På baggrund af telefonsamtale g.d. med journalist Matias Seide- lin, Politiken, har DD forstået følgende kritik af DD’s opgaveva- retagelse: 1)  gennemførelse af DR3-projektet 2)  AH-hal projektet 3)  Udbud af dekontamineringskabinen 4)  Slutdepot 5)  ledelsesforholdene i DD 6)  håndtering af personalesag DD har følgende respons til de fremførte kritikpunkter: Ad. 1. DR3-projektet Den samlede tidsplan for dekommissioneringen, herunder også DR3-projektet,  indgår  i  den  endelige  overordnede  dekommis- sioneringsplan,  som  de  danske  nukleare  tilsynsmyndigheder (Statens  Institut  for  Strålehygiejne  og  Beredskabsstyrelsens Nukleare Kontor) har godkendt uden bemærkninger til tidspla- nen. Den samlede tidsplan har endvidere været forelagt DD’s inter- nationale ekspertpanel (april 2003) som en del af det daværen- de  udkast  til  en  overordnet  dekommissioneringsplan.  Ekspert- panelets  primære  kommentar  til  tidsplanen  var,  at  tidsplanen (16 år) synes generøs. Et af de fem udenlandske medlemmer af panelet spurgte dog til rækkefølgen af reaktorernes dekommis- sionering.  Dertil  svarede  vi,  at  vi  vil  starte  med  det  mindst komplicerede først for at lære af det. Dog vil vi parallelt hermed gennemføre  mindre  dekommissioneringsprojekter  på  DR3.  Et andet  af  de  fem  medlemmer  støttede  klart  disse  argumenter. Der var ikke yderligere kommentarer fra panelet til dette. Af DD’s resultatkontrakt med VTU for 2004-2005 fremgår bl.a., at dekommissioneringen af DR1 skal gennemføres i 2005. DR1- projektet  skal  gennemføres  som  et  ”lærestykke”,  så  der  gives input til planlægningen og gennemførelsen af de to noget større anlæg DR2 og DR3. DD skal endvidere ifølge kontrakten igang- sætte planlægningen af de øvrige anlæg. En konkret milepæl er udarbejdelse af DR2-projektet i 2005 samt revision af den sam- lede tidsplan i 2005 som følge af de opnåede erfaringer af DR1- projektet. Notat     vedr.     kritik     af Dansk     Dekommissione- ring (DD) 17. februar 2005 Ref  jkk Administrations- og Sikkerheds- kontoret
I  december  2003  har  DD’s  sektion  for  strålingssikkerhed,  An- lægshelsefysik,  vurderet  hensigtsmæssigheden  af  at  fremme tidspunktet for dekommissioneringen af DR 3. Baggrunden her- for var en forespørgsel fra Forskningscenter Risø, om vi kunne rykke DR3 frem i tidsplanen og i stedet rykke dekommissione- ringen af Hot Cell tilbage, da Hot Cell er placeret i en bygning, som Risø p.t. bruger. Af  hensyn  til  en  række  strålingsmæssige  forhold,  konkluderes det entydigt i notatet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at fremme  tidspunktet.  Årsagen  er  først  og  fremmest,  at  det  vil medføre forøgede doser til det personale, der skal gennemføre dekommissioneringen. Dette vil i høj grad være i modstrid med det  væsentligste  princip,  der  gælder  for  opgaven  –  nemlig  at dekommissioneringen skal foregå på et højt sikkerhedsmæssigt niveau.  Dette  princip  er  bl.a.  fastlagt  i  Folketingets  beslutning B48 fra marts 2003 om at igangsætte dekommissioneringen. Mht. karakteriseringen af DR3 er dette arbejde videreført under ledelse af Kurt Lauridsen (grundet projektlederen for DR3’s sy- gefravær) og med konsulentbistand fra professor Povl Ølgaard. Dette arbejde forventes gennemført i løbet af 2005. Det er DD’s vurdering – og denne støttes af Povl Ølgaard – at det  vil  være  hensigtsmæssigt  at  afvente  karakteriseringen  af DR3,  før  der  foretages  en  fornyet  vurdering  af  tidsplanen  for DR3, da resultatet af karakteriseringen vil medføre overvejelser og  analyser  af,  hvordan  dekommissioneringen  mest  hensigts- mæssigt kan gennemføres.   Det skal dog understreges, at der er planlagt en række mindre dekommissioneringsprojekter på DR3 i indeværende år. Således er  det  opnået  hjemmel  på  Finansloven  for  2005  til  at  dekom- missionere det til DR3 hørende fjordkøleanlæg og køletårnsfun- dament.  Desuden  er  DD  i  færd  med  at  fjerne  det  sekundære system på DR3, benævnt 04-systemet.   DR3-projektet vil således ikke stå i dvale. Der arbejdes på såvel karakterisering  og  efterfølgende  planlægning  af  projektet  som på dekommissionering af sekundære systemer og mindre tilhø- rende  anlæg.  Det  er  alene  fjernelse  af  de  indre  dele  af  DR3- reaktoren  DD  set fra  et sikkerheds-  og  strålingsmæssigt syns- punkt finder formålstjenstligt at udsætte. De nødvendige godkendelser fra de behørige myndigheder til at igangsætte dekommissioneringen foreligger således.
Ad 2. Indretning af AH-hal til dekontaminering. I  forbindelse  med  dekommissioneringen  af  de  nukleare  anlæg opstår  der  en  masse  materiale,  som  er  kontamineret  i  mindre grad. Frem for at skulle deponere dette materiale som radioak- tivt  affald  kan  det  i  mange  tilfælde  være  hensigtsmæssigt  at dekontaminere  materialet  (”rense  for  radioaktivitet”),  så  det kan frigives som værende ikke-radioaktivt. Til dette formål blev det i 2003 besluttet, at AH-hallen skulle indrettes. Imidlertid har lederen af DR3-projektet fremført, at det vil være hensigtsmæssigt  at  afvente  denne  opgave,  til  der  foreligger beslutninger  om  håndteringen  DR3-projektet.  De  to  projektet bør med andre ord ses i sammenhæng. DD’s ledelse besluttede i  efteråret  2004  at  følge  denne  anbefaling.  (Af  finansloven  for 2005  fremgår  i  øvrigt,  at  der  er  afsat  5,3  mio.  kr.  til  AH- projektet  i 2008. Dette er  en udskydelse i forhold til FL 2004, som følge af førnævnte beslutning i DD). Imidlertid  eksisterer  der  allerede  nu  på  DD  en  del  affald,  som med fordel kan dekontamineres. Der vil endvidere i forbindelse med  dekommissioneringen  af  DR1  og  DR2  komme  yderligere affald.  Det  blev  derfor  besluttet,  at  indkøbe  en  dekontamine- ringskabine.  Det  blev  overvejet,  om  kabinen  bedst  placeres  i AH-hallen eller i bygning 217 (CB-hallen). Efter en gennemgang af de to bygninger, blev det besluttet, at 217 var det optimale sted.   Ad. 3 Udbud af dekontamineringsfaciliteten DD  gik  i  november  2004  i  EU-udbud  vedrørende  indkøb  af  en dekontamineringskabine.   Efter  offentliggørelsen  af  udbudsmaterialet  blev  DD  på  bag- grund af en række tekniske og kritiske spørgsmål fra forskellige leverandører opmærksom på, at funktionen ”dry blasting” ikke er hensigtsmæssig, idet denne funktion vil fordyre indkøbet væ- sentligt uden at medføre en tilsvarende gevinst.   DD  vurderede  på  baggrund  af  rådgivning  fra  Kammeradvoka- ten, at de minimumskrav om ”dry blasting”, som DD gerne ville ændre, fyldte/vægtede så meget i udbudsmaterialet, at der vil være tale om en grundlæggende ændring af kravene til tilbud- dene. DD fandt det derfor nødvendigt i henhold til udbudsreg- lerne at annullere udbuddet og annoncere på ny, hvilket skete medio januar. Ad. 4. Slutdepot DD har ingen indflydelse på valg af tidspunkt for etablering af slutdepotet mv. Det vil til sin tid være op til Folketinget.  
DD har som følge af  ovenfor omtalte Folketingsbeslutning B48 fået opgaven at gennemføre dekommissioneringen af de nukle- are anlæg på Risø inden for en tidshorisont på 11-20 år.   DD  skal  endvidere  som  omtalt  i  samme  Folketingsbeslutning bidrage til udarbejdelse af et beslutningsgrundlag til Folketinget om  sikkerhedsprincipper  m.v.  i  forbindelse  med  deponering  af det  lav-  og  mellemaktive  affald.  Dette  arbejde  pågår  i  regi  af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Ad. 5. Ledelsesforholdene i DD Direktionen i DD igangsatte i foråret 2004 en proces vedrørende ledelses- og organisationsudvikling. Processen har bl.a. vedrørt følgende: - ledelsesseminar  i  2004  med  fokus  på  DD’s  værdier  og god ledelse - en  personaledag  i  sommeren  2004  med  fokus  på  DD’s værdier - to halve dages opfølgning på personaledagen i efteråret 2004 med fokus på hhv. værdier og god ledelse - en  dags  opfølgning  for  ledelsesgruppen  i  januar  2005 med  fokus  på  direktionens  ledelse  og  medarbejdernes forventninger. I  alle disse sammenhænge har man – enten i ledelsesgruppen eller  i  hele  medarbejdergruppen  -  åbent  diskuteret  forholdene omkring  god  ledelse.  Der  har  været  rejst  konkrete  kritikpunk- ter, hvilket ledelsen efterfølgende har søgt at give konstruktive tilbagemeldinger på. Diskussionerne  er foregået i åbent og re- spektfuld stil fra alle parters side.   Det kan desuden nævnes at de nukleare tilsynsmyndigheder har godkendt DD’s organisation. Organisationen, herunder direktio- nens  kompetencer,  er  nøje  beskrevet  i  de  Betingelser  for  drift og afvikling, som de nukleare tilsynsmyndigheder har stillet DD. Ad. 6. Personalesagen DD har i løbet af november – december 2004 håndteret omtalte personalesag.  DD  har  ikke  på  noget  tidspunkt  hørt  fra  IDA  i sagen og stiller sig derfor uforstående overfor en eventuel kritik herfra.   DD  kan  på  det  strengeste  afvise,  at  der  er  en  sammenhæng mellem den pågældende medarbejders kritik af ledelsen i DD og det forhold, at medarbejderen ikke længere har ledelsesansvar. Dette  har  Administrations-  og  sikkerhedschef,  Ole  Kastbjerg Nielsen g.d. bekræftet. For  god  ordens  skyld  skal  DD  bemærke,  at  den  pågældende medarbejder  i  sin  ansættelse  først  i  1999  (og  frem  til  2000)
blev ansat på DR3 (som en af flere vagthavende ingeniører) og igen  i  Dansk  Dekommissionering  pr.  1.  januar  2004  som  pro- jektleder for DR3-projektet med personaleansvar.