Ministeren 
 
Frederiksholms Kanal 21 
1220 København K 
Tlf 3392 5000 
Fax 3392 5547 
www.uvm.dk
19. april 2005 
Folketingets Uddannelsesudvalg 
Christiansborg 
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af 
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål un-
dervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, 
herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.) har Folketingets Ud-
dannelsesudvalg i brev af 13. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: 
 
Spørgsmål 26:
Ministeren bedes give et eksempel på en acceptabel fastsættelse af slut-
mål, delmål og undervisningsplaner i en fri skole i forhold til det gælden-
de i folkeskolen. 
 
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at slutmål, delmål og 
undervisningsplaner, skal have en sådan udformning, at det er muligt at 
vurdere dem sammenholdt med de slut- og trinmål, der gælder for folke-
skolen. Herudover skal det være muligt at vurdere, om undervisningspla-
ner og delmål er beskrevet på en sådan måde og med et sådant indhold, 
at det dokumenteres, at skolen med sin undervisning både agter at lede 
og vil kunne lede frem mod de af skolen fastsatte slutmål.  
 
Jeg henviser i øvrigt til de ændringsforslag til lovforslaget, som jeg har 
fremsat i dag, og hvori det foreslås, at antallet af fag, hvori der skal fast-
sættes delmål, reduceres til dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, 
biologi og fysik/kemi. Samtidig præciseres det med bemærkningerne til 
ændringsforslaget, at skolerne vil kunne nøjes med overordnede og mere 
principielle beskrivelser af, hvorledes undervisningen afviger fra kravene 
til undervisningen i folkeskolen, og at det ikke er et krav, at en skoles 
undervisningsplaner og slut- og delmål skal have en detaljeringsgrad i 
samme omfang som i folkeskolen.