- 1 -
Finansudvalget Sekretariat
Februar 2005
Praktiske oplysninger vedr. arbejdet i Finansudvalget
1. Indledning
Nærværende vejledning er en beskrivelse af de praktiske for
hold vedrørende
arbejdet i Finansudvalget. Vejledningen henvender sig navnlig
t
il nye finansud-
valgsmedlemmer og disses sekretærer. For en mere de taljeret beskrivelse af bl.a.
- den retlige baggrund for udvalgets arbejde m.v.
- udvalgets arbejdsfelt,
- behandlingen af finans-, og tillægsbevillingslovene,
- behandlingen af aktstykker,
- procedureregler,
henvises til den på alm. del - bilag 1 omdelte introduktion til Finansudvalget samt
den som bilag hertil optrykte Beretning af 4. marts 1998 om Fi
nansudvalgets a
r-
bejdsform.
Finansudvalget har, jf. Beretningens punkt 2.2., besluttet at nedsætte et unde r-
udvalg med et medlem fra hvert af de i udvalget repræsenterede partier. Underu d-
valget kan drøfte konkrete forslag om ud valgets behandling af emner vedrørende
aktuelle politisk-økonomiske problemstillinger, tilrettelæggelse af udvalgsarbej-
det, studierejser m.v.
2. Finansudvalgets møder
Udvalget har sin egen mødesal på 2. sal. I modsætning til andre udvalg har
hvert medlem sin egen faste plads. Der afholdes møde hver onsdag kl. 13.00 i
Folketingets mødeperioder. Udvalg et holder også møde - når bortses fra juli m å-
ned - i perioder, hvor der ikke er møde i Folketingssalen.
På udvalgets mødedagsorden vil som oftest mindst være følgende punkter:
Gennemgang af listen over henstående aktstykker (dvs. aktstykker fra tidligere
møder, der ikke er afgjort)
Nye aktstykker
Bilag
Endvidere opføres på dagsordenen fast følgende punkter:
Gennemgang af EU-bilag (ca. 1 gang om måneden)
Gennemgang af beretninger modtaget fra statsrevisorerne
Gennemgang af større økonomiske rapporter (Finan sredegørelsen, Økonomisk
Oversigt, Vismandsrapporten, OECDs landerapport)
3. Finansudvalgets Sekretariat
Finansudvalgets Sekretariat har til huse i værelse L2 -09
L2-10 samt L2-03 i det gamle Landbrugsministerium.