Til lovforslag nr. L 94
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den
24. maj 2005
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om beskatning af søfolk
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 4. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betæn k-
ning den 13. april 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 12. maj 2005, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 5 spørgsmål til skatteminist eren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling. Flertallet vil stemme for det af skatteministeren stillede ændring s-
forslag.
Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har følgende bemærkninger:
Beskatningen af den enkelte sømand hænger alt andet lige sammen med globaliseringen. Hvis
man ikke sejler under DIS, har man ikke særlig gunstige skatteforhold. Fol k, der sejler uden for
registeret, kender ikke den frihedsgrad, der gælder for rederierne inden for DIS og tonnageskatte-
lovgivningen.
Det må beklages, at det i forbindelse med behandlingen af nærværende lovforslag
ikke er lykke-
des at få de søfarendes skatt e- og indkomstforhold belyst tilstrækkeligt. Det drejer sig ikke kun om
skatteforhold, men i høj grad også om erhvervspolitik. Søfart er et globalt erhverv. Danske red ere er
i dag bestyrere af et Dansk Internationalt Skibsregister-monopol. De danske søfare nde, der ikke
ønsker at sejle under DIS, men på almindelige udmø nstringsvilkår under fremmed flag, har vilkår
2
rent skattemæssigt, der ikke er tidssvarende.
To forhold bør vurderes: »42 -dages-reglen« fra lig-
ningslovens § 33 A, der kunne erstattes med den engelske model, der siger 183 dage. og sømand s-
fradraget, der ikke har været reguleret siden 1988. Sømandsfradraget kunne subsidiært reg
uleres
efter personskattelovens § 20 og ikke som i lovforslaget, hvor nærfartstaksten falder bort, men fr a-
draget fastholdes på de 56.900 kr., og så kunne man regulere fradraget for folk, der sejler i uind-
skrænket fart, til de foreslåede 89.700 kr. Nu får alle det samme fradrag,
uanset om de er væk i 5
måneder eller sejler mellem Køge og Rønne. Det er uhensigtsmæssigt.
Dette er som nævnt et krydsfelt mellem skatte - og erhvervspolitik, hvorfor emnet skal behandles i
en dialog mellem de to ministerier.
Socialdemokratiet skal derfor anbefale, at der snarest muligt efter vedtagelsen af lovforslaget ta-
ges initiativ til en bred drøft else desangående med følgende nøglepunkter på dagsorden en:
Globaliseringsstrategi – herunder en fælles forståelse for brug af kvalificerede udenlandske offic e-
rer i danske skibe og skabelsen af et bredere arbejdsmarked for danske officerer. Det sidste ved
udarbejdelsen af mere fleksible regler omkring skatte- og arbejdssociale forhold i forbindelse med
danske sø
på udenlandske skibe.
Etableringen af et bredere (internationalt) arbejdsmarked for danske officerer som beskrevet oven-
for giver et større perspektiv i at vælge en maritim uddannelse og karriere. Det vil dermed unde r-
støtte en øget rekruttering og den fremtidige fastholdelse af danske officerer i skibsfartse rhvervet –
også i perioder med f.eks. færre skibe under dansk flag, således
at kvalificeret arbejdskraft vil være
til stede, når antallet af danske skibe igen måtte stige.
Etableringen af et bredere (internationalt) arbejdsmarked for danske officerer, vil også have en
vigtig »ambassadøreffekt« for Danmark som skibsfartsnation og v ære med til at tiltrække udenlan d-
ske skibsfartsinteresser til Danmark, ligesom det forventeligt vil gøre flere danske skibsoffic erer til
»iværksættere« inden
for det maritime erhverv bredt set.
Et andet mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for det af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Tjóðveldisflokkurin , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for tillægsb e-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
Til § 17
1) Paragraffen affattes således:
§ § »§ 17. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den
1. juli 2005, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens §§ 3 og
4,
14
-
16 og 27 har virkning fra og med indkomståret 2006. «
3
[Teknisk ændring af ikrafttrædelsesbestemmelser]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Efter lovforslaget fastsættes tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttræden af skattemin
i-
steren. Der er i lovforslagets bemærkninger redegjort for, at denne fremgangsmåde er valgt på
grund af usikkerhed om tidspunktet for den EU-retlige godkendelse af de foreslåede statsstøtteor d-
ninger. Som skatteudvalget er blevet orienteret om, er tidsfristerne for Kommissionens godkendelse
af foranstaltningerne udløbet, uden at der er modtaget nogen form for reaktion fra Kommissionen,
jf. L 94, bilag 11. Foranstaltningerne kan hermed iværksættes, og der er herefter ikke behov for en
bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet.
En
oversigt
over
Folketingets
sammensætning
er
optrykt
i
tillægsbetænkningen.
4
Kim Andersen (V) Charlotte Antonsen (V) Peter Christensen (V) nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mikkel Dencker (DF)
Colette L. Brix (DF) Charlotte Dyremose (KF) Jakob Axel Nielsen (KF)
RenéSkau Björnsson (S) Pia Gjellerup (S) Frode Sørensen (S) fmd. Rasmus Prehn (S)
Ole Stavad (S) Poul Erik Christensen (RV) Poul Henrik Hedebo (SF) Frank Aaen (EL)
Tjóðveldisflokkurin , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l-
get.
Folketingets sammensætn ing
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
Enhedslisten (EL)
6
Socialdemokratiet (S)
47
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
17
Fólkaflokkurin (FF)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
11
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 94
Bilagsnr. Titel
10
Betænkning afgivet 13/4 -05
11
Orientering fra skatteministeren om, at Kommissionens tidsfrister for
godkendelse af foranstaltninger efter statsstøtteregler er udløbet
12
1. udkast til tillægsbetænkning
13
2. udkast til tillægsbetænkning
14
3. udkast til tillægsbetænkning
15
Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar v edrørende L 94
Spm.nr.
Titel
7
Spm. om at oplyse, hvor mange skibe der er omfattet af de nævnte
regler om begrænset skattepligt , og hvor meget der de sidste 5 år er
indbetalt i skat for søfarende med begrænset skattepligt, til skattem i-
nisteren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at oplyse, om det vil medføre nogen ændring vedrørende de
søfarendes beskatning, hvis dansk funderede skibe med udenlandsk
tonnage flytter sin ledelse til Danmark og f.eks. optages i Danmarks
Rederiforening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om at konkretisere, hvad der ligger bag formuleringen »de nø d-
vendige tilpasninger«, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk.
2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om ministeren mener, at lovforslaget kun omfatter søfolk med
bopæl i Danmark, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 2, til skatteminist
e-
ren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvordan ministeren kan afvise at besvare et spørgsmål med
den begrundelse, at DIS-loven hører under en ande n ministers ressort,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå