- 1 - Finansudvalget Sekretariat Februar 2005 Praktiske oplysninger vedr. arbejdet i Finansudvalget 1. Indledning Nærværende vejledning er en beskrivelse af de praktiske for hold vedrørende arbejdet i Finansudvalget. Vejledningen henvender sig navnlig t il nye finansud- valgsmedlemmer og disses sekretærer. For en mere de  taljeret beskrivelse af bl.a. - den retlige baggrund for udvalgets arbejde m.v. - udvalgets arbejdsfelt, - behandlingen af finans-, og tillægsbevillingslovene, - behandlingen af aktstykker, - procedureregler, henvises til den på alm. del  - bilag 1 omdelte introduktion til Finansudvalget samt den som bilag hertil optrykte Beretning af 4. marts 1998 om Fi nansudvalgets a r- bejdsform. Finansudvalget har, jf. Beretningens punkt 2.2., besluttet at nedsætte et unde  r- udvalg med et medlem fra hvert af de i udvalget repræsenterede partier. Underu  d- valget kan drøfte konkrete forslag om ud valgets behandling af emner vedrørende aktuelle politisk-økonomiske problemstillinger, tilrettelæggelse    af udvalgsarbej- det, studierejser m.v. 2. Finansudvalgets møder Udvalget har sin egen mødesal på 2. sal. I modsætning til andre udvalg har hvert medlem sin egen ”faste” plads. Der afholdes møde hver    onsdag kl. 13.00 i Folketingets mødeperioder. Udvalg et holder også møde   - når bortses fra juli m å- ned - i perioder, hvor der ikke er møde i Folketingssalen. På udvalgets mødedagsorden vil som oftest mindst være følgende punkter: Gennemgang af listen over henstående aktstykker (dvs. aktstykker fra tidligere møder, der ikke er afgjort) Nye aktstykker Bilag Endvidere opføres på dagsordenen fast følgende punkter: Gennemgang af EU-bilag (ca. 1 gang om måneden) Gennemgang af beretninger modtaget fra statsrevisorerne Gennemgang af større økonomiske rapporter (Finan  sredegørelsen, Økonomisk Oversigt, ”Vismandsrapporten”, OECD’s ”landerapport”) 3. Finansudvalgets Sekretariat Finansudvalgets Sekretariat har til huse i værelse L2  -09 L2-10 samt L2-03 i det gamle Landbrugsministerium.
- 2 - Sekretariatet består p.t. af Sekretariatschef Peter Bohlbro (tlf. lokal 5560), konsulent Mette Vestergaard (lokal 5517) kontorfuldmægtig Ea Erbo Jensen (tlf. 5562), og kontorfuldmægtig Sonia Westall (tlf. 5564) Sekretariatet vil inden for den nærmeste tid tage kontakt til nye finansud  valgs- medlemmer og deres sekretærer med henblik på en individuel orientering om u   d- valgets arbejdsform. 4. Sekretariatets bistand til udvalget Sekretariatet bistår udvalget bl.a. med tilrettelæggelse af udvalgsarbejdet kontrol med henblik på tilretning af  ministeriernes aktstykker og ændringsfo  r- slag udarbejdelse af materialesamlinger om emner af særlig interesse for et eller fl  e- re af udvalgets medlemmer rådgivning og udarbejdelse af notater, både om bevillingsretlige og andre spørgsmål fremskaffelse af oplysninger og udarbejdelse af oversigter vedrørende sager, der er til behandling i Finansudvalget rådgivning vedrørende behandling af bevillingslove m.v. rådgivning i forbindelse med behandling af aktstykker, og herunder udarbe j- delse af påtegninger hertil hjælp til udarbejdelse af ændringsforslag til finanslovforsla get og udarbejdelse af en sammenstillingsliste i kontonummerorden over samtlige ændringsforslag udarbejdelse af et (summarisk) referat af udvalgets møder koordinering af tilrettelæggelsen af udv  algets studierejser tilrettelæggelse af temamøder, høringer, uformelle møder m.v. 5. Udvalgets aktstykker og bilag Udvalgets bilag og aktstykker udsendes - efter medlemmets ønske  - til hjem- adressen eller i boks i Meddelelsescentralen sammen med udvalgsbilag om freda- gen. Bilag omdeles også  - efter behov - på an dre dage. Medlemmer, der mangler udvalgsmateriale, kan rekvirere dette i udvalgets sekretariat og i Medlemsafdelin- gen på 1. sal på Christians  borg. Udvalget har sit eget arkiv, der befinder sig i Se- kretariatet. 5.1. Aktstykker Bevillingsansøgninger (aktstykker) nummereres fortløbende i folke  tingsåret, optrykkes samlet i hæfter og behandles på udvalgets ugent   lige møde. Aktstykke r- ne er offentligt tilgængelige mandag morgen før be   handling af aktstykket om ons- dagen. Udvalgsmedlemmerne bør, jf. Beretningens pkt. 4.1, undlade at give pre s- sen oplysninger om indholdet af nye aktstykker før dette tidspunkt. I ekstraord i- nære til  fælde, hvor afleveringsfristen for aktstykker ikke har kunnet over  holdes og aktstykket derfor ikke optrykkes i førstkommende ugentlige akt stykkehæf  te kan vedkommende minister træffe aftale med Fi  nansudvalgets formand om, at akt- stykket alligevel behandles på mødet (på "rødt nummer").
- 3 - Fortrolige aktstykker litreres fortløb ende. Disse aktstykker optrykkes af hen- syn til opretholdelsen af fortroligheden ikke, men omdeles (kun til udvalgets med- lemmer) i fotokopieret form og journaliseres ikke i Folketingets Udvalgsaktdata- base eller på web'en. Fortrolige aktstykker opføres ikke  direkte på dagsordenen for udvalgsmøder. I stedet henvises til sekretariatets fremsendelsesskrivelse med reference til det ” på alm. del  – bilag xx omtalte aktstykke”. Fortrolige aktstykker kan drøftes af Finansudval gets medlemmer med andre folketingsmedlemmer og på par tiernes gruppemøder, men dette bør, jf. Beretningens pkt. 4.2., kun ske un  d- tagelsesvis og altid under den ufravigelige forudsætning, at fortroligheden ove  r- holdes af dem, der på denne måde måtte blive inddraget i behand   lingen. 5.2. Bilag Finansudvalgets bilag journaliseres på en måde, der i betydelig grad afviger fra den, der finder sted i andre Folketingsudvalg, idet Finansudvalgets arbejdsområde omfatter hele den statslige forvaltning. Om journalisering af bilag henvises til vedlagte notat herom. 6. Procedureregler Disse regler er indgående beskrevet i Beretningens afsnit 3 og 4. 6.1. Henvendelser og deputationer Udvalget modtager alene skrivelser fra ministre. På grund af udval gets (alt)omfattende arbejdsområde modtages og  omdeles ikke skriftlige henvendelser fra borgere og organisationer, og det er heller ikke muligt at få foretræde for u   d- valget. 6.2. Telefonisk votering Uden for Folketingets mødeperioder kan votering  - i stærkt ha  stende sager, hvis afgørelse ikke k an afvente indkaldelse af udvalget - om aktstykker ske tele- fonisk ved, at Finandvalgets formand eller Sekretariat kontakter partierne med henblik på at afklare deres stil ling til aktstykket. 6.3. Reglen om, at "stolene tæller" Ved afstemninger i udvalget om aktstykker gælder reglen om, at "stolene tæ l- ler", dvs. at medlemmer, der ikke er til stede regnes for at have stemt ja, jf. Beret- ningens punkt 3.1.1. Fraværende medlem  mer kontaktes ikke med henblik på at fastslå deres stemmeafgiv ning. For afstemninger om procedurespørgsmål gælder særlige regler, se Beretni n- gens punkt 3.1.1.2.3. 6.4. Forhåndsmeddelelse om stemmeafgivning Såfremt et medlem kan fo rudse, at den pågældende ikke har mu   lighed for at give møde ved vote dlemmet dog på forhånd me d- dele sin stilling hertil, der, jf. Beretningens punkt 3.1.1.2.2. Forhåndsmeddelelse om stemmeafgivning vedrørende aktstykker skal  ske skriftligt, enten - til formanden inden voteringen, eller - senest en halv time inden udv algsmødets start til Finansudvalgets Sekretariat. Meddelelse til Sekretariatet kan også ske ved telefax eller elektronisk post.
- 4 - 6.5. Opsættende virkning af spørgsmål Ved beslutning vedrørende akt stykker er udgangspunktet, at ube svarede spørgs må l har opsættende virkning, jf. Beretningens punkt 3.1.2.  De(t) me  d- lem(mer), der har taget initiativ til at stille spørgs målet , kan dog i forbindelse med, at spørgs målet stilles, til kendegive, at spørgsmålet   ikke har opsættende vir  k- ning, og at et aktstykke derfor kan afgøres, selv om spørgsmålet ikke er besvaret. Finansudvalgets Sekretariat udsender før hvert møde med email til alle udvalg  s- medlemmer en oversigt over aktstykker, der er på dagsordenen med angivelse af bilagshenvisning til modtagne besvarelser Et aktstykke kan i almindelighed ikke forventes afgjort, så fremt der til mødet foreligger besvarelser, som er Finansudvalgets medlemmer i hænde efter kl. 16 dagen før det møde, hvor aktstykket   behandles, jf. Beretningens pkt. 4.3.2. 6.6. Udsættelse af Finansudvalgets færdigbehandling af et akt stykke, der er ført frem i folketingssalen I Folketingets mødeperiode r har ethvert medlem af Folketinget adgang til at føre et akt stykke vedrørende en bevil lingsansøgning frem i fol ketingssalen, nor- malt ved i et forslag til folketingsbeslutning at opfordre ministeren til at trække aktstykket tilbage. Det vil almindelighed kun ne forven tes, at Finansudvalgets be- handling af bevillingsansøgnin gen vil blive stillet i bero, til forhandlingen i folke- tingssalen har fundet sted. Uden for Tingets mødeperioder  gælder særlige regler. Se herom i Be retningens afsnit 3.1.3. Beslutningsforslag vedrørende aktstykker behandles normalt i vedkommende ressortudvalg, jf. Beretningens afsnit 2.3.2. 6.7. Embedsmænds deltagelse i samråd Ministerielle embedsmænd deltager ikke i samråd i udvalget med   mindre gan- ske særlige grunde taler herfor, jf. Beretningens pkt. 3.4. 7. EU-sager Udvalget har besluttet, at man afgiver indstilling til Europaudvalget forud for, at dette udvalg afgiver mandat til finansministeren vedrørende ministerens deltagelse i ØKOFIN  -møder om 1. læsning af EU  -budgettet 2. læsning af EU  -budgettet Meddelelse af decharge til EU-kommissionen vedrørende gennemførelsen af EU-budgettet Behandlingen sker normalt ved, at udvalget anmoder finansministeren om et aktu- elt notat om sagen. På basis heraf og et samrådsspørgsmål afholdes samråd med finansministeren, der munder ud i en af Finansudvalget afgivet indstilling til Eu- ropaudvalgets behandling.
- 5 - 8. Hjælpemidler På Folketingets hjemmeside på intranettet kan findes en lang række oplysninger om udvalgets (og Folketingets) arbejde, f.eks. Finansudvalgets sammensætning, dagsorden for næste møde, udvalgsbilag (de fleste i fuld tekst) m.m. Her kan man også finde "links" til Finansministeriets, ( www.fm.dk), og til Øk  o- nomistyrelsen (www.oes-cs.dk), hvor man kan søge i FFL, ændringsforslag hertil, tillægsbevillingslov, statsregnskabet, m.m. Ønskes oplysninger   om mere teknisk betonede forhold vedrørende budget - og be- villingssystemet er disse beskrevet i Økonomistyrelsens Økonomi -Administrative Vejledning på  www.oav.dk. I øvrigt findes der i den trykte FFL en række gode oversi   gtsartikler og et udmæ  r- ket stikordsregister til finansloven. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener mv. på   Nettingets forside. Det bemærkes, at offentlige bilag er tilgængelige på Folketi n- gets hjemmeside (www.ft4p.dk) for offentligheden 24 timer efter bilagsomdelingen på Christiansborg. Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på den i n- terne  version  af  Folketingets  hjemmeside,  der  kaldes  Intraen  og  som  findes  via Nettingets forside. Spørgsmål kan naturligvis også altid rettes til Finansudvalgets Sekretariat. 9. Studierejser i valgperioden 2001-2005 Finansudvalget råder i lighed med en del andre udvalg over en bevilling til studi e- rejser til udlandet, Færøerne og Gr   ønland. Bevillingen, der gives for 2 -årige per i- oder, udgør for Finansudvalgets vedkommende i bevillingsperioden 2004 -05 1.146.000 kr. plus et beløb overført fra den foregående budgetperiode.
- 6 - Finansudvalget har i valgperioden 2001-2005 foretaget studierejser af to typer: 1)  Rejser til lande uden for Europa, ofte af længere varighed. I sådanne rejser kan som udgangspunkt alle udvalgets medlemmer deltage. I valgperioden 2001-2005 foretog udvalget følgende rejser af denne type: Bolivia (8 dage august 2002) Tanzania (8 dage juni 2003) Washington/New York (6 dage i marts 2004) Thailand/Bhutan (10 dage september/oktober 2004) 2)  Kortere delegationsrejser, oftest inden for Europa. I sådanne rejser er deltagerantallet som udgangspunkt begrænset. Udvalget har i valgperioden 2001-05 foretaget følgende rejser af denne type: Bruxelles/Frankfurt (3 dage juni 2002) Grønland (6 dage august 2003) Frankfurt (1 dag januar 2004) Færøerne (4 dage januar 2005) Herudover har udvalgets formand, henholdsvis næstformand deltaget i m  ø- der/konferencer i internationale organisationer og i EU-regi.
- 7 - FINANSUDVALGETS Finansudvalget SEKRETARIAT (Alm. del bilag 183) Tlf.: 33 37 55 62                33 37 55 64 17. september 2004 Notat om journaliseringen af Finansudvalgets bilag i Folketingets nye IT- system (TingDok) 1. Indledning Fra begyndelsen af folketingsåret 2004 -05 den 5. oktober 2004 tager Folketinget et nyt IT- system –  TingDok - i brug. Dette får betydning for journaliseringen af Finansudvalgets b i- lag, der ændres og gør   es mere konsistent.  Konkret betyder indførelsen af TingDok følge  n- de: alle bilag journaliseres på ”sager” spørgsmål/svar tildeles alene et spørgsmålsnummer, ikke et bilagsnummer sager underopdeles efter ministerområdeparagraf bilagsnummerering bliver mere konsistent Nedenfor beskrives journalsystemet nærmere. Som bilag vedlægges et eksempel, der viser hvorledes § 7 – bilag 1 - 25 i folketingsåret 2003 -04 blev journaliseret i det gamle system (Folketingets Udvalgsaktdatabase, FTU) og hvorledes de samme bilag ville være blevet journaliseret i TingDok. Sekretariatet står naturligvis til rådighed med hjælp og bistand til medlemmer eller me d- lemssekretærer der ønsker yderligere orientering eller vejledning om den nye journalis   e- ring af Finansudvalgets bilag. 2. Sagsbegrebet I det nye system, TingDok, indføres sagsbegrebet mere systematisk end det har været i FTU. Eksempler på sager er finanslovsforslaget, statsregnskabet, et aktstykke eller almi n- delig del. De dokumenter, der er journaliseret på en sag, nummereres i ndenfor sagen. For f.eks. et aktstykke nr. 110 vil dokumenter (dog ikke spørgsmål/svar, se nedenfor) blive nummereret akt 110 – bilag 1, akt 110    – bilag 2, akt 110    - bilag 3 osv. Tidligere blev akt- stykkebilag nummereret inden for den ministerområdeparagraf , aktstykket vedrørte. Hvis akt 110 vedrører § 8 kunne de 3 første bilag vedrørende aktstykket f. eks komme til at he   d- de § 8 - bilag 15, § 8 – bilag 18 og § 8    –  bilag 20 alt efter hvilke andre bilag som blev jour- naliseret på § 8 på det pågældende tidspunkt .
- 8 - 3. Spørgsmålsnummer, ikke bilagsnummer I FTU blev udvalgsspørgsmål og svar både tildelt selvstændigt spørgsmålsnummer og till i- ge registreret på et bilag med bilagsnummer. I det nye system vil spørgsmål kun få tildelt spørgsmåls  nummer, ikke bilagsnummer. På akt 110 vil der  – ligesom i FTU    - findes akt 110, Spm. 1, Akt 110, Spm. 2 osv., men bilaget med spørgsmål på vil ikke få et bilag s- nummer. Flere spørgsmål kan udskrives sammen i ét dokument, men dette dokument bliver ikke bilagsnummereret. 4. Underopdeling efter paragraf På de sager, der drejer sig om finansloven, tillægsbevillingsloven og statsregnskabet vil dokumenterne på sagen yderligere blive underopdelt efter paragraf. Sagen er stadig ove r- begrebet, men indenfor hver paragraf løber en nummerserie.  Det vil sige at (det genfrem- satte) finanslovsforslag vil have L 1, § 7 - bilag 1, L 1 § 7 - bilag 2, L 1 § 8 - bilag 1, L 1 § 8 - bilag 2, osv. 5. Nummerering bliver konsistent I FTU var der forskellig logik for nummerering af spørgsmål og bilag indenfor   paragraffer: Nummerserien for spørgsmål løb indenfor sagen, mens nummerserien for bilag løb for hver paragraf på tværs af alle sager. Det betød at bilagsnummerserien blandede bilag vedr. FFL, aktstykker, tillægsbevillingsloven m.v. Den nye nummerering gør    logikken fra spørgsmål gældende også for bilag, så hver sag har sin egen bilagsnummerering. Dette gør nummereringen mere konsistent og i overensstemmelse med sagsbegrebet. Peter Bohlbro