MILJØstyrelsen 28. oktober 2005 Industri & Transport UT/LOH Departementet, EUK lkj J.nr. D 361-0002 GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens meddelelse til Rådet og Eur opaparlamentet om en tematisk strategi for luftforurening KOM(2005) 446 final Resumé Strategien foreslår skærpede krav til luftkvaliteten i 2020 i forhold til de krav, der gælder for 2010. Baggrunden herfor er, at de nuværende tiltag ikke er tilstrækkelige til at tage hånd om miljø - og sundhedsmæssige problemer forå   rsaget af luftforurening. Hertil kommer, at de sam- fundsøk onomisk omkostninger ved ikke at gøre noget er betragtelige i forhold til, hvad en indsats vil koste. Strategien forslår, at målsætningerne søges nået ved at lave et nyt direktiv om emissionslofter gældende fra 2020, strømlining af 4 eksisterende dire   ktiver og én Rådsbeslutning vedrørende luftkvalitet, samt en indsats i konkrete sektorer som f.eks. energi-, transport- og landbrugssek- torerne. 1.    Status Kommissionen offentliggjorde den 21. september 2005 ovennævnte meddelelse. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 29. september 2005. Strategien har endnu ikke været genstand for drø   ftelse i Rådet og forventes først at blive det i 1. halvår 2006. 2.    Formål og indhold Strategiens sigte er at pege på tiltag  på luftomr å det, der skal sikre en reduktion af miljø - og sundhedsbelastningen i EU-25 i overensstemmelse med 6. miljøhandlingsprograms målsæ t- ning om, at luftkvaliteten ikke må have betydelige negative konsekvenser for sundhed og mi l- jø. Strategien peger på, at tiltrods for allerede vedtagen EU lovgivning, er der behov for en yde r- ligere skærpelse af den eksisterende lovgivning for at reducere luftens indhold  af svovldioxid (SO2), nitrogenoxider (NOx), flygtige organiske forbindelser (VOC’er), ammoniak (NH3),
2 ozon (O3) og  partikler (PM2.5). Strategien beskriver et scenarie, hvor man anvender alle tilgængelige tekniske løsninger uden hensynstagen til de økonomiske omkostninger herved. I lyset af, at dette scenarie vil være uforholdsmæ  ssigt dyrt, indeholder strategien en målsætning om, at luftkoncentrationen af   partikler skal reduceres med 75% og ozon med 60% i 2020 i forhold til, hvad der er teknisk muligt. Hertil kommer en reduktion af forsuring og overgødskning, der bliver  reduceret til 55% i 2020 af hvad der er teknisk muligt. Grundet det kemiske samspil mellem de stoffer, der er genstand for strategiens fokus vil det frem til 2020 være nødvendigt med følgende emission sreduktioner i forhold til 2000 for at nå strategiens målsætninger: Nødvendige redu ktioner i emissioner for at nå strategiens målsæ tning: SO2 82% (67%) NOx 60% (49%) VOC 51% (45%) NH3 27% (4%) PM2.5 59% (45%) Bemærk, at tallene i parentes angiver emissioner, som den eksisterende regulering vil foranled  ige Virkemidlerne til at nå mål  sætningen kører ad to spor    – henholdsvis en strømlining samt u    d- bygning af eksisterende EU-lovgivning og indarbejdelse af hensyn til luftkvalitet i andre sek- torer, som f.eks. landbrug og transport. Omkring strømlining af eksisterende EU -lovgivning vil EU-Kommissionen samle fire eksiste- rende direktiver og en Rådsbeslutning om luf tkvalitet i ét direktiv. Det nye direktiv, som blev vedtaget og offentliggjort af Kommissionen samtidig med meddelelsen om temastrategien, retter blandt andet fokus mod indførslen af  grænseværdier for partikler. Der er udarbejdet sæ r- skilt grundnotat om dette nye direktiv. Ved udbygningen af eksisterende direktiver peger strategien bl.a. på, at direktivet om nation a- le emissionslofter, der fastsætter lofter fra og med 2010, skal udbygg  es til også at omfatte en målsætning for partikler og med nye og skærpede lofter for SO 2, NOx, VOC’er og ammoniak, gældende fra 2020. Med hensyn til indarbejdelse af hensyn til luftkvaliteten i andre sektorer peger strategien blandt andet på følgende muli  ge indsatsområder: Effektivisering af energiudnyttelse og fremme af fornybare ressourcer som vindenergi Vurdering af, hvorvidt mindre kraftværker (under 50 MW/h) skal omfattes af IPPC dire  k- tivet Generel indsats på transportområdet, herunder nye skærpede n ormer for køretøjer   – s   å- kaldt EURO normer, fremme af offentlige indkøb af renere køretøjer, renere luft   - og skibs-
3 fart m.v. Fokus på egnede virkemidler inden for lan dbrugets  emissioner af ammoniak Afslutningsvis fremgår, at strategien vil blive revideret  i 2010 og indgå i den endelige evalu e- ring af det 6. miljøhandlingsprogram. 3.    Nærhedsprincippet Da meddelelsen om strategien vedrører indsats overfor grænseoverskridende forurening, fi   n- der Regeringen, at strategien er i overensstemmelse med nærhedsprincippe  t. Emissioner fra en medlemsstat bidrager således til den forurening, der kan måles i andre medlemsstater. Dette understreger, at individuelle medlemsstater ikke kan løse problemerne alene. Fælles målsæ t- ninger og handling på fællesskabsniveau er derfor påk rævet. 4.    Konsekvenser for Danmark Kommissionen angiver i sin impact assessment, at såfremt der ikke sker yderligere tiltag end den allerede vedtagne regulering i forhold til luftkvalitet, forventes 293.000 præmature død   s- fald i 2020 i EU. Med strategiens implementering forventer Kommissionen, at antallet af præmature dødsfald i 2020 reduceres til 230.000. Der er således tale om en reduktion i antallet af død sfald på EU -niveau på ca. 63.000. Kommissionen angiver endvidere, at der med de i strategien foreslåe de emissionsreduktioner forventes en samlet samfundsøkonomisk gevinst for EU’s 25 medlemslande på 42 mia. e   u- ro/årligt fra 2020, mens udgifterne vil beløbe sig til 7,1 mia. e  uro/årligt fra 2020. Der er endnu ikke foretaget en vurdering af konsekvenserne overført til danske forhold. Folk e- tinget vil i et revideret grundnotat blive oplyst om Regeringens vurderinger af strategiens kon- sekvenser for Danmark. 5.    Høring Strategien er blevet sendt i høring til 35 interesse nter med høringsfrist den 11. november 2005. Første høring af strateg  ien foretages på førstko  mmende EF-specialudvalgsmøde. Folketinget vil i et revideret grundnotat snarest blive orienteret om resultatet af specialud- valgshøri ngen samt den gennerelle høring. 6.    Europa Parlamentets udtalelser Der foreligger ikke udtalelser fra Europa Parlamentet. 7.    Forhandlingssituationen Der har alene været en indledende drøftelse af strategien i Rådets arbejdsgruppe for miljø og
4 den har endnu ikke været genstand for egentlige fo  rhandlinger. Det britiske formandskab har tilkendegivet, at drøftelserne om strategien udskydes til næste formandskab, og det kommende østrigske forman dskab har oplyst, at strategien vil stå højt på deres prioriteringsliste. 8. Regeringens foreløbige generelle holdning Det er regeringens holdning, at luftforurening fortsat udgør et sundheds - og miljømæssigt problem. Initiativer på globalt plan og i EU har vist mange gode resultater, men der er fortsat behov for en langsigtet indsats. Derfor hilser regeringen Kommissionens meddelelse om strategien, herunder at der opstilles målsætninger for 2020, ve   lkommen. Regeringen vil, efter høring af meddelelsen om strategien blandt de relevante parter, fremlæ   g- ge sine mere konsoliderede vurderinger af strategien i et revideret grundnotat til Folketinget.