Miljøministeriet                                                      
Den 16. februar 2005
Høringsnotat til Folketingets Miljø   - og Planlægningsudvalg vedr.
Forslag til Lov om ændring af lov om forurenet jord
Modtagne høringssvar 
Lovforslaget blev sendt i høring hos de 218 myndigheder og organisationer, der er a n-
ført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Miljøministeriet har modtaget i alt 91 
høringssvar.
Vedhæftede bilag rummer en oversigt over, hvilke myndigheder og organisationer, d er 
har afgivet høringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til 
æn dringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. 
Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der i lovfo  rs-
laget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i forhold til 
det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring den 1. december 2004. 
Generelt
Flere høringssvar, herunder fra Amtsrådsforeningen, Danmarks Naturfredningsforening 
og Det økologiske Råd, udtrykker bekymring for den opsplitning af de faglige miljøer, 
forslaget vil medføre, når den faglig kompetence flyttes fra 14 amter til ca. 100 kom mu-
ner. På jordforureningsområdet drejer det sig om den deling af opgaverne, hvor regio-
nerne  overtager  de  fleste  af  amternes  opgaver,  men  hvor  en  række  borgerrettede 
myndighedsbeføjelser overføres til kommunerne. En række høringssvar udtrykker l
ige-
ledes  bekymring  for,  at  opgaverne  vedrørende  jord  henholdsvis  vand  deles  mellem 
flere myndigheder. Nogle høringssvar påpeger desuden, at kommunerne kan have for 
store interesser i erhvervs- og byudvikling, og at dette vil have konsekvenser for kvali-
teten af opgaveløsningen. Det foreslås derfor, at opgaverne samles under regionsr å-
det. Alternativt peges på, at opgaverne bør samles i staten. Dansk Landbrug og Lan d-
brugsraadet har foreslået, at opgaverne deles mellem staten og kommunerne. Endelig 
påpeges det, at det er uheldigt, at kommunerne skal regulere sig selv.
Miljøministeriets bemærkninger:
Efter  strukturaftalen  skal  de  konkrete  myndighedsopgaver  så  vidt  muligt  samles  hos 
kommunerne, som skal være hovedindgang for borgere og virksomheder. Ved altove   r-
vejende at samle de borgerrettede natur- og miljøopgaver i kommunerne, vil de fremt  i-
dige kommuner få fagligt bæredygtige natur
- og miljøadministrationer og dermed være 
i  stand  til  at  råde  over  den  nødvendige  ekspertise  til  at  løse  opgaverne.  Kvalitetsst
y-
ringsordningen  vil  ligeledes  bidrage  til,  at  administrationen  i  kommunerne  sker  på  en 
faglig  bæredygtig,  effektiv  og  ensartet  måde.  Nogle  af  de  borgernære  beføjelser  på 
jordforureningsområdet  er  således  overført  til  kommunerne.  Opgaverne  vedrørende 
kortlægning, overvågnin
g og oprydning af forurenede grunde er placeret i regionerne,