MILJØstyrelsen 28. oktober 2005 Industri & Transport UT/LOH Departementet, EUK lkj J.nr. D 361-0003 GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til  Rådets og Parlamentets direktiv om luftkva- litet og renere luft for Europa. KOM (2005) 447. Resume. Med det fremlagte forslag vil Kommissionen samle 4 eksisterende direktiver om luftkvalitet og én Rådsbeslutning i nærværende direktivforslag. Derved opnås en forenkling af lovgivningen på området samtidig med, at begreberne i de 5 retsak- ter bringes i gensidig overensstemmelse. De fem retsakter, der bliver erstattet af forslaget vedrører rammedirektivet for luftkvalitet, direktiver om luftens indhold af svovldioxid, nitrogendioxid og nitrogenoxider, partikler, bly, kulilte, benzen og ozon, samt en beslutning om udveksling af luftkvalitetsdata. Forslaget indeholder enkelte substantielle ændringer: 1) ophævelse af de indikative grænseværdier for luftens indhold af PM10 i 2010, 2) indførelse af nye grænseværdier for luftens ind- hold af PM2.5, og 3) mulighed for udskydelse af overholdelse af grænseværdierne med op til 5 år. Med hensyn til PM2.5 indeholder direktivforslaget ligeledes visse bestemmelserne om målestationer. 1.  Status Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 21. september 2005, men er endnu ikke formelt oversendt til Rådet. Dansk version foreligger endnu ikke. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. Nærhedsnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 25. oktober 2005. Forslaget forventes sat på dagsordenen ved Rådsmødet (miljø) den 2. december 2005 til politisk debat.
2 2.  Formål og indhold Formålet med forslaget er at strømline gældende EU-lovgivning om luftkvalitet ved at sammenskrive 4 direktiver og én Rådsbeslutning til ét direktiv, hvorved begreber og definitioner bringes i overensstemmelse. Herudover indebærer direk- tivforslaget, en ophævelse af den indikative grænseværdi for PM10 i 2010 og in- troduktionen af grænseværdier for PM2.5. De fire direktiver og den ene Rådsbeslutning er - Rådets direktiv 96/62/EF af 27. september 1996 om vurdering og styring af luftkvalitet (rammedirektivet), - Rådets direktiv 1999/30/EF af 22. april 1999 om luftkvalitetsgrænseværdier for svovldioxid(SO2), nitrogendioxid(NO2) og nitrogenoxider(NOx), partik- ler(PM) og bly (første datterdirektiv), - Parlamentets og Rådets direktiv 2000/69/EF af 16. november 2000 om græn- seværdier for benzen og kulilte(CO) i luften (andet datterdirektiv), - Parlamentets og Rådets direktiv 2002/3/EF af 12. februar 2002 om luftens indhold af ozon(O3) (tredje datterdirektiv) - Rådets beslutning 1997/101/EF af 27. januar 1997 om oprettelse af en gensidig udvek s- ling af information og data fra net og individuelle stationer, der måler luftforureningen i medlemsstaterne. I nedenstående beskrivelse af direktivforslaget vil der alene blive fokuseret på de ændringer forslaget indeholder i forhold til de nævnte retsakter. 1.    Ophævelse af de indikative grænseværd ier for PM10 og indførsel af grænseværdier for PM2.5: - Døgngrænseværdien for PM10 på 50 µg/m3 der gælder fra 1. januar 2005 og som ikke må overskrides mere end 35 gange pr. år samt årsgrænseværdien for PM10 på 40 µg/m3 opret- holdes, mens den indikative døgn grænseværdier for PM10 på hhv på 50 µg/m3 som ikke må overskrides mere end 7 gange pr. år samt årsgræ nseværdien på 20 µg/m 3 for 2010, der er indeholdt i det første datterdirektiv, ophæves og erstattes af en grænseværdi for PM2.5. - For at sikre en bedre beskyttelse af  befolkningen mod eksponering af de fine partikler indføres der en ny grænseværdi for luftens indhold af PM2.5 på 25µg/m3, der skal være o  p- fyldt i hele landet. Ved direktivets ikrafttrædelse er der knyttet en tolerancemargin til grænsevæ rdien på  20% svarende til en grænseværdi på 30 µg/m 3. Denne tolerancemargen aftager hvert år således, at den er 0% (svarende til grænseværdien på 25µg/m 3) pr. 1. janu- ar 2010. - For at sikre en yderlige beskyttelse mod de fine partikler indføres der en målsætning om at reducere koncentrationen af PM2.5 i bybaggrundsområderne med 20% i 2020 i forhold til gennemsnitskoncentrationerne for perioden 2008 –
3 2.    Udskydelse af opfyldelse af tidsfrister og undtagelse fra anvendelse af grænseværdier. a. Hvis grænseværdierne for  NO2, benzen og PM2.5 ikke opfyldes i 2010 i et givet område kan medlemslandene udskyde tidsfristen for deres opfyldelse med op til 5 år. En forudsætning er, at medlemslandene opstiller planer, der skal sikre opfyldelse af grænseværdierne. Disse planer skal notificeres overfor EU-kommissionen. b. For en række luftforureningskomponenter, SO2, CO, bly og PM10,  skal grænseværdierne være overholdt fra og med 2005 i overenstemmelse med de tidligere direktiver herom. Dire  k- tivforslaget åbner dog op for muli gheden for at undtage medlemslandene fra forpligtelser ind- til 31. december 2010, såfremt overskridelsen skyldes særlige forhold som f.eks. forhold o   m- kring målestationen, klima eller bidrag fra langtransport. Medlemsla ndene skal også i dette tilfælde udarbe  jde planer som anført u nder 2.a. Såfremt et medlemsland benytter de skitserede muligheder for udskydelse, skal landet dog p å- se, at grænseværdien plus den maksimale tolerance margin ikke ove rskrides. Blandt de øvrige mindre justeringer i forhold til gælde   nde retsakter kan nævnes, at direktivet præ  ciserer, hvad medlemslandene skal gøre, såfremt grænseoverskridende luftforurening er et væsentligt bidrag til overskridelse af græ nseværdier. Endelig indeholder forslaget krav til måling af 31 navngivne flygtig e organiske forbindelser (VOC’er) samt, hvor der skal måles, med henblik på at vurdere potentialet for ozondannelse som har sundhedsskadelige effekter. Tidligere har måling af disse VOC’er i en vis udstræ    k- ning været frivi  llige. Kommissionen vil i løbet af  5 år vurdere direktivet igen med henblik på fastsættelse af ko n- krete reduktionsforpligtelser af PM2.5 under hensynstagen til de enkelte medlemslandes reduk- tionspotentiale. 3.    Nærhedsprincippet Kommissionen påpeger, at den eksisterende EU -lovgivning har fastsat minimumsstandarder for luftkvalitet, der gælder for hele Fællesskabet, og dette princip fastholdes i direktivforsl a- get. Dertil kommer, at partikelforurening har en grænseove  rskridende karakter. Emissioner fra en medlemsstat bidrager således til den for urening, der kan måles i andre medlemsstater. De t- te understreger, at individuelle medlemsstater ikke kan løse problemerne alene, og handling på fællesskabsniveau er derfor påkrævet. I forhold til forurening fra PM2.5 fastsætter direkti  v- forslaget målsætning   er på fællesskabsniveau, mens midlerne til opnåelse af de fælles målsæ t- ninger kan fastsættes af de enkelte me  dlemsstater. Regeringen finder på denne baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedspri   n- cippet.
4 4.    Konsekvenser for Danmark De lovgivningsmæssige   konsekvenser vil være ophævelsen af bekendtgørelse nr. 716 af 14. juli 2003 om mål    og grænseværdier for luftens indhold af visse forurenende stoffer, som v il blive erstattet af en ny bekendtgørelse, som er udbygget med de nye bestemmelser i direkti v- forslaget. De økonomiske  konsekvenser for Danmark vil indledningsvis knytte sig til merudgiften ved udvidelsen af eksisterende måleprogrammer til også at o  mfatte PM2.5 og VOC’er. Såfremt direktivforslaget vedtages uden ændringer, kan det indebære øgede udgifter til luf t- måli nger på mindst 3,6 mio. kr. i etablering og hertil 1,9 mio. kr. årligt i drift. Hertil kommer udgifter som følge af nødvendige konkrete tilt  ag med henblik på at overholde grænseværdierne. De økonomiske omkostninger he rved er endnu ikke vurderet. Kommissionen angiver, at reduktionen på 20%  mellem 2010 og 2020 af  PM2.5 i luften i by- baggrundsområderne vil betyde en besparelse på mellem 37 mia.   EURO og 119 mia. EURO om  året fra 2020. Disse besparelse skal ses i sammenhæng med en forventet  omkostning på mellem 5 mia. og 8 mia. EURO pr. år i EU -25. Der er endnu ikke foretaget en vurdering af disse tal overført til danske forhold. Der er i det ovenstående tale om foreløbige vurderinger af de økonomiske konsekvenser, og Folketinget vil i et revideret grundnotat blive oplyst om Regeringens mere konsoliderede vur- deringer af forslagets konsekvenser for Danmark. Med indførelse af en grænseværdi for og en må lsætning om fremtidige reduktioner af luftens indhold af PM2.5 vurderes forslaget at have en positiv påvirkning  af beskyttelsesniveauet. 5.    Høring Forslaget er blevet  udsendt i almindelig høring til 35 interessenter med høringsfrist den 11. november. Sagen har endnu ikke været forelagt miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et rev   i- deret grundnotat blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialu d- valgshøri ngen. 6.    Europa Parlamentets udtalelser Der foreligger ikke udtalelse fra Europa Parlamentet. 7.    Forhandlingssituationen Forslaget er alene blevet præsenteret for Rådets arbejdsgruppe for miljø, og har ikke endnu været genstand for egentlige forhandlinger.
5 8.    Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen kan generelt støt som vil medføre en forenkling og en opstramning af de e ksisterende definitioner og begreber af gældende lovgivning. Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsolide- rede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til Folketinget.