RIGSADVOKATEN 7. december 2005
RA-2004-609-0028
Resumé af Rigsadvokatens redegørelse om muligheden for at søge
Pædofilgruppen og DPA -Gruppe 04 opløst ved dom i henhold til grundlovens § 78
1. Undersøgelsens grundlag og gennemførelse
Ved skrivelse af 15. marts 2004 anmodede justitsministeren Rigsadvokaten om i samarbejde med po-
litiet at foretage en undersøgelse af Pædofilgruppen og ud fra de tilvejeb ragte oplysninger vurdere,
hvorvidt der er grundlag for at søge Pædofilgruppen opløst efter grundlovens § 78.
Kort tid efter – den 21. marts 2004 – udsendte Pædofilgruppen en pressemeddelelse om, at foreni
ngen
havde nedlagt sig selv.
I en pressemeddelelse af 18. april 2004 meddelte en gruppe tidligere medlemmer af foreningen under
navnet DPA-Gruppe 04, at gruppen ville genåbne Pædofilgruppens hjemmeside, som den så ud umi
d-
delbart forud for foreningens nedlæggelse.
Redegørelsen indeholder rigsadvokatur ens undersøgelse af Pædofilgruppen, herunder en vurd ering af,
om foreningen i overensstemmelse med det oplyste i foreningens pressemeddelelse af 21. marts 2001
må antages at være ophørt med sine aktiviteter. Endvidere indeholder redegørelsen en u
ndersøgels e af
den gruppe, der kalder sig DPA-Gruppe 04, herunder om gruppen må antages at være en forening.
Herudover indeholder redegørelsen en undersøgelse af, om de to grupper har et ulovligt øjemed, og en
vurdering af, om der er grundlag for at søge Pæd ofilgruppen og/eller DPA-Gruppe 04 opløst ved dom
i henhold til grundlovens § 78.
Efter grundlovens § 78, stk. 1, har borgerne ret til uden forudgående tilladelse at danne foreninger i
ethvert lovligt øjemed. Efter § 78, stk. 2, bliver foreninger, der virker ved eller søger at nå deres mål
ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af anderledes tænkende, at opløse ved
dom. Udover foreninger, der er omfattet af grundlovens § 78, stk. 2, kan der ske opløsning af foreni n-
ger, der har et ulovligt øjemed, jf. § 78, stk. 1.
Gennemførelse af et forbud efter grundlovens § 78 forudsætter således, at det kan bevises, at Pædofi
l-
gruppen og/eller DPA-Gruppe 04 er foreninger i grundlovens forstand, og at de har et ulovligt øjemed.
Undersøgelsen er på denne baggrund blevet gennemført dels som en juridisk gennemgang af og sti l-
lingtagen til de retlige spørgsmål, der knytter sig til gennemførelsen af en sag efter grundlovens § 78,
dels som en indsamling af faktiske oplysninger, der kan tjene til at belyse, om Pædofi lgruppen og/eller
DPA
-
Gruppe 04 kan opløses efter bestemmelsen. Redegørelsens afsnit om grundlovens § 78 by gger
2
på den gennemgang og de vurderinger, der er foretaget i Rigsadvokatens tidligere undersøgelse efter
grundlovens § 78 af rockerklubberne Hells Angels og Bandidos.
Ved undersøgelsen er der med bistand fra Københavns Politi indsamlet en række oplysninger om Pæ
-
dofilgruppen og DPA-Gruppe 04, herunder om vedtægter, formål, organisation, aktiviteter og økono
-
miske forhold. Der er endvidere indsamlet oplysninger om personer tilknyttet Pædofilgruppen og
DPA
-
Gruppe 04 og om disse personers strafbare forhold. Der er endvidere afhørt en række personer i
forbindelse med undersøgelsen.
De afhøringer, der er sket som et led i undersøgelsen, er f oretaget i overensstemmelse med retsplejelo-
vens regler i kapitel 68 om afhøringer og herunder bestemmelsen i § 750, hvorefter politiet under a f-
høringer ikke kan pålægge nogen at afgive forklaring.
Det må antages, at de tilvejebragte oplysninger ikke fu ldt ud belyser alle aktiviteter i de to grupper.
Kun få af de personer med tilknytning til grupperne, der har kunnet identificeres, har ønsket at me d-
virke i undersøgelsen. Der foreligger endvidere kun få tilgængelige oplysninger om grupperne og pe
r-
sonerne med tilknytning til grupperne hos offentlige myndigheder, herunder i straffesager. Det har
heller ikke været muligt at tilvejebringe skriftlige optegnelser fra de to grupper om mødevirksomhed
mv.
2. Pædofilgruppen og DPA -Gruppe 04 i forhold til foreningsbegrebet i grundlovens § 78
2.1. Indledning
Foreningsbegrebet i grundlovens § 78 må fortolkes ret vidt.
Det må kræves, at der foreligger et samvirke mellem en kreds af personer med et nærmere fælles for
-
mål. Det må endvidere formentlig kræves, at der
eksisterer visse regler vedrørende det indbyrdes fo r-
hold mellem deltagerne og forholdet udadtil, herunder om, hvilke personer eller organer der kan tegne
foreningen udadtil, ligesom der skal være en medlemskreds, som er underkastet foreningsmyndighe -
den. Det fælles formål med samvirket og reglerne om organisationen beh ø
fæl det
eller på anden måde udtrykke ligt tilkendegivet, men kan f.eks. hvile på en intern stiltiende forståelse
mellem foreningens medlemmer.
Det vil endvidere have en vis betydning for vurderingen, hvorvidt der er udsondret en særlig formue,
der ikke tilhører de enkelte medlemmer.
Rigsadvokaten har på grundlag af en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger konkluderet, at
det ikke er muligt under en forbudssag efter grundlovens § 78 at dokumentere, at Pædofilgru ppen
og/eller DPA-Gruppe 04 er at anse som foreninger.
Om baggrunden herfor henvises til det anførte i afsnit 2.2. og 2.3. nedenfor.
3
2.2. Pædofilgruppen
Pædofilgruppen blev stiftet som en selvstænd
ig forening den 20. oktober 1985.
Pædofilgruppen har i sine vedtægter fas
tlagt foreningens officielle formål:
A. At fremme offentlighedens viden om og mindske dens fordomme om pædofili, børns seksualitet
samt frivillige følelsesmæssige og seksuelle forhold mellem voksne og børn.
B. At virke som socialt kontakt- og støtteorgan for personer, som har følelsesmæssige, sek
suelle,
juridiske eller sociale problemer i relation til pædofili.
C. At skabe et forum for udveksling af holdninger og erfaringer vedrørende roll er, identitet og livs-
stil i relation til pædofili.
D. At arbejde for at udvikle pædofiles ansvarlighed overfor børn.
E. Foreningen kan desuden tage andre seksualpolitiske og børnepolitiske emner op. Foreningen
kan ikke organisere eller formidle ulovlige aktiviteter.
Det fremgår endvidere af vedtægterne, at foreningens øverste organ er styringsmødet. Foreningen har
herudover et forretningsudvalg og et økonomiudvalg.
Det er et krav for medlemskab af foreningen, at medlemmerne støtter foreningens formål, og fore nin-
gen kan afvise personer, der ønsker medlemskab, og ekskludere medlemmer. Der har efter det oplyste
tidligere været op til 120 medlemmer af foreningen.
Der er således både et klart formål og en udtrykkelig tilkendegivet retsorden for Pædofilgruppen, l
ige-
som der er foreningsorganer, der kan handle på foreningens vegne, og en medlemskreds, der er unde r-
kastet foreningsmyndigheden.
Der har ligeledes været udsondret en særlig formue, der tilhørte Pædofilgruppen, og ikke de enke
lte
medlemmer.
Der er på d en baggrund ikke tvivl om, at Pædofilgruppen har haft en sådan organisation og selvstæn
-
dig retsorden, at foreningen må anses for omfattet af fo reningsbegrebet i grundlovens § 78.
Imidlertid blev der den 21. marts 2004 udsendt en pressemeddelelse om, at Pædofilgruppen var o pløst,
og at alle aktiviteter var ophørt.
Vedtægterne for Pædofilgruppen indeholder bestemmelser om ophævelse af foreningen, hvorefter der
kan træffes beslutning om ophævelse af foreningen med 2/3 flertal på to på hinanden følgende st
y-
ringsmøder med mindst én måneds interval. Efter vedtægterne skal alle styringsmøder bekend tgøres
skriftligt med dagsorden til hvert medlem mindst 14 dage før mødets afholdelse.
Ifølge de oplysninger, der er tilvejebragt, skete indkaldelse til det styri ngsmøde, hvor foreningen ste m-
te om opløsningen, med kortere varsel end foreskrevet i vedtægterne, og indkaldelsen skete ikke skrif t-
4
ligt, ligesom der kun blev holdt et møde om opløsning af fo reningen. Ifølge de afgivne forklarin ger er
det endvidere tvivlsomt, om beslutningen om opløsning af foreningen truffet med et flertal på 2/3.
Det må herefter lægges til grund, at de formelle regler om opløsning af Pædofilgruppen ikke blev iag t-
taget.
Det er på denne baggrund overvejet, om Pædofilgruppen må anses for
ophørt med at eks istere som
følge af afstemningen på det ovennævnte møde og som følge af manglende aktivitet i fo
reningen, selv
om beslutningen om at opløse foreningen ikke overholdt de formelle regler i vedtægte rne.
Pædofilgruppen har i en pressemeddele lse givet udtryk for, at foreningen har nedlagt sig selv. Det
fremgår også af pressemeddelelsen, at foreningen i praksis har været ude af funktion siden 2001, idet
der siden dette tidspunkt ikke har været afholdt møder og ydet rådgivning. Det er endvidere
oplyst, at
foreningens medlemskartotek er destrueret. Også de afgivne forklaringer støtter, at foreningens akti -
viteter siden 2001 har været yderst begrænsede og hovedsageligt har bestået i drift af foreningens
hjemmeside, ligesom disse forklaringer viser, at foreningen nu er lukket, og at der ikke længere fore -
går akti viteter i foreningens regi.
Det må herefter lægges til grund, at der ikke nu er et organ, der kan træffe beslutninger på foreningens
vegne, eller en anden form for fælles ledelse af fore ningen. Der foregår heller ingen virksomhed inden
for foreningen, ligesom ingen af de personer, der er afhørt, anser foreningen for at eksistere eller anser
sig selv for medlemmer af foreningen.
Hertil kommer, at et beløb, der indestod på foreningens kont o i marts 2004, senere blev overført til
aktiviteterne i DPA-Gruppe 04.
Det må på baggrund af disse forhold, og som følge af beslutningen om nedlæggelse af foreningen
–
uanset manglerne ved denne beslutning – antages, at foreningen som sådan i dag faktis k må anses for
at være ophørt og derfor ikke aktuelt eksisterer som en kollektiv enhed . Pædofilgruppen kan derfor
ikke på nuværende tidspunkt anses for omfattet af foreningsbegrebet i grundlovens § 78.
Det kan dog – bl.a. på grund af de formelle mangler v ed beslutningen om at nedlægge fo reningen –
ikke udelukkes, at foreningen kan genoptage sin virksomhed under samme navn, med samme ved-
tæ gter og i samme form og organisation som tidligere.
Det kan ikke kan antages, at foreningen Pædofilgruppen er fortsa t ved DPA-Gruppe 04, jf. nærmere
nedenfor.
2.3. DPA-Gruppe 04
Den 18. april 2004 udsendte DPA-Gruppe 04 en pressemeddelelse om, at Pædofilgruppens hjemm e-
side genopstod, men at foreningen fortsat var lukket. Bag den nye hjemmeside står DPA -Gruppe 04,
5
hvis foreløbige formål alene er at videreføre hjemmesiden med henblik på at udbrede synspunkter i
debatten om pædofili. I pressemeddelelsen understreges, at der ikke står en egentlig forening bag
hjemmesiden, og det fremgår også, at der ikke foreligger vedtæ
gter, afholdes møder eller er medle m-
mer. Formålet er efter det oplyste ikke nedskrevet andre steder end i den nævnte pressemeddele lse,
men er bekræftet ved forklaringer.
Der er ikke i undersøgelsen tilvejebragt oplysninger, der giver formodning om, at de r i gruppen er
formuleret regler om det indbyrdes forhold mellem deltagerne og gruppens forhold udadtil. En af de
afhørte personer har forklaret, at gruppen vil videreføre Pædofilgruppen med de nuværende formålspa
-
ragraffer, men med et andet navn, hvis det viser sig muligt ressourcemæssigt.
Det fremgår af pressemeddelelsen, at der ikke er medlemmer. Det må i øvrigt lægges til grund, at
gruppen består af 3 -4 personer, men kun to af disse er identificeret. Der er endvidere ikke oplysninger
om, at der i gruppen træffes beslutninger, som deltagerne er underlagt.
Det må antages, at gruppen har et mindre pengebeløb.
Der foreligger således oplysninger, der taler for at anse gruppen for en forening, herunder at gruppen
har et formål og et mindre pengebeløb.
Der kan imidlertid næppe på det foreliggende grundlag siges at være stiltiende eller udtrykkelige re
g-
ler for gruppens organisation og de enkelte deltageres rolle i gruppen, der har en sådan klarhed, at der
kan siges at være en foreningsstruktur. Det må he runder også tillægges vægt, at gruppen efter det op
-
lyste ikke har etableret foreningsorganer, ligesom der efter det oplyste ikke er medlemmer, der har
indmeldt sig i gruppen og underlagt sig gruppens beslutninger.
På denne baggrund findes DPA
-
Gruppe 04 ikke på det foreliggende grundlag at være en forening i
grundlovens forstand.
Af samme grunde – at der mangler en foreningsstruktur og medlemmer, der er underkastet gruppens
beslutninger – kan det heller ikke antages, at DPA-Gruppe 04 er en videreførelse a f foreningen Pædo -
filgruppen.
3. Lovligheden af aktiviteter i Pædofilgruppen og DPA -Gruppe 04
3.1. Indledning
Som det fremgår ovenfor, kan hverken Pædofilgruppen eller DPA -Gruppe 04 anses for foreninger.
Allerede derfor er der ikke grundlag for at søge disse enheder opløst efter grundlovens § 78.
6
Selv om der aktuelt ikke eksisterer en forening, kan det imidlertid ikke udelukkes, at Pædofilgruppen
kan genoptage sin virksomhed. Endvidere er det tilkendegivet, at DPA-Gruppe 04 vil videreføre Pæ -
dofilgruppen, hvis der er ressourcer hertil.
Det kan derfor få betydning for en eventuel senere sag om opløsning af en (ny) forening, om de hidt i-
dige aktiviteter i Pædofilgruppen og DPA -Gruppe 04 kan anses for lovlige efter grundloven. Dette
spørgsmål er derfor også vurderet.
Vurderingen af, om en forening har et lovligt øjemed, jf. grundlovens § 78, stk. 1, beror såvel på den
pågældende forenings formål som de midler, som foreningen anvender eller har til hensigt at anvende
til realiseringen af dette formål. I vurderingen må således indgå både foreningens formål, midler og
virksomhed.
Det må antages, at det er lovligt for en forening at tilstræbe en legalisering af aktiv iteter, som efter
gældende ret må betragtes som ulovlige. Dette gælder dog kun, hvis også d
e midler, hvormed formålet
tilstræbes realiseret, kan anses som lovlige.
Det er ikke tilstrækkeligt til at antage, at en forenings øjemed er ulovligt, at en eller flere af foreni n-
gens medlemmer i enkelte tilfælde overtræder lovgivningen eller opfordrer
hertil. De ulovlige forhold
skal udgå fra foreningen selv, og ulovligheder, der udgår fra andre end foreningen selv, kan som u d-
gangspunkt ikke indgå i bedømmelsen af foreningens lovlighed.
Grundlovens § 78, stk. 2, vedrører foreninger, der virker ved vo ld mv. Denne bestemmelse er fundet
uden selvstændig betydning i denne undersøgelse, idet foreninger, der er omfattet af stk. 2, også må
anses at have et ulovligt øjemed, jf. stk. 1.
Rigsadvokaten har på grundlag af en samlet vurdering af de foreliggende o plysninger konkluderet, at
der ikke kan føres bevis for, at hverken Pædofilgruppen eller DPA -Gruppe 04 – hvis der var tale om
foreninger – har et ulovligt øjemed.
Om baggrunden herfor henvises til det anførte i de følgende to afsnit (afsnit 3.2. og 3.3.)
3.2. Pædofilgruppen
Pædofilgruppens formål , som det fremgår af vedtægterne, er citeret ovenfor under pkt. 2.2.
Formålsbestemmelserne i pkt. B, C, D og E og de her formulerede formål kan ikke i sig selv anses for
ulovlige. Vurderingen af disse formålsbes temmelser skal dog ses i sammenhæng med de aktiviteter,
som foreningen rent faktisk udøver, jf. nærmere herom nedenfor.
7
Formuleringen af pkt. A, hvorefter foreningen skal ”fremme offentlighedens viden om…. frivillige
følelsesmæssige og seksuelle forhold mellem voksne og børn”, indebærer en accept af frivillige seks
u-
elle forhold mellem voksne og børn.
I straffelovens § 222 forbydes seksuelle forhold mellem voksne og børn under 15 år, uanset barnets
egen holdning hertil. Baggrunden for denne straffebestemmelse er at forhindre, at der i et sådant fo r-
hold foreligger tvang eller forførelse, og at værne børn mod uheldige virkninger af seksuelle forhold
på alderstrin, hvor de ikke besidder den tilstrækkelige psykiske og fys iske modenhed. Det er således
efter dansk ret udelukket, at voksne lovligt kan have et seksuelt forhold til et barn under 15 år.
Set i lyset af dette absolutte forbud er det vurderet, om denne del af formålsbestemmelsen er en ti l-
skyndelse, der kan anses for strafbar efter reglerne om medvirken i straffelovens § 23.
Efter straffelovens § 23 omfatter den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse alle, der ved
tilskyndelse, råd eller dåd medvirker til at begå en lovovertrædelse. Tilskyndelse består i, at en person
i ord eller gerning f.eks. opfordrer, opmuntrer eller frister en anden til at begå et strafbart forhold. Råd
omfatter vejledning og vink.
En person kan kun straffes for medvirken efter straffelovens § 23, hvis den pågældende har haft fo rsæt
til, at en forbrydelse bliver begåe t. Medvirkensforholdet skal være rettet mod en konkretiseret forbr y-
delse for at være strafbart. Hvis en person således tilskynder andre til at begå strafbare handlinger i
almindelighed eller til at begå ikke nærmere konkretiserede forbrydelser af en vis a rt, kan der ikke
straffes for medvirken efter § 23.
Offentlig tilskyndelse til strafbare handlinger er derimod selvstændigt kriminaliseret i straffelovens §
136. Efter straffelovens § 136, stk. 1, straffes den, som uden derved at have forskyldt højere st raf of-
fentlig tilskynder til forbrydelse, med fængsel indtil 4 år eller under formildende omstændigheder med
bøde. Bestemmelsen sigter navnlig på tilfælde, hvor betingelserne for at pålægge ansvar for medvirken
til en forbrydelse efter straffelovens § 23 ikke er opfyldt, især fordi den forbrydelse, der ti lskyndes til,
ikke er således konkretiseret, at strafansvar kan pålægges.
Udtrykket ”tilskyndelse” indebærer, at den pågældende skal have f.eks. opmuntret eller opfordret til
strafbare handlinger. Hvis den offentlige tilkendegivelse kun udtrykker sympati eller forståelse for, at
en forbrydelse bliver begået, er forholdet ikke strafbart efter straffelovens § 136, stk. 1.
Formålsbestemmelsen i pkt. A, der nævner ”frivillige seksuelle forhold mellem voksne
og børn”, in -
deholder en accept og billigelse af, at børn kan indgå i se ksuelle forhold med voksne, hvis barnets
medvirken er frivillig. Heri kan endvidere siges at ligge en moralsk støtte til personer, der har ønske
om seksuelle forhold til børn.
8
En såd an positiv holdning eller moralsk støtte til handlinger, der er omfattet af straffelovens § 222, er
imidlertid ikke i sig selv strafbar, når der ikke er tale om en konkret eller generel tilsky ndelse i form af
opmuntring eller opfordring til at have seksuelle forhold til børn.
Der kan herefter ikke ved denne formålsbestemmelse anses at foreligge medvirken til overtrædelse af
straffelovens § 222 eller en overtræ delse af straffelovens § 136, stk. 1.
Det er heller ikke ulovligt at tilstræbe en legalisering a f aktiviteter, som efter gældende ret er ulovlige.
Endelig er det som udgangspunkt ikke ulovligt at udsprede viden om strafbare forhold.
Formålsbestemmelsen i pkt. A kan derfor ikke i sig selv anses for at være ulovlig, selv om de tilke n-
degivelser om frivillige seksuelle forhold mellem voksne og børn, der ligger i bestemmelsen, er st ø-
dende og helt i strid med danske og internationale principper om beskyttelse af børn.
Foreningens aktiviteter udadtil bestod bl.a. i udgivelsen af et medlemsblad ”Ny sexua lpolitik” og dri f-
ten af en hjemmeside. Her er der i en lang række artikler redegjort for foreningens og enkelte me d-
lemmers synspunkter og holdninger vedrørende pædofili, seksuelle forhold til børn, børneporn
ografi
mv.
Et gennemgående træk i de fleste af de artikler, der omtaler forhold, der er strafbare, er, at foreningen
samtidig gør opmærksom på, at artiklerne ikke må fortolkes som en opfordring til strafbare forhold.
En gennemgang af samtlige artikler mv. på hjemmesiden har heller ikke vist eksemple r på opfordri n-
ger til at begå strafbare forhold.
En række af artiklerne har imidlertid et indhold, der må anses at billige og accept ere seksuelle forhold
mellem børn og voksne. Dette fremgik også af velkomsthilsenen på foreningens hjemmeside, hvor det
bl.a. anføres:
”…Pædofilgruppen …… tager samtidig udgangspunkt i et overordnet humanistisk syn på fri
-
villige seksuelle kontakter mellem små og store mennesker, med respekt for både den pædofile
identitet og det seksuelle barn. Derfor er Pædofilgruppen imo d love, der fordømmer og/eller
vurderer frivillige seksuelle oplevelser udelukkende på basis af aldersgrænser, da vi betragter
dem som det, de er, nemlig en krænkelse af børnenes rettigheder.”
Det konkluderes på denne baggrund, at Pædofilgruppen går ind f
or en ændring af bl.a. b estemmelserne
i straffeloven om forbud mod seksuelle forhold til børn under 15 år.
Artiklerne viser endvidere, at foreningen skelner mellem seksuelle forhold, der er frivillige for bør -
nene, og som efter foreningens opfattelse ikke skader børnene og ikke bør være forbudte, og seksuelle
aktiviteter mod barnets vilje, som foreningen tager afstand fra. Foreningen anfører i den forbindelse, at
børnene kan opfatte et seksuelt forhold til en voksen som positivt, og at overdrevent indgreb mod et
sådant forhold gør mere skade end gavn.
9
Sammenholdt med formålsbestemmelsen i vedtægterne, pkt. A, må det herefter anses for et meget
væsentligt formål for foreningen at påvirke samfundets holdning til seksuelle forhold til børn med
henblik på at opnå en retstilstand, hvor det ikke er strafbart at have såkaldt ”frivillige” seksuelle fo r-
hold til børn under 15 år.
Med hensyn til børnepornografi har foreningen argumenteret for, at besiddelse af børneporno bør være
lovlig.
Der kan imidlertid heller ikke ved disse tilkendegivelser af foreningens formål og holdninger anses at
foreligge opfordringer til at begå strafbare forhold. I øvrigt må tilkendegivelserne vurderes på sa
mme
måde som formålsbestemmelsen i pkt. A, jf. ovenfor, således at det hverken kan anses for strafbart at
billige børns frivillige seksuelle forhold til voksne eller at argumentere for at ændre de gældende stra
f-
febestemmelser herom eller om børnepornografi.
Sammenfattende må det på den baggrund konkluderes, at hverken hjemmesiden eller medlemsbladet
indeholder oplysninger, der fører frem til, at Pædofilgruppen kan anses at have haft et ulovligt formål
eller søgt at opnå fo rmålet med ulovlige midler.
Foreningens interne aktiviteter har bl.a. bestået i afholdelse af møder af fo rskellig art, herunder også
lukkede møder, hvor kun medlemmer af foreningen har haft adgang.
Der foreligger kun få mere udførlige oplysninger om, hvad der er passeret på disse møder, men det er
oplyst, at møderne de senere år inden nedlæggelsen af foreningen
har haft karakter af ”hyggesa mmen-
komster”, hvorunder medlemmerne udvekslede erfaringer og skabte private kontakter. På dette grun d-
lag kan det ikke vurderes, om der kan være foregået drøftelser eller lignende på disse møder, der har
haft karakter af opfordringer til strafbare forhold eller udveksling af oplysninger med det formål at
opnå kontakter til børn.
Optagelser med skjult kamera, der i 1999 blev foretaget af en journalist, viser dog, at der på m ø der har
været drøftelser medlemmerne imellem med dire kte relation til seksuelle forhold til børn og børnepo r-
nografi, men der kan ikke ved disse drøftelser anses at være begået strafbare forhold i form af opfo
r-
dringer eller anden medvirken.
Sammenfattende kan det med hensyn til møderne ikke godtgøres, at der her som et led i foreningens
virksomhed er udfoldet ulovlige aktiviteter.
En række af medlemmerne er dømt for strafbare forhold, og i enkelte af disse straffesager optr æ der
flere af foreningens medlemmer.
Der er ikke i de sager, der omfatter flere medlemmer af foreningen, oplysninger der giver belæg for at
antage, at de strafbare forhold er begået som et led i Pædofilgruppens aktiviteter. Heller ikke de sager,
10
der kun omfatter et enkelt medlem af foreningen, giver grundlag for at antage, at de strafbare forhold
har forbindelse til aktiviteterne i foreningen.
Det må herefter konkluderes, at der ikke kan føres bevis for, at Pædofilgruppen – før meddelelsen om
dens opløsning – havde et ulovligt øjemed .
3.3. DPA-Gruppe 04
Som nævnt ovenfor er formålet m ed DPA-Gruppe 04 foreløbig at videreføre Pædofilgruppens hje
m-
meside med henblik på at udbrede synspunkter i debatten om pædofili. Dette formål er ikke nærmere
beskrevet udover i pressemeddelelsen om genåbningen af hjemmesiden.
Efter det oplyste er driften af hjemmesiden den eneste aktivitet i DPA-Gruppe 04, idet undersøgelsen
ikke har tilvejebragt oplysninger om andre aktiviteter.
Hjemmesiden er næsten en fuldstændig kopi af den tidligere hjemmeside, som blev drevet af Pædofi
l-
gruppen. Hjemmesiden indeholder fortsat de synspunkter om seksuelle forhold mellem børn og vok s-
ne mv., som er beskrevet ovenfor vedrørende Pædofilgruppens hjemmeside. Det må derfor kunne læ
g-
ges til grund, at DPA-Gruppe 04 deler de holdninger, som Pædofilgruppen ha vde.
Efter genåbn ingen af hjemmesiden har DPA-Gruppe 04 tilføjet en række yderligere artikler og in dlæg.
Disse indeholder dog ikke nye synspunkter, ligesom de ikke tager afstand fra de tidligere af Pædofi l-
gruppen tilkendegivne holdninger.
Det må derfor på samme grundlag som ovenfor vedrørende Pædofilgruppen konkluderes, at der ikke
kan føres bevis for, at DPA -Gruppe 04 – hvis den var en forening – kan anses at have et ulovligt øj e-
med.
4. Sammenfatning og indstilling
Som det fremgår af det ovenfor anførte, er det Rigsa dvokatens opfattelse, at det ikke er muligt under
en forbudssag efter grundlovens § 78 at dokumentere, at Pædofilgruppen og DPA -Gruppe 04 er for-
eninger, ligesom det ikke kan bevises, at Pædofilgruppen eller DPA -Gruppe 04 – hvis der var tale om
foreninger – har et ulovligt øjemed.
Rigsadvokatens indstilling er derfor, at der ikke kan indledes en sag efter grundlovens § 78.