J.nr. M 1034-0527 
Den 3. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.10 (L 91) stillet af Folketingets 
Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. april 2005.
Spørgsmål  nr. 10:
Hvordan vil miljøministeren sikre at kommunalt drevne virks omheder (f.eks. 
affaldsforbrændingsanlæg og spildevandsanlæg) får en uafhængig og uvi   l-
dig behandling når det fremover   som det fremgår af forslaget   er kommu-
nerne selv, som bliver den kompetente myndighed, og altså skal give sig 
selv tilladelser til såda nne anlæg? Finder ministeren det forsvarligt, at 
spørgsmålet om myndighedsinhabilitet fremover alene skal være afhjulpet 
af, at borgerne kan klage over kommunernes tilladelser?
Svar:
Der lægges med forslaget op til, at i det omfang, hvor der er tale om k ompli-
cerede eller miljøtunge virksomheder overføres godkendelses    og tilsyns-
kompetencen til staten. Dette gælder også i de tilfælde, hvor disse virkso  m-
heder er kommunalt ejede eller ejede af kommunale fællesskaber. (fx Kom-
munekemi).
Med hensyn til øvrige  kommunalt ejede anlæg er det rigtigt, at der lægges 
op til, at kommunerne bliver den kompetente tilladelses/godkendelsesmyn-
dighed  og får i de fleste  tilfælde også tilsynskompetencen. Baggrunden 
herfor er, at der er tale om ret enkle og velbeskrevne anlæg, der for størst  e-
partens vedkommende ikke kan give anledning til væsentlige miljøprobl  e-
mer. For kommunale spildevandsanlæg og de affaldshåndteringsanlæg, der 
har størst forureningspotentiale, skal staten imidlertid være tilsyns  - og der-
med også påbudsmyn  dighed, idet det navnlig er disse anlægs drift, der kan 
give anledning til miljømæssige problemer. 
Hertil kommer, at der i vid udstrækning efter lovforslaget vil være mulighed 
for at klage over kommunens afgørelser.
Ud fra et miljømæssigt synspunkt fore  kommer det således ubetænkeligt at 
tillægge kommunerne de beføjelser, der fre  mgår af lovforslaget.    
Det har ikke generelt været hensigten at overføre en stor opgavemængde til 
staten. Da amterne nedlægges, ville en fastholdelse af kompetenceforskyd-
ningsprincippet betyde, at staten automatisk ville blive miljømyndighed for a l-
le kommunalt drevne anlæg. Det er ikke proportionalt i forhold til de mange 
miljømæssigt set mindre komplicerede kommunale virksomheder og aktiv  ite-
ter.
Samtidig vil jeg også pege på,   at for Københavns  -, Frederiksberg - og 
Bornholms kommune gælder denne situation allerede i dag, da de varetager 
såvel kommunale som amtskommunale opgaver. Det har så vidt vides ikke 
givet anledning til særlige problemer.