7. november 2005
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 ad § 7 af den 25. okto-
ber 2005
Spørgsmål:
Ministeren bedes tilsende udvalget en udførlig redegørelse for regeringens afvis-
ning af salg af statens aktiepost i Københavns Lufthavne A/S til den australske
kapitalfond Macquarie.
Svar:
Regeringen anser lufthavnen i København som en vital del af den danske infra-
struktur og finder, at et medejerskab af Københavns Lufthavne A/S ud fra en
samlet vurdering giver de bedste muligheder for sikre de samfundsmæssige hen-
syn, der knytter sig til lufthavnen.
Som uddybet nedenfor, er dette begrundelsen for, at regeringen har afvist at tage
imod det offentlige købstilbud som australske Macquarie Airports har fremsat til
alle aktionærerne i Københavns Lufthavne A/S.
Det statslige ejerskab af Københavns Lufthavne A/S
Københavns Lufthavne A/S blev stiftet som aktieselskab i 1990 ved indskud af
det tidligere Københavns Lufthavnsvæsen. Selskabet blev oprettet med henblik på
at overtage ejerskabet og driften af lufthavnene i København og Roskilde. Samti-
dig fik selskabet mulighed for at drive virksomhed, der har sammenhæng med
lufthavnens drift, og i 2000 fik selskabet desuden udvidet sine muligheder for at
investere i andre lufthavne.
Allerede ved stiftelsen af Københavns Lufthavne A/S fik trafikministeren bemyn-
digelse til at sælge 25 pct. af aktierne. Denne bemyndigelse blev udnyttet i 1994,
hvor Københavns Lufthavne A/S blev børsnoteret, og 25 pct. af aktierne solgt til
en bred ejerkreds. I 1996 blev statens ejerandel reduceret til 51 pct.
I april 2000 tiltrådte et flertal i Finansudvalget (udvalget med undtagelse af En-
hedslistens medlem), at statens ejerandel kunne reduceres til 33,8 pct., hvilket ske-
te gennem et aktiesalg i efteråret 2000. I de to seneste år er det på generalforsam-
lingen i Københavns Lufthavne A/S blevet besluttet at annullere en del af aktie-
kapitalen, som led i selskabets aktietilbagekøbsprogram. Som konsekvens heraf er
statens ejerandel i dag ca. 39,2 pct.
For at sikre en spredt ejerkreds blev der i 1994 indføjet en bestemmelse i vedtæg-
terne for Københavns Lufthavne A/S, hvorefter ingen aktionær bortset fra den
danske stat kunne eje mere end 10 pct. af selskabets kapital.