Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
19. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring
af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentlig-
gørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folke-
tingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2005 stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 7:
Vil ministeren konkretisere efter hvilken formel en skoles værditilvækst
skal fastlægges?
Svar:
Formålet er at beregne en indikator for, om skolen løfter sine elever i
forhold til udgangspunktet. Udtrykt på en anden måde om skolens præ-
station er ringere, på niveau eller bedre end det forventede niveau. Det
forventede niveau er landsgennemsnittet korrigeret for betydningen af
elevsammensætning og elevbaggrund på den givne skole.
Beregningen af indikatoren tager udgangspunkt i det opnåede karakter-
gennemsnit, men beregningen tager samtidig højde for, at skoler har
forskelligt elevgrundlag for så vidt angår elevsammensætning og elevbag-
grund.
Beregningen af en sådan indikator kan ikke beskrives med en samlet
formel, men udføres gennem flere forskellige beregninger, med anven-
delse af statistikprogrammer i anonymiserede datasæt.
Først identificeres en stabil statistisk sammenhæng mellem de karakterer,
eleverne har opnået, og elevernes baggrund, målt ved forældrenes ud-
dannelsesbaggrund, elevens køn og etniske baggrund, jf. svaret på
spørgsmål 3. Dette sker teknisk i en regressionsanalyse.