Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 19. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentlig- gørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)  har Folke- tingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 7: ”Vil ministeren konkretisere efter hvilken formel en skoles værditilvækst skal fastlægges?” Svar:   Formålet er at beregne en indikator for, om skolen løfter sine elever i forhold til udgangspunktet. Udtrykt på en anden måde om skolens præ- station er ringere, på niveau eller bedre end det forventede niveau. Det forventede niveau er landsgennemsnittet korrigeret for betydningen af elevsammensætning og elevbaggrund på den givne skole.   Beregningen af indikatoren tager udgangspunkt i det opnåede karakter- gennemsnit, men beregningen tager samtidig højde for, at skoler har forskelligt elevgrundlag for så vidt angår elevsammensætning og elevbag- grund. Beregningen af en sådan indikator kan ikke beskrives med en samlet formel, men udføres gennem flere forskellige beregninger, med anven- delse af statistikprogrammer i anonymiserede datasæt.   Først identificeres en stabil statistisk sammenhæng mellem de karakterer, eleverne har opnået, og elevernes baggrund, målt ved forældrenes ud- dannelsesbaggrund, elevens køn og etniske baggrund, jf. svaret på spørgsmål 3. Dette sker teknisk i en regressionsanalyse.
2 Når en sådan sammenhæng er estimeret, beregnes i modellen den karak- ter, som er den, man skulle forvente, hvis elevens baggrund er det eneste, som har betydning.   Nogle elever vil have opnået en karakter, som ligger over det, man skulle forvente fra ovennævnte beregning, og nogle elever en karakter, som ligger under. Når disse afvigelser (residualer) i beregningerne summeres op for den enkelte skole (i den årgang og det fag man undersøger), får man et udtryk for skolens præstation. Hvis gennemsnittet af elevernes afvigelse fra det forventede er væsentligt forskelligt fra nul, har skolen ydet en præstation enten over det forventede eller under det forventede afhængigt af fortegnet. Ligger gennemsnittet omkring nul, har skolen præsteret, som man kunne forvente, når der tages højde for skolens elev- sammensætning.   Normalområdet, altså der hvor skolen bliver klassificeret som havende præsteret det forventede, vil gå et stykke på hver side af nul af hensyn til statistisk sikkerhed.   Dokumentation af og beskrivelse af de beregnede indikatorer vil være tilgængelig på Undervisningsministeriets hjemmeside ved offentliggørel- se. De statistiske grunddata og mellemregningerne vil ikke blive offent- liggjort. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder