Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. april 2005                 550 - 000002 Trafikudvalget har i brev af 2. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedr. L 81, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 5 "Ministeren bedes redegøre for udviklingen i det offentliges udgifter til handicapkørsel til undervisning samt egenbetalingens andel for 1995- 2004." Svar: Jeg har indhentet følgende svarbidrag fra Undervisningsministeriet, som jeg skal henholde mig til. ”Undervisningsministeriet kan oplyse, at der ikke foreligger umiddelbart tilgængelige data, der muliggør en besvarelse af det stillede spørgsmål. Der findes således ikke særskilte bevillinger på Undervisningsministeriets f  i- nanslovsafsnit, der er rettet mod befordring af handicappede i forbindelse med undervisningstilbud. Det kan oplyses, at amtskommunerne har ansvar for befordring af elever i folkeskolen, der modtager vidtgående sp ecialundervisning, og for voksne, der modtager specialundervisning i henhold til lov om specialundervisning for voksne. Udgifterne til disse formål kan imidlertid ikke direkte aflæses i de amtskommunale regnskaber, idet udgifterne er spredt over flere regn- skabsfunktioner og indgår sammen med udgif ter til andre formål. Endvid e- re svarer den afgrænsning af personer, der er omfattet af den amtskommu- nale befordringsforpligtelser, ikke til begrebet ”handicapkørsel”, idet den omfatter mere end befordring af elever, der alene er begrundet i fysiske handicap. Som led i forarbejderne til kommunalreformen har Undervisningsministe- riet modtaget regnskabsoplysninger fra amterne, og det kan herudfra forsigtigt vurderes, at amterne i 2003 har afholdt udgifter i størrelsesordnen 240 mio. kr. til befordring i forbindelse med specialundervisningstilbud.
Side 2 af 2 Da elevtallet i folkeskolens vidtgående specialundervisning har været st i- gende siden midten af 1990´erne – fra ca. 7.000 til ca. 10.000 elver – er det sandsynligt, at der har været en tilsvarende udvikling i udgifterne til befor- dring i denne periode. Endvidere har kommunerne ifølge Undervisningsministeriets bekendtgø- relse 25 10/1 1995 om befordring af elever i folkeskolen en særlig befor- dringsforpligtelse over for syge og invaliderede elever, idet der skal sørges for befordring af elever, der på grund af sygdom eller handicap (invaliditet) kun er i stand til at følge den almindelige undervisning i folkeskolen, hvis eleven befordres til og fra skole. Det påhviler kommunalbestyrelsen efter forhandling med forældrene at sørge for den nødvendige befordring på den efter forholdene mest hensigtsmæssige måde. Undervisningsministeriet har ikke en opgørelse over kommunernes udgifter hertil. Egenbetaling i forbindelse med den offentlige befordringsforpligtelse fore- kommer ikke inden for hverken den kommunale eller den amtskommunale folkeskole.” Med venlig hilsen Flemming Hansen