Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 13. maj 2005 550 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 4. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål   27 - 33 til L 83, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 30: ”Hvorfor fastholdes det, at der skal være ét trafikselskab på Sjælland, når der ikke er nogen trafikal begrundelse for det?” Svar: Formålet med at etablere et samlet sjællandsk trafikselskab er at sikre en sammenhængende bustrafik på tværs af regionsgrænserne . Formålet er o g- så at sikre en praktisk ramme for realisering af intentionen bag komm unal- reformen, nemlig at beslutningerne skal rykke tættere på borgerne ge nnem en øget kommunal indflydelse, samtidig med at der også sikres en k oordi- nation af bustrafikken på tværs af komm unerne. De afgørende beslutninger om serviceniveauet, dvs. hvor og hvor mange busser der skal køre lokalt, forudsættes truffet ude i de enkelte kommuner. Det er kommunerne, der skal betale og det er her at man har den bedste fornemmelse for brugernes daglige behov. Regionerne skal i følge forslaget tilsvarende betale for de længere busruter af regional karakter samt for pri- vatbanerne. Selskabet skal varetage alle de praktiske gøremål, dvs. indkøbe og overv å- ge trafikken, fastlægge og koordinere de præcise køreplaner, drive takstsy- stemer, sikre sammenhæng og koordinering med anden offentlig servicetra- fik osv. Trafikselskabet kan således ses som en praktisk ramme for koord i- nering af lokale ønsker, mens de vigtige beslutninger decentraliseres. Ved en stor enhed må man opnå de største effektiviseringer for de speci  a- listfunktioner der skal samles i selskabet. Hertil kommer at de nye regions- grænser heller ikke ville være ideelle for den trafikale afgrænsning af to trafikselskaber. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2