7. februar 2006
Besvarelse spørgsmål nr. 11 stillet af Finansudvalget den 12. ja-
nuar 2006 (FIU §alm. del vedr. §7 Finansministeriet)
Spørgsmål 11: Danmarks Statistik og DREAM bruger forskellige befolkningsprognoser, der
giver meget forskellige resultater, når man skal kvantificere det mekanisk beregnede demografi-
ske udgiftsbehov også på kort og mellemlangt sigt, jf. fx Finansministeriets svar på spørgsmål 8
ad aktstykke 195 af 21. juni 2005. På denne baggrund ønskes følgende oplyst:
a) Der ønskes en opgørelse af det mekanisk bestemte demografiske udgiftsbehov for hvert af
årene frem til 2015 med brug af de to prognoser.
b) Der ønskes en redegørelse for, hvilke af forudsætningerne bag de to befolkningsprognoser,
der især giver de nævnte forskelle med kvantificering af betydningen af disse forskelle (fx vedrø-
rende fertilitet og dødelighed).
c) Der ønskes en vurdering af, hvilken af de to serier af befolkningsprognoser, der hidtil har
haft den bedste træfsikkerhed.
d) Der ønskes en beskrivelse af, hvem der i praksis fastlægger forudsætningerne bag
DREAM-prognosen - i hvilket omfang er Finansministeriets top embedsmænd og/eller mini-
steren involveret heri?
e) Hvor har Finansministeriet senest gjort rede for forudsætningerne for dets opgørelse af det
demografisk betingede udgiftsbehov frem mod 2010/2015 (herunder forudsætningerne for
DREAM-prognosen)?
Svar på spørgsmål 11:
Ad 11a)
Væksten i det mekanisk beregnede demografiske træk udgør omtrent 0 pct. årligt i
perioden 2005-15, når DREAMs seneste befolkningsprognose fra november
2004 anvendes. Anvendes Danmarks Statistiks (DS) prognose fra juni 2005 udgør
væksten i det demografiske træk omtrent 0,3 pct. årligt i samme periode,
.
Det mekanisk beregnede træk opgøres ved at sammenveje befolkningsudviklingen
med det aldersfordelte offentlige forbrug pr. borger (i udgangsåret) på de enkelte
delområder såsom undervisning, sundhedsvæsen og ældrepleje1. Den opgjorte
1Enhedsudgifterne er udover at være konstant fordelt på aldersgrupper og serviceområde også
fordelt på køn og oprindelsesland. Endvidere korrigeres de aldersbetingede udgifter fremadrettet
for at tage højde for virkningen af bedre sundhedstilstand i takt med den stigende middellevetid.
Udgifterne til kollektivt offentligt forbrug antages at følge den generelle befolkningsudvikling.