Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 20. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 27. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål   39 til L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksem  plarer. Spørgsmål 39: "Ministeren bedes kommentere de synspunkter, der fremgår af det dok u- ment, som en deputation fra VAFT udleverede under et foretræde den 26. april 2005, jf. L 83 - bilag 10 og herunder oplyse, hvordan fordelingen af lokale henholdsvis regionale busruter ville se ud, hvis VAFT's forslag føl- ges." Svar: Jeg vil for det første henvise til min besvarelse af spørgsmål 36, hvor jeg har kommenteret en henvendelse fra Viborg Amts Fælleskommunale Tr  a- fikselskab. Endvidere vil jeg gerne understrege, at i lovforslaget er det ikke præcist fastlagt, hvordan ansvaret for de enkelte opgaver skal pålægges regioner og kommuner i trafikselskaberne vest for Storebælt. Rammerne er frie for de kommende trafikselskaber vest for Sjælland til at aftale de præcise model- ler, dog er der som en mindretalsbeskyttelse fastsat, at ingen kommune kan forpligtes til at betale mere end de forholdsmæssige forbrug af trafikse  l- skabets ydelser, samt at en region ikke kan forpligtes til at bidrage med me- re end udgifterne til privatbaner og busbetjening af regional betydning samt de hertil svarende andele af selskabets administrationsudgifter. Man kunne godt have overført den sjællandske finansieringsmodel til det øvrige land, men der er ikke grund til at gøre en b  estemt model obligatorisk blot for ensartethedens skyld, når der ellers ikke er gode gru nde til det. Det står imidlertid alle trafikselskaber vest for Storbælt frit for at benytte den sjæ  llandske finansieringsmodel.
Side 2 af 2 Jeg vil gerne understrege, at formålet med at definere re gionale ruter, som ruter der ikke er indbyrdes forbundet med en banebetjening er, at man på den måde vil un dgå offentlig subsidiering af en indbyrdes konkurrence mellem de forskellige dele af den offentlige servicetrafik. Med venlig hilsen Flemming Hansen