Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. april 2005                 550 - 000002 Trafikudvalget har i brev af 2. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 6 vedr. L 81, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 6 "Kan ministeren, i forlængelse af besvarelsen af L 105 - spørgsmål 40, b e- kræfte endeligt, at hvis Folketinget vedtager lovforslaget i dets nuværende form, vil staten ikke kunne ændre i bestemmelserne om udbyttebetaling uden at pådrage sig erstatningsansvar, og kan ministeren oplyse, hvorfor han i så fald ikke ønsker at indsætte en bestemmelse, der gør det muligt for staten på et senere tidspunkt at ændre loven, hvis det viser sig, at indtæ g- terne fra Rejsekortet langt overstiger det forventede?" Svar: Jeg har tidligere, på baggrund af oplysninger fra Rejsekort A/S, oplyst, der ikke forventes udbyttebetaling i selskabet, så længe rejsekortet alene anvendes som billetmedie. Dette indgik i besvarelsen af spørgsmål 6 til L 105. Rejsekort A/S har i forbindelse med besvarelsen af nærværende spørgsmål oplyst, at selskabet i februar 2005 justerede langtidsbudgettet for 2004 -2018. På baggrund af det justerede langtidsbudget forventes det fortsat ikke, at en udbyttebetaling bliver aktuel  inden for de første 8 - 10 år, så længe rejsekortet alene anvendes som billetmedie. Rejsekort A/S har dog nu budgetteknisk forudsat, at der foretages en tilpasning af likviditetens omfang fra 2015 og fremover. Det betyder, at der kan blive tale om en udbyttebetaling efter år 2015. Den nærmere metode for tilpasningen af likviditeten fastlægges på et sen e- re tidspunkt af bestyrelsen for Rejsekort A/S. Rejsekort A/S oplyser endvi- dere, at der på nuværende tidspunkt alene forventes at blive tale om en b e- skeden udbyttebetaling, hvis nogen overhovedet.
Side 2 af 2 Spørgsmålet om udbyttebetaling forventes således fortsat især at blive a  k- tuel i det tilfælde, at rejsekortets funktioner udvides til at omfatte andet end rejsehjemmel. Det skal imidlertid understreges, at de tilknyttede funktioner, som rejsekortet kan få, vil være begrænsede, idet funktionerne skal have en naturlig tilknytning til den kollektive trafik. Såfremt rejsekortets anvende l- se udbredes til formål, der ikke har en naturlig tilknytning til den kollektiv e trafik, vil det kræve, at Folketinget træffer beslutning om dette. Med venlig hilsen Flemming Hansen