23. maj 2005
Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Louise Frevert (DF) på
spørgsmål af 11. maj 2005 (Spm. nr. S 1352 (2. samling))
Vil ministeren redegøre for ministerens tiltag, såfremt muslim Musa Kronholt vil opnå ansættelse som
folkeskolelærer, og hvordan vil ministeren sidde de signaler overhørig fra bl.a. Danmarks
Lærerforening, foreningen af skolebestyrelser, Skole og Samfund samt forældregrupper, som ikke
ønsker Musa Kronholt ansat eller deres børn undervist af et medlem af Hizb-ut-Tahrir, idet man med
frygt kan forvente, at Musa Kronholt som skolelærer vil hverve medlemmer til foreningen, og vil
ministeren samtidig oplyse de grundliggende grænser for et ansættelsesforhold i folkeskolen, når
ansættelsesforholdet vedrører en person med stærk politisk eller ekstremistisk profil ?
Svar:
Folkeskolen er et kommunalt anliggende, og kommunalbestyrelsen træffer, efter indhentet udtalelse fra
vedkommende skolebestyrelse, beslutning om ansættelse af lærere.
Hvad angår de grundlæggende grænser for et ansættelsesforhold i folkeskolen, kan jeg oplyse, at ansæt-
telsesformen for nyansatte lærere i folkeskolen er overenskomstansættelse, og at det i den forvaltnings-
retlige litteratur antages, at der på ulovbestemt grundlag for overenskomstansatte gælder decorumkrav
svarende til dem, der er gældende for tjenestemænd.
Decorumkravet er for tjenestemænd beskrevet i tjenestemandslovens § 10, hvorefter tjenestemanden
samvittighedsfuldt skal overholde de regler, der gælder for hans tjeneste, og såvel i som uden for tjene-
sten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver. Værdighedskravet beror på stillingens
art og indhold, men kan også variere efter de omgivelser, hvori hvervet udføres. Decorumkravets typi-
ske anvendelsesområde angår de ansattes strafbare handlinger, og det er i øvrigt vanskeligt nærmere at
fastlægge decorumkravets anvendelsesområde.
Gældende decorumkrav kan dog ikke betragtes som tilsidesat alene ved en lærers medlemskab af en
lovlig forening, som f.eks. Hizb-ut-Tahrir. Almindelig medlemsaktivitet og lovlige ytringer i offentlig-
heden til støtte for foreningens synspunkter kan heller ikke antages at være i strid med decorumkravet,
hvis sådanne ytringer eller aktiviteter ikke kan påvises at have alvorlige negative følgevirkninger for den
pågældende folkeskole.
Rækkevidden af decorumkravet vil i alle tilfælde bero på en konkret vurdering, som i sidste instans kan
prøves ved domstolene, muligvis ved voldgift. Denne prøvelse vil ske inden for samme retlige rammer
som sager om offentligt ansattes ytringsfrihed og foreningsfrihed.
I øvrigt vil jeg ikke udtale mig om mine eventuelle tiltag på grundlag af en række hypotetiske antagelser
om en bestemt persons mulige ansættelse i folkeskolen.
Bertel Haarder