eller andre beskyttelsesforanstaltni   n- ger er nødvend ige.” Det skal fremhæves, at de  r således ikke med sukkerreformen indføres nye sikkerhed  s- klausuler, eller at der ved en 25 pct. stigning i importen automatisk gribes ind, men at der sæ  ttes et mål for, hvornår det skal vurderes, om de eksisterende foranstaltninger skal tages i brug. Årsagerne til en stor stigning i importen kan være mange. Der kan f.eks. være tale om en excepti  onel god høst som følge a  f klimatiske udsving. Hans Chr. Schmidt /Camilla Bjerre Sønde rgaard