Høringsnotat til L 43 - Forslag til Lov om ændring af lov om investe-
ringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investe-
ringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om værdipa-
pirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Hedgeforeninger)
1. Generelle bemærkninger
Lovforslagets anvendelsesområde og ikrafttræden:
InvesteringsForeningsRådet , Finansrådet , Børsmæglerforeningen, Den
Danske Fondsmæglerforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
og Københavns Fondsbørs A/S finder overordnet, at udkastet er et godt
grundlag for en betryggende regulering for både udbydere og investorer.
Den Europæiske Centralbank kan tilslutte sig forslagets overordnede sig-
te med fastsættelse af en række oplysningskrav, som vil sikre gennemsig-
tighed vedrørende hedgeforeningers aktiviteter. Forbrugerrådet finder det
positivt, at der etableres et tilsynsmæssigt og juridisk grundlag for danske
hedgeforeninger, men finder ikke, at der i udkastet er taget tilstrækkelige
skridt for at beskytte de private investorer.
InvesteringsForeningsRådet , Finansrådet , Børsmæglerforeningen, Den
Danske Fondsmæglerforening og Københavns Fondsbørs A/S finder, at
det er positivt, at andele i hedgeforeninger bliver gjort tilgængelige for
danske investorer i almindelighed. Dansk Aktionærforening ønsker prin-
cipielt, at private investorer har frihed til at vælge mellem alle former for
individuelle og kollektive placeringer. Forbrugerrådet finder, at en hedge-
forening er et så komplekst produkt, at en privat investor uden særlige
forudsætninger vil have vanskeligt ved at overskue den risiko, som er
forbundet med investering i en hedgeforening. Forbrugerrådet foreslår
derfor, at det fastsættes, at minimumsinvesteringen i en hedgeforening
skal være på 1 mio. kr. samt øgede krav til rådgivning. Den Europæiske
Centralbank ønsker, at kravene til de oplysninger, som investorerne skal
modtage, skal være mere specifikke, så investorer, særligt i detailsekto-
ren, har tilstrækkelig information til en dækkende vurdering af hedgefo-
reningens risiko og resultat.
Kommentar:
Det vurderes, at forslaget fastsætter et godt og afbalanceret beskyttelses-
niveau for investorer i hedgeforeninger. Dels fordi lovforslaget og de ek-
22. februar 2005
Eksp.nr.
JAV/CHA
2/19
sisterende god skik-regler sikrer, at køb af andele i hedgeforeninger sker
på et informeret grundlag, og dels fordi medlemmerne skal holdes info r-
meret om ændringer i hedgeforeningens risikorammer og eventuel over-
skridelse heraf. Forslaget opretholdes derfor i sin nuværende form, sål e-
des at der ikke indsættes en minimumsgrænse for privates investering i
hedgeforeninger.
InvesteringsForeningsRådet mener ikke, at det er klart, hvad baggrunden
er for den sene ikrafttræden den 1. juli 2005. Rådet foreslår derfor den 1.
januar 2005 som ikrafttrædelsesdato.
Kommentar:
Såfremt lovforslaget skulle træde i kraft pr. 1. januar 2005, ville der være
tale om at give loven tilbagevirkende kraft. Det er et almindeligt lovgiv-
ningsmæssigt princip, at love ikke bør gives tilbagevirkende kraft, med
mindre der er tungtvejende grunde herfor.
God skik:
Forbrugerrådet foreslår, at der indføres bestemmelser i lovforslaget , der
sikrer, at investor har forstået den risiko, der er forbundet med investering
i en hedgeforening.
Dansk Aktionærforening anfører, at reglerne om markedsføring, rådgi v-
ning og information om risikorammer bør skærpes, fordi investering i
hedgeforeninger er mere risikabelt end andre investeringer.
Dansk Aktionærforening påpeger nødvendigheden af, at rådgivere har
den fornødne faglige kompetence. Forbrugerrådet foreslår, at der indf øres
lovfæstede krav, der sikrer, at personer, der rådgiver om investering i
hedgeforeninger, har de fornødne faglige kvalifikationer.
Endelig peger Dansk Aktionærforening på, at der bør være gennemsi g-
tighed omkring bonusaftaler for afsætning af hedgeforeninger og andre
investeringsforeninger.
Kommentar:
Efter reglerne om god skik har finansielle virksomheder pligt til at rådg i-
ve investorerne og derved give investorerne et oplyst grundlag, som de
kan træffe beslutninger på baggrund af. God skik-reglerne er udformet
sådan, at jo mere komplekst et finansielt produkt er , og jo mindre for-
håndsken dskab en investor har til det pågældende produkt, jo større krav
stilles der til den rå dgivning, der skal gives.
God skik-reglerne er dermed med til at sikre, at investorerne får et oplyst
grundlag, som de kan træffe afgørelser på baggrund af, uanset hvilket
produkt der rådgives om, og der vurderes derfor ikke at være behov for at
stramme reglerne.
3/19
Det er virksomhedernes ansvar, at kravene til god rådgivning bliver o p-
fyldt. Når kravene opfyldes, vil investor ikke få en bedre rådgi vning, fordi
der stilles særlige formelle krav til rådgiverens uddannelse. Til gengæld
vil det medføre øgede administrative byrder for de finansielle virksomhe-
der, hvis der i lovgivningen stilles specifikke krav til de ansattes uddan-
nelse.
Endelig kan det oplyses, at det også følger af reglerne om god skik for f i-
nansielle virksomheder, at investor skal oplyses om særlig indtjening for-
bundet med salg af en ydelse, ligesom investor skal have oplyst, hvis rå d-
giveren modtager provision eller andet vederlag, og der er en direkte
sammenhæng mellem salg af ydelsen, og vedkommendes aflønning.
Præstationsbetinget honorar til hedgeforeningens rådgiver:
Forbrugerrådet finder det betænkeligt, at udkastet ikke indeholder overve-
jelser om de incitamenter, der følger af, at hedgeforeninger oftest yder et
præstationsbetinget honorar til sin rådgiver. Såfremt hedgeforeningens
rådgiver ikke selv har placeret midler i foreningen, giver et præstation s-
betinget honorar alt andet lige rådgiveren incitamenter til at påtage sig en
ekstra risiko.
Kommentar:
Det findes ikke betænkeligt, at honoraret til foreningens rådgiv er eventu-
elt er præstationsbetinget, selvom rådgiver en ikke selv har placeret mid-
ler i hedgeforeningen. Det skyldes dels, at rådgivningen under alle o m-
stændigheder skal ligge inden for rammerne af foreningens risikoprofil,
dels at det er foreningens ledelse, der skal træffe investeringsbeslutnin-
gerne. Ledelsen har dermed også ansvaret for at sikre sig, at de råd som
ledelsen følger, ikke medfører en højere risiko end den, der er fastlagt i
foreningens risikorammer.
2. Konkrete bemærkninger
Til lovforslagets § 1, nr. 6 (nu nr. 7), (§ 85 a i lov om investeringsfor-
eninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsord-
ninger m.v.):
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening gør
opmærksom på, at såfremt L 64 bliver vedtaget i den nuværende form
skal henvisningen til ”§§ 244-247 og 249” i lov om finansiel virksomhed
være: ”§§ 233-235, 238 og 240
”
.
Kommentar:
L 64 er vedtaget som lov nr. 1383 af 20. december 2004, og lovforslagets
henvisninger til lov om finansiel virksomhed er ændret i overensstemmel-
se hermed.
InvesteringsForeningsRådet anfører videre, at henvisningen til bestem-
melserne i lov om finansiel virksomhed betyder, at insolvensbegrebet i
4/19
konkursloven finder anvendelse. Dette medfører, at det er illikviditet, der
statuerer insolvens. InvesteringsForeningsRådet mener, det bør overvejes,
om begrebet insufficiens er en bedre definition af begrebet insolvens, idet
dette begreb tager illikvide aktiver med i betragtningen.
Kommentar:
For alle finansielle virksomheder anvendes insolvensbegrebet i konkurs-
lovens forstand. Det er mest hensigtsmæssigt, at investeringsforeninger
m.v. i lighed med finansielle virksomheder er underlagt de almindelige
konkursretlige begreber. Der ses ikke at være tungtvejende grunde til, at
insolvensbegrebet skal være anderledes for investeringsforeninger og
hedgeforeninger m.v., og at reglerne for disse foreninger dermed skal af-
vige fra det grundlæggende princip i dansk ret.
InvesteringsForeningsRådet anfører videre, at for så vidt angår betalings-
standsning indebærer lovforslaget, at det er Finanstilsynet, og ikke for-
eningen, der foreslår, hvem der skal beskikkes som tilsyn for foreningen i
tilfælde af betalingsstandsning. Dette bør dog ikke kunne udelukke, at når
foreningen selv anmelder betalingsstandsning, så er det foreningen selv,
som bestemmer, hvem der beskikkes som tilsyn. Dette bør præciseres i
bemærkningerne.
Kommentar:
Det fremgår allerede af reglerne om betalingsstandsning, at det udelu k-
kende er i tilfælde af, at Finanstilsynet anmelder betalingsstandsning, at
Finanstilsynet skal foreslå, hvem der skal beskikkes som tilsyn under b e-
talingsstandsningen. Bemærkningerne er blevet præciseret.
Endvidere anfører InvesteringsForeningsRådet , at det fremgår af be-
mærkningerne, at forslaget indebærer, at Finanstilsynet skal give samtyk-
ke til tilbagekaldelse af betalingsstandsning. Denne regel kan få den
negative konsekvens, at foreningerne er mere tilbageholdne med at
benytte sig af betalingsstandsningsinstituttet, hvilket er negativt, idet
formålet me d betalingsstandsning er, at man af frivillighedens vej kan
forsøge at redde foreningen, før man kommer så vidt som en konkur s-
situation.
Kommentar:
Hensynet til investorernes interesse tilsiger, at Finanstilsynet tiltræder
tilbagekaldelse af en betalingsstandsning, og dette hensyn må anses for
relevant, uanset om det er Finanstilsynet eller foreningen selv, der har
anmeldt betalingsstandsning. I medfør af lov om finansiel virksomhed
gælder det samme for finansielle virksomheder.
Til lovforslagets § 1, nr. 9 (nu nr. 10), (§ 111, stk. 2, i lov om investe-
ringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investe-
ringsordninger m.v.):
InvesteringsForeningsRådet gør opmærksom på, at såfremt L 64 bliver
vedtaget i den nuværende form skal henvisningen til ”§ 111, stk. 2” i lov
5/19
om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive in-
vesteringsordninger m.v. være: ”§ 111, stk. 3”.
Kommentar:
L 64 er vedtaget som lov nr. 1383 af 20. december 2004, og lovforslagets
er ændret i overensstemmelse hermed.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 a, stk. 1, nr. 2, og stk. 2,
nr. 2, i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt an-
dre kollektive investeringsordninger m.v.): Instrumentreglerne:
I forhold til hedgeforeninger, som ønsker at lave ”fund of hedge funds”
finder InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening,
at placeringsmulighederne i bilag 5 i lov om finansiel virksomhed kan
være for snævre. Det skyldes, at andele i udenlandske hedgefunds ikke al-
tid kan rubriceres under lov om finansiel virksomhed bilag 5. Organisati-
onerne peger derfor på, at der kan være behov for at fortolk e instrument-
reglerne således , at hedgeforeninger kan investere i sådanne udenlandske
fonde, forudsat at de pågældende udenlandske fonde alene investerer i
midler omfattet af lov om finansiel virksomhed bilag 5. Alternativt fore-
slår organisationerne, at instrumentreglerne ændres, eller at foreningen i
prospekterne skal give en redegørelse for, hvilke instrumenter foreningen
placerer sine midler i, eller at Finanstilsynet får hjemmel til at godkende,
at foreningerne investerer i andre instrumenter eller kontrakter end de i
lov om finansiel virksomhed bilag 5 nævnte.
Kommentar:
Instrumentreglerne skal fortolkes således, at de foreningsandele, som en
hedgeforening investerer i, skal være omfattet af lov om finansiel virk-
somhed bilag 5. Hensynet til investorbeskyttelsen tilsiger, at det skal være
klart og gennemskueligt for investorerne, hvilke instrumenter hedgefore-
ninger investerer i. Det indebærer,
at hedgeforeningers investeringer skal
foretages i en bestemt afgrænset gruppe af instrumenter, således som de t-
te er fastsat i lov om finansiel virksomhed bilag 5 suppleret med mulighed
for at have likvide midler. Der findes derfor ikke grund til at foreslå at
ændre § 114 a stk. 1, nr. 2
, og stk. 2
, nr. 2.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 a, stk. 4, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Afdelinger i hedgeforeninger
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening finder,
at der for hedgeforeninger bør være adgang til at oprette afdelinger, lige-
som investeringsforeninger kan. Herved kan opnås omkostningsbespare l-
ser til gavn for investorerne. Organisationerne peger på, at det må være
op til en forenings ledelse selv at vurdere, om risikoen for en afdelings
konkurs får negative følger for andre afdelinger på grund af den fælles
ledelse. Organisationerne peger ligeledes på, at der ikke er nogen fælles
hæftelse mellem afdelingerne for økonomiske forpligtelser.
6/19
Kommentar:
Forslaget om, at hedgeforeninger ikke kan opdeles i afdelinger skyldes,
at muligheden for valg af investeringsstrategi, og dermed risikoen i
hedgeforeninger, er langt større end i investeringsforeninger.
Det vælges at se tiden an, før der eventuelt åbnes op for , at hedgefore-
ninger kan opdeles i afdelinger. Forslaget er således opretholdt uæn dret.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 a, stk. 5, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Eneret til betegnelsen ”hedgeforening”
Dansk Industri er bekymret for, at lovforslagets regler om eneret til be-
tegnelsen ”hedgeforeninger” kan hindre brugen af den internationalt an-
erkendte betegnelse ”hedgefund” i Danmark.
Kommentar:
Det er ikke hensigten med forslaget at forhindre udenlandske hedgefonde
i at benytte betegnelsen ”hedgefund” eller lignende betegnelse, såfremt
det er en del af det navn, som fonden har i sit hjemland. Lovforslagets
bemærkninger er blevet præciseret i overensstemmelse hermed.
Den Europæiske Centralbank anfører, at det eventuelt kunne være nyttigt
at overveje en mere præcis definition af en hedgeforening, så hedgefore-
ninger kan afgrænses over for andre former for kollektiv investering.
Kommentar
Det er ikke muligt at give en præcis definition af en hedgeforening, da
hedgeforeninger kan have vidt forskellige investeringsfilosofier og risiko-
villighed. Hedgeforeninger kan dog afgrænses i forhold til investerings-
foreninger og specialforeninger, da disse har eneretten til at kalde sig in-
vesteringsforeninger og specialforeninger i henhold til §§ 4 og 5 i lov om
investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 a, stk. 7, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Hedgeforeningers formue
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening fore-
slår, at fo rmuleringen ”formue” erstattes af ”indbetalt egenkapital”, som
er mere dækkende.
Kommentar:
Det er valgt at opretholde begrebet ”formue”, fordi dette begreb også er
anvendt andre steder i loven. Begrebet skal fortolkes i overensstemmelse
med lovens øvrige regler om ”formue”. Det er blevet præciseret i be-
mærkningerne, at der ved begrebet ”formue” forstås ”nettoformue”.
7/19
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 a, stk. 8, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Depotselskab
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening fore-
slår, at det i fortolkningen af stk. 8 lægges til grund, at en hedgeforening,
depotbank og prime broker (foreningens primære værdipapirhandler) på
baggrund af et aftalegrundlag kan indgå forretninger, hvor prime broker
bl.a. foretager udlån af værdipapirer til foreningen, men på en sådan m å-
de at depotbanken opfylder de gældende forpligtelser for en depotbank.
Prime broker kan ved gearede forretninger stille krav om sikkerhed i form
af værdipapirer. Disse værdipapirer vil bero hos prime broker.
Kommentar:
Bestemmelsen udelukker ikke, at hedgeforeninger kan indgå aftaler om
lån og udlån af værdipapirer med andre parter end depotselskabet. Det
er imidlertid en betingelse, at de værdipapirer, som en hedgeforening lå-
ner opbevares hos depotselskabet. De aktiver, som hedgeforeningen stil-
ler til sikkerhed for de lånte værdipapirer, kan overlades til opbevaring
hos prime broker. Det er blevet præciseret i § 106, stk. 2, i lov om finan-
siel virksomhed, at depotselskabet skal påse, at aktiver tilhørende fo r-
eningen, som er stillet til sikkerhed for foreningens forpligtelser, tilbage-
leveres til depotselskabet, når den sikrede fordring er indfriet.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 c, nr. 6, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Aktivitetsplan, organisation, mv.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) foreslår, at lovens a n-
vendelse af ordet ”forsvarlige” ændres til ”betryggende”, som er den be-
tegnelse, Finanstilsynet almindeligvis anvender over for revisionen, om
krav til finansielle virksomheders forretningsgange.
Kommentar:
Lovforslaget er blevet tilrettet i overensstemmelse med det foreslåede .
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (Lov om investeringsforenin-
ger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger
m.v. § 114 d, stk. 1): Fuldstændige og forenklede prospekter
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening ser
gerne, at der ikke stilles krav om et forenklet prospekt.
Kommentar:
Det forenklede prospekt er et dokument, der i et lettere forståeligt sprog
skal gengive dele af de oplysninger, der står i foreningens fuldstændige
prospekt. Prospektet er en væsentlig del af investorbeskyttelsen på fo r-
eningsområdet. I dag er der krav om forenklet prospekt for alle foreni n-
ger, som er godkendt og underlagt tilsyn af Finanstilsynet. Det forenklede
prospekt skal efter loven udleveres på begær ing og vederlagsfrit.
8/19
Det findes ikke, at der er særlige omstændigheder ved hedgeforeninger,
som begrunder, at investorerne i disse foreninger ikke skal tilbydes et
forenklet prospekt.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 d, stk. 1, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Emission og indløsning
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening stiller
spørgsmålstegn ved, om bemærkningerne til forslagets § 114 a, stk. 2, nr.
3, er udtryk for en retstilling, hvor kravet om mulighed for månedlig
emission (udstedelse af nye andele) og indløsning kan kombineres med
en frist fastsat af foreningen.
Endvidere anfører organisationerne, at kravet om emission og indløsning
på månedsbasis ikke vil være hensigtsmæssigt for visse professionelle i n-
vestorer. Det foreslås derfor, at hedgeforeninger, som ønsker godkende l-
se, og som kun modtager midler fra et eller flere medlemmer, kan aftale,
at emission og indløsning skal være med længere intervaller.
Kommentar:
Lovforslagets bemærkninger er blevet præciseret, således at det fremgår
klarere, at foreningerne i deres vedtægter ikke kan fastsætte længere in-
tervaller for emission og indløsning end en måned .
Lovens systematik er, at også hedgeforeninger, der kun modtager midler
fra et eller flere medlemmer, skal følge lovens regler. Hvis de ikke ønsker
dette, må de undlade at søge godkendelse som hedg eforeninger. Der ses
ikke at være en særlig begrundelse for at bryde denne systematik i dette
tilfælde.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 d, stk. 2, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Offentliggørelse af indre værdi mindst hver
14. dag
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening anfø-
rer, at bestemmelsen for enkelte foreninger vil kunne give praktiske pro-
blemer, hvis det i bestemmelsen er forudsat, at den offentliggjorte indre
værdi skal danne basis for en endelig beregning ved emission og indløs-
ning. Organisationerne mener, at Finanstilsynet bør kunne give tilladelse
til, at foreninger kun skal offentliggøre en estimeret indre værdi i situati-
oner, hvor alle positioner ikke præcist kan gøres op. Til sammenligning
nævner organisationerne, at Finanstilsynet efter § 77, stk. 2, i lov om in-
vesteringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investe-
ringsordninger m.v., kan tillade, at emissionspris og indløsningspris kun
offentliggøres én gang om måneden for specialforeni nger.
Endvidere foreslår organisationerne, at hedgeforeninger, der ikke he n-
vender sig til en videre kreds eller offentligheden og kun modtager midler
9/19
fra et eller flere medlemmer, bør kunne aftale, hvilken form og frekvens
der skal gælde for offentliggørelse af den indre værdi til medlemmet.
Dette skal aftales skriftligt og oplyses i vedtægter og prospekter.
For hedgeforeninger, der henvender sig til en videre kreds eller offentlig-
heden, bør kravet om offentliggørelse efter organisationernes opfattelse
være opfyldt, hvis indre værdi fremgår på en hjemm eside.
Kommentar:
Det anses for væsentligt, at det er den offentliggjorte indre værdi, der og-
så rent faktisk lægges til grund ved den endelige beregning af emission
og indløsning. Dette vil sikre, at investorerne får e t retvisende grundlag
for beregning af deres andeles værdi.
Offentliggørelsen af den indre værdi kan for eksempel ske på en hjemm e-
side.
Lovens systematik er, at også hedgeforeninger, der kun modtager midler
fra et eller flere medlemmer, skal følge lovens regler. Hvis de ikke ønsker
dette, må de undlade at søge godkendelse som hedg eforeninger. Der ses
ikke at være en særlig begrundelse for at bryde denne systematik i dette
tilfælde.
Finanstilsynet vil udnytte hjemlen i § 114 d, stk. 5, til at fastsætte nærme-
re regler om offentliggørelse af opgørelse af en forenings indre værdi.
Der vil blive stillet krav om, at foreningen redegør for, hvordan den indre
værdi opgøres i tilfælde, hvor det ikke måtte være muligt at beregne en
indre værdi på grundlag af aktu elle priser. Det bemærkes, at det dog vil
være et ufravigeligt krav, at foreningen skal kunne oplyse den indre vær-
di, på de tidspunkter, hvor de foretager emission og indlø sning.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 d, stk. 3, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Underretning til medlemmer ved bestyrel-
sens beslutning om ændring af risikorammer
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening beder
Finanstilsynet overveje, om en underretning kan ske ved brug af en
hjemmeside. Såfremt en underre tning skal ske ved direkte henvendelse til
det enkelte medlem, anfører organisationerne, at 5 hverdage ikke vil være
tilstrækkeligt og foreslår i stedet en frist på 8 dage.
Dansk Aktionærforening foreslår, at der indsættes en bestemmelse i l o-
ven, der sikrer, at et medlem kan få sine andele indløst i tidsrummet me l-
lem meddelelsen om, at bestyrelsen har besluttet at ændre risikorammer-
ne og det tidspunkt, hvor de nye risikorammer finder anvendelse. Investe-
ringsForeningsRådet støttet af Den Danske Fondsmæglerforening deler
denne holdning.
10/19
Dansk Aktionærforening foreslår endvidere, at der skal gives meddelelse
til offentligheden om ændringer i risikorammerne, som hedgeforeningens
bestyrelse beslutter. Dansk Aktionærforening mener, at der skal indgå en
bestemmelse herom i lovforslaget.
Kommentar:
De navnenoterede medlemmer i en hedgeforening skal modtage personlig
underretning fra foreningen i tilfælde af, at bestyrelsen beslutter at ændre
foreningens risikorammer. Underretningen skal ske pr. brev, medmindre
det er aftalt med medlemmet, at underretningen kan ske elektronisk ved
fremsendelse af en e-mail. Medlemmer, der ikke er navnenoterede, mod-
tager af praktiske årsager ikke under retning. Dette er blevet præciseret i
lovforslaget.
Lovforslaget er blevet justeret, således at underretningsfristen er fastsat
til 8 hverdage efter, at bestyrelsen har truffet beslutning om ændring af
foreningens risikorammer.
Lovforslaget er endvidere blevet justeret, således at det fremgår, at æn-
dringer af risikorammerne ikke skal kunne træde i kraft, før medlemmer-
ne – i henhold til foreningens vedtægter – har haft mulighed for at få in d-
løst deres andele.
Når ændringer i risikorammerne er trådt i k raft, skal de fremgå af fo r-
eningens prospekter, som skal udleveres til potentielle investorer. For så
vidt angår vedtagne ændringer i risikorammerne, som ikke er trådt i
kraft, er lovforslaget blevet ændret således, at hedgeforeninger får pligt
til vederlagsfrit at tilbyde potentielle medlemmer oplysning om ændring
af foreningens risikorammer inden køb af andele. Foreningerne kan
eventuelt tilbyde oplysningerne i et bilag til det forenklede prospekt, idet
det forenklede prospekt inden køb af andele i en forening skal tilbydes
vederlagsfrit, jf. § 75, stk. 2, i lov om investeringsforeninger og special-
foreninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 e, stk. 3, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Overskridelse af risikorammer
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening me-
ner, at det i bestemmelsen bør præciseres, at vedtægterne omfatter risiko-
profil og risikopolitik, mens bestyrelsen fastsætter risikorammerne.
Kommentar:
Bestyrelsen skal fastsætte risikorammer for foreningen, men bestyrelsens
beslutning om risikorammer kan være indholdsmæssigt identisk med de
oplysninger om foreningens risikoprofil, som fremgår a f foreningens ved-
tægter.Det te er blevet præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening anbe-
faler, at overskridelser skal nedbringes inden for 8 bankdage, således at
11/19
bestemmelsen kommer til at ligne reglen i § 105, stk. 2, i lov om investe-
ringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investerings-
ordninger m.v., som gælder for investeringsforeninger.
Kommentar:
I modsætning til andre foreninger under tilsyn fastsætter hedgeforeninger
selv deres investeringsrammer. Hedgeforeninger kan også investere for
lånt kapital og kan derfor potentielt påtage sig større risici end andre
foreninger. Dette er baggrunden for, at det er valgt at fastsætte krav om,
at overskridelser straks skal meddeles til Finanstilsynet og nedbringes,
eventuelt inden for en frist fastsat af Finanstilsynet.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 e, stk. 4, i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive inve-
steringsordninger m.v.): Meddelelse om overskridelse til medlemmer
Dansk Aktionærforening finder, at både nuværende og potentielle me d-
lemmer (offentligheden) bør have meddelelse om overskridelser af
hedgeforeningers risikorammer, og at en frist på op til en måned er ua c-
ceptabel. Denne meddelelse skal derfor gives inden for kort tid. Investe-
ringsForeningsRådet støttet af Den Danske Fondsmæglerforening foreslår
derimod, at meddelelse til medlemmerne om overskridelser af forenin-
gens risikorammer kun skal ske, hvis medlemmer retter henvendelse til
foreningen.
Kommentar:
Efter forslaget skal der kun gives meddelelse til medlemmer og Finanstil-
synet. Det er korrekt, at potentielle investorer også kan have en interesse
i at få oplysninger om en hedgeforenings eventuelle overskride lser af sine
risikorammer, før investoren træffer beslutning om køb af andele.
Efter forslaget skal meddelelsen til medlemmerne gives senest en måned
efter, at en overskridelse har fundet sted. Det kan tilsluttes, at en hedge-
forening skal give medlemmerne underretning om overskridelser så hu r-
tigt, som det er praktisk muligt.
Det er en væsentlig del af investorbeskyttelsen, at foreningen skal sende
en meddelelse til hvert navnenoteret medlem om overskridelse af risiko-
rammerne. Underretningen skal ske pr. brev, medmindre det er aftalt med
medlemmet, at underretningen kan ske elektronisk ved fremsendelse af en
e-mail. Medlemmer, der ikke er navnenoteret modtager af praktiske års a-
ger ikke underretning. Dette er blevet præciseret i lovforslaget.
På den baggru nd er lovforslaget blevet ændret således, at hedgeforeni n-
ger får pligt til vederlagsfrit at tilbyde potentielle medlemmer en ove rsigt
over eventuelle overskridelser af foreningens risikorammer inden køb af
andele. Foreningerne kan eventuelt tilbyde oversigten som et bilag til det
forenklede prospekt, idet det forenklede prospekt inden køb af andele i en
forening skal tilbydes vederlagsfrit, jf. § 75, stk. 2, i lov om investerings-
12/19
foreninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsord-
ninger m.v.
Endvidere er der blevet indarbejdet en frist i lovforslaget på 8 dage - i
stedet for op til en måned - for meddelelse til medlemmerne om overskri-
delser af risikorammer.
Til lovforslagets § 1, nr. 10 (nu nr. 11), (§ 114 f i lov om investerings-
foreninger og specialforeninger samt andre kollektive investerings-
ordninger m.v.):
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening påp e-
ger, at fåmandshedgeforeninger , som er hedgeforeninger, der henvender
sig til et eller flere medlemmer, er underlagt strengere krav end alminde-
lige fåmandsforeninger, jf. hvilke lovparagraffer, der gælder for he n-
holdsvis den ene og anden slags forening.
Kommentar:
Lovforslaget er blevet tilrettet med henblik på at skabe parallelitet ime l-
lem reglerne for almindelige godkendte fåmandsforeninger og ”få-
mandshedgeforeninger”, medmindre forskellene i reglerne er begrundet i
særlige forhold for hedgeforeninger.
I forbindelse med de generelle overvejelser om at skabe parallelitet imel-
lem reglerne for almindelige godkendte få mandsforeninger og ”få-
mandshedgeforeninger”, er det besluttet at undlade at fremsætte krav om,
at Finanstilsynet skal godkende vedtægterne for hedgeforeninger, der
alene modtager midler fra et eller flere medlemmer.
Den Europæiske Centralbank foreslår at lade godkendelse hos Finanstil-
synet af den enkelte hedgeforening være obligatorisk for alle hedgefore-
ninger, således at oplysningskravene kommer til at omfatte alle hedgefo-
reninger, også de hedgeforeninger, der kun henvender sig til en enkelt el-
ler få i nvestorer.
Kommentar:
Lovforslaget følger strukturen for de øvrige foreningsformer, hvor for-
eninger, der kun har et enkelt eller få medlemmer, kan vælge om de vil
under tilsyn eller ej. Den lempeligere regulering findes forsvarlig, fordi
medlemmerne sædvanligvis vil være institutionelle investorer (f.eks. for-
sikringsselskaber og pensionskasser), der er i stand til at varetage deres
egne interesser. Hertil kommer, at de institutionelle investorer som oftest
allerede selv er under tilsyn, og der derfor vil være tale om dobbelt tilsyn.
InvesteringsForeningsRådet og
Den Danske Fondsmæglerforening
ønsker
en henvisning til § 84 i lov om investeringsforeninger og specialforenin-
ger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., således at hedgef o-
reninger få r mulighed for at afvikle på anden måde end likvidat ion.
Kommentar:
13/19
I lighed med investeringsforeninger og specialforeninger er det valgt at
give mulighed for, at hedgeforeninger, som modtager midler fra en videre
kreds eller offentligheden, med Finanstilsynets tilladelse kan afvikles på
anden måde end ved likvidation.
Der fastsættes ikke regler for afvikling af ”fåmands hedgeforeninger”,
som kun modtager midler fra et eller flere medlemmer. Dette svarer til,
hvad der gælder for andre godkendte fåmand sforeninger.
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening fore-
slår, at henvisningen til § 44 i lov om investeringsforeninger og special-
foreninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. om mulighe-
den for at yde lån eller stille garanti udgår, således at hedgeforeninger kan
yde lån og stille garant ier.
Kommentar:
I lighed med hvad der gælder for investeringsforeninger og specialfor-
eninger opretholdes forslaget om, at hedgeforeninger ikke må yde lån og
stille garanti. Individuel långivning og garantistillelse ligger ikke inden
for rammerne af det, der sædvanligvis forstås ved hedgeforeningsaktiv i-
ter.
Til lovforslagets § 2, nr. 5 (§ 106 i lov om finansiel virksomhed): De-
potselskabets kontrolfunktion
InvesteringsForeningsRådet støttet af Den Danske Fondsmæglerforening
mener, at forslaget vil medføre betragtelige ekstraomkostninger for den
enkelte forening, idet der fastsættes en vidtrækkende kontrolfunktion hos
depotselskabet, som foreningen kommer til at betale for.
Kommentar:
Finanstilsynet har på baggrund af høringssvarene haft en drøftelse med
InvesteringsForeningsRådet og Finansrådet , om den fornødne kontrol
kan gøres mindre belastende. På denne baggrund er det valgt at afstå fra
at pålægge depotselskabet yderligere kontrolfo rpligtelser for hedgefore-
ninger sammenlignet med de kontrolforpligtelser, som depotselskabet har
over for andre foreninger under tilsyn. Der er herved lagt vægt på, at
hedgeforeninger ligesom andre foreninger under tilsyn efter § 37, stk. 1, i
lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive
investeringsordninger m.v., blandt andet skal have fyldestgørende interne
kontrolprocedurer.
Det
forudsættes,
at
foreningen
udarbejder
retningslinjer for udførelsen af kontrollen af om risikorammerne er over-
holdt og at foreningen registrerer sine eventuelle overskridelser af
risikorammerne. Endvidere forudsættes det, at foreningens eksterne
revisor i forbindelse med den almindelige revision i protokollatet
vedrørende år srapporten oplyser om retningslinjerne er betryggende og
har fungeret hensigtsmæssigt, og om foreningens kontrolprocedure har
givet anledning til bemærkninger. Endvidere skal revisor oplyse, at
foreningen rettidigt har indberettet eventuelle overskridelser af
risikorammerne til Finanstilsynet.
14/19
I forbindelse med de generelle overvejelser om kontrol med hedgefore-
ningernes overholdelse af risikorammerne er det besluttet at undlade at
fremsætte krav om, at hedgeforeninger skal indberette de af bestyrelsen
fastsatte risikorammer og ændringer heri til Finanstilsynet. Baggrunden
herfor er, at Finanstilsynet ikke skal godkende foreningernes risikoram-
mer og ændringer heri.
Pensionsafkastbeskatningsloven (såkaldte PAL -foreninger)
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening gør
opmærksom på, at henvisningerne til en såkaldt PAL forening i lovfor s-
lagets bemærkninger, skal rettes til i overensstemmelse med det skatte-
lovforslag, der forventes fremsat i januar.
Kommentar:
Lovforslaget er blevet tilrettet.
Pensionspuljers anbringelse af midler i hedgeforeninger
Forbrugerrådet foreslår, at der i lovforslaget indgår bestemmelser til at
sikre, at investering i hedgeforeninger følger de samme regler for anbrin-
gelse af opsparingen i puljer som andele i erhvervsudviklingsforeninger,
jf. § 10, stk. 1, nr. 6, i bekendtgørelse om puljepension og andre skattebe-
gunstigede opsparingsformer m.v.
Kommentar:
Investering i hedgeforeninger kan være meget spekulativt og risikoekspo-
neringen kan blive ganske betydelig. På denne baggrund må en æ ndring
af puljebekendtgørelsen kræve nøje overvejelser. Det kan oplyses, at Fi-
nanstilsynet i 2005 vil tage placeringsreglerne i puljebekendtgørelsen op
til en nøjere gennemgang. I den forbindelse vil Finanstilsynet overveje
mulighederne for, at puljemidler kan placeres som investering i hedgefo-
reninger.
Ophævelse af placeringsbestemmelse for investeringsforeninger om
realkreditobligationer
InvesteringsForeningsRådet støttet af Den Danske Fondsmæglerforening
og Realkreditrådet er af den opfattelse, at UCITS-direktivet er korrekt
gennemført i dansk ret med den gældende placeringsbestemmelse. Disse
organisationer samt ATP anfører, at bestemmelsen som minimum skal
opretholdes for specialforeninger, idet disse foreninger ikke er reguleret
af UCITS-direktivet.
Organisationerne peger endvidere på, at en ophævelse af § 102, stk. 2, i
lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive
investeringsordninger m.v. vil få som utilsigtet konsekvens, at fo reninger
vil kunne investere 25 pct. af deres formue i realkreditobligationer samt
20 pct. i andre værdipapirer, som er udstedt af emittenter (udstedere) i
samme koncern. Dette vil være en lempelse i forhold til de gældende reg-
15/19
ler, hvorefter foreningerne højest kan investere 35 pct. af deres formue i
realkreditobligationer og andre værdipapirer.
Kommentar:
For at udelukke enhver tvivl om direktivets forståelse, har Økonomi- og
Erhvervsministeriet forelagt spørgsmålet for EU-kommissionen for at få
en afklaring. På den baggrund er forslaget om at ophæve §
102, stk. 2, i
lov om investeringsforeninger og
specialforeninger samt andre kollektive
investeringsordninger m.v. udgået
af lovforslaget.
3. Yderligere bemærkninger til lovforslaget
Administration og placeringsregler:
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening anfø-
rer, at det vil være ønskeligt, at der gives mulighed for at delegere selve
investeringsbeslutningen til porteføljemanagers uden for investeringsfor-
valtningsselskabets regi. Dette skal ses i forbindelse med, at en hurtig be-
slutningsproces ofte er nødvendig for at udnytte eventuelle skævheder i
markedet.
Kommentar:
Investeringsbeslutninger anses for at være en kerneopgave i en forening.
I lighed med, hvad der gælder for andre foreninger under tilsyn, kan ker-
neopgaver ikke uddelegeres til andre, jf. § 39, stk. 2, i lov om investe-
ringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investerings-
ordninger m.v. og
§ 102, stk. 2, i
lov om finansiel virksomhed.
§ 104, stk. 1, nr. 3 i lov om investeringsforeninger og specialforenin-
ger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.:
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening påp e-
ger, at der skal ske en ændring i § 104, stk. 1, nr. 3, i lov om investerings-
foreninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsord-
ninger m.v. således, at de pågældende selskaber også må udøve invest
e-
ringsforvaltningsvirksomhed for hedgeforeninger.
Kommentar:
Økonomi- og Erhvervsministeriet er enig og lovforslaget er tilrettet i
overensstemmelse med det foreslåede.
Afsnit IX, X og XI i lov om investeringsforeninger og specialforenin-
ger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.:
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening anser
det for ønskeligt, at det præciseres, hvorledes placeringsreglerne udfor-
mes for så vidt angår andre foreningers mulighed for at placere midler i
hedgeforeninger. Organisationerne foreslår, at investering i hedgefor e-
ninger omfattes af § 90, stk. 1 nr. 3, § 107 (evt. § 109, stk. 2) og § 108 el-
ler som minimum af § 87, stk. 5 og § 111, stk. 2, nr. 2, i lov om investe-
ringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investerings-
ordninger m.v.
16/19
Kommentar:
Ud fra et investorbeskyttelsessynspunkt anses det for at være principielt
betænkeligt at åbne op for, at andre for eninger under tilsyn kan placere
medlemmernes midler i andele i hedgeforeninger. De gældende place-
ringsregler for andre foreninger under tilsyn er således opretholdt uæn d-
rede.
Lov om finansiel virksomhed § 77
InvesteringsForeningsRådet mener, at det nye kapitel 16 a i lov om inve-
steringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investe-
ringsordninger m.v. om hedgeforeninger bør indarbejdes i § 77 i lov om
finansiel virksomhed, som fastlægger investeringsvilkår for visse ansatte i
finansielle virksomheder.
Kommentar:
Lov om finansiel virksomhed § 77 indeholder et forbud mod spekulation.
Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at den omfattede persongruppe som
udgangspunkt ikke må erhverve kapitalandele, hvis det sker m ed henblik
på salg af disse andele tidl
i
gere end 6 måneder efter erhvervelsen.
Erhvervelse af andele i investeringsforeninger, specialforeninger og
udenlandske investeringsinstitutter er dog tilladt, fordi investoren ikke
selv træffer beslutningen om, hvad midlerne investeres i. Den beslutning
træffer foreningen. Det samme gør sig gældende ved investeringer i
hedgeforeninger.
Lov om finansiel virksomhed § 77, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, samt tilsvarende
bestemmelser i de andre finansielle love er blevet ændret, således at e r-
hvervelse i andele i hedgeforeninger tillades.
Lov om finansiel virksomhed § 162
InvesteringsForeningsRådet og Den Danske Fondsmæglerforening næv-
ner endvidere, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre placeringsregler-
ne for forsikringsselskaber og pensionskasser i lov om finansiel virksom-
hed, så de får samme mulighed for at investere i hedgeforeninger, som de
i dag har i andre foreninger.
Kommentar:
Forsikringsselskaber og pensionskassers mulighed for at investere i
hedgeforeninger vil med lovforslaget være uændret. Dermed vil hedgefo-
reninger ikke blive sidestillet med investeringsforeninger, specialforenin-
ger eller fåmandsforeninger. Med hedgeforeninger kan man i princippet
opnå en risiko, der er ubegrænset. Denne risiko i hedgeforeninger kan
overstige selv den mest risikobetonede investeringsforening, specialfor-
ening eller fåmandsforening. Derfor synes det ikke rimeligt at henregne
dem til samme aktivkategori som investeringsforeninger m.v.
17/19
Der foreslås derfor ikke ændringer i lov om finansiel virksomhed § 162.
Chinese Walls:
Dansk Aktionærforening anfører, at forskellige afdelinger af én og sa m-
me investeringsforening kan have modsatrettede positioner og handelsøn-
sker. Foreningen påpeger, at investeringsforeningerne bør gøre alt for at
undgå de modstridende intere sser, der kan være på spil, hvor en given i n-
vesteringsforenings hedgefonds-afdeling med høj gearing sælger kort og
dermed presser kursen ned på én aktie, mens samme investeringsfo r-
enings f.eks. ”danske-aktier”-afdeling ligger langt og forventer kursstig-
ning i den samme aktie.
Kommentar:
Det er ikke muligt at oprette ”hedgeforenings
-
afdelinger” i en investe-
ringsforening. Hedgeforeningsaktiviteter skal foregå i en hedgeforening.
4. Øvrige ændringer
Der er i øvrigt indarbejdet konsekvensrettelser i lov om finansiel virk-
somhed § 54, stk. 1 og 2, § 101, stk. 1, § 121, stk. 2, § 350, stk. 1, nr. 1
, og
bilag 5 samt i værdipapirhandelslovens § 2.
Endvidere er der i lovforslaget indsat ændringer af §§ 384 og 385 i lov
om finansiel virksomhed. Det foreslås sålede s, at disse to overgangsbe-
stemmelser vedrørende videregivelse af fortrolige oplysninger forlænges i
1 år , således at de løber frem til 1. januar 2006 .
Forslagene om forlængelse af overgangsbestemmelserne er indsat, efter
ønske fra brancheorganisationen Forsikring & Pension, der i oktober
2004 kunne konstatere, at der var behov herfor. Forslagene har på grund
af den korte tidshorisont ikke været sendt i høring, men forslagene har
været drøftet med de finansielle brancheorganisationer, Datatilsynet og
Forbrugerrådet. Herudover er Håndværksrådet og Dansk Industri orient e-
ret om forslagene. Datatilsynet har ønsket, at forholdet til lov om behand-
ling af personoplysninger præciseres, hvilket er gjort. Forbrugerrådet har
bemærket, at det ikke indenfor de korte tidsfrister har været muligt at
kommentere på ændringen af § 385 i lov om finansiel virksomhed.
5. Bemærkninger, der ikke knytter sig til reguleringen af hedgefore-
ninger
Administration af ikke-godkendte fåmandsforeninger samt andre
kollektive investeringsordninger:
InvesteringsForeningsRådet støttet af Den Danske Fondsmæglerforening
anfører, at der er en ulige konkurrencesituation imellem investeringsfor-
valtningsselskaber, der er ejet af foreninger og investeringsforvaltnings-
selskaber, der er ejet af andre, f.eks. banker. Det skyldes, at de investe-
ringsforvaltningsselskaber, der er ejet af foreninger, ikke må administrere
ikke-godkendte fåmand sforeninger.
18/19
Kommentar:
Dette emne er ikke en del af lovforslaget om hedgeforeninger. Med den
gældende fortolkning af UCITS-direktivet, som regulerer området, er det
ikke muligt at lade foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber ad-
ministrere ikke-godkendte fåmandsforeni nger. På den baggrund er ønsket
ikke imødekommet i forbindelse med dette lovforslag. Der føres separate
forhandlinger mellem Finanstilsynet og InvesteringsForeningsRådet om
emnet.
Høring
Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Ti l-
lægspension (ATP), Børsmæglerforeningen, Centralforeningen for Dan-
ske Assurandører, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Autoriseret
Markedsplads A/S, Dansk Handel & Service, Dansk Industri (DI), Data-
tilsynet, Den Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæg-
lerforening, Den Europæiske Centralbank, Finansrådet (Danske Pengei n-
stitutters Forening), Fondsrådet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerr å-
det, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af Interne Revisorer,
Foreningen af J.A.K. Andelskasser, Foreningen af Statsautoriserede Re-
visorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring & Pension, For-
sikringsmæglerforeningen i Danmark, Forsikringsmæglernes Branchefor-
ening, Garantifonden for indskydere og investorer, HTS Interesseorgani-
sationen - Handel, Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet, I n-
vesteringsForeningsRådet, KommuneKredit, Københavns Fondsbørs A/S,
Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Pengeinsti-
tutternes Betalingssystemer A/S, Realkreditrådet, Rederiforeningen af
1895, Regionale Bankers Forening, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsrevisionen, Sammenslutningen
Danske Andelskasser, Værdipapircentralen A/S og Økonomistyrelsen.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet høringssvar:
Advokatrådet , Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Børsmæglerfor-
eningen, Dansk Aktionærforening, Dansk Industri, Datatilsynet, Den dan-
ske fondsmæglerforening, Den Europæiske Centralbank, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen
Registrerede Revisorer, Forsikring & Pension, HTS Interesseorganisatio-
nen - Handel, Transport og Serviceerhvervene, InvesteringsForeningsRå-
det, Københavns Fondsbørs A/S, Lokale Pengeinstitutter, Realkreditrå-
det.
Følgende myndigheder og organisationer har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Børsmæglerforeningen, Dansk
Aktionærforening, Dansk Industri, Den Danske Fondsmæglerforening,
Den Europæiske Centralbank, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
19/19
Statsautoriserede Revisorer, InvesteringsForeningsRådet, Københavns
Fondsbørs A/S, Realkreditrå det.