Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 25. april 2005 550 - 000002 Trafikudvalget har i brev af 19. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål   21 og 22 til L 81, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 22: "Ministeren bedes oplyse hvor i Danmark - opgjort efter amter eller trafik- selskaber eller kommuner - der i dag er en højere servicestandard end fore- slået i L 81, og hvor der er en lavere servicestandard" Svar: Der er som sagt ikke foretaget en undersøgelse af serviceniveauet for så vidt angår individuel handicapkørsel, idet fastlæggelsen af dette er et anli g- gende for amtskommunerne/trafikselskaberne, ligesom det er med service- niveauet for den øvrige lokale og regionale kollektive trafik. Jeg kan dog nævne nogle eksempler på henholdsvis en højere service og lavere service. Fx yder HUR og BAT mulighed for at blive hentet og fulgt fra entredør til entredør uden ekstra betaling for brugerne. I andre amtskommu- ner/trafikselskaber er der mulighed for afhentning ved entredøren mod eks- tra betaling for denne ydelse og i nogle tilfælde kun hvis brugeren er visite- ret til denne ydelse. I nogle amtskommuner/trafikselskaber, bl.a. i HUR og i Fyns Amt opdeler man i dag de 104 årlige ture i 26  ture pr. kvartal. Denne opdeling vil ikke længere være lovmedholdig efter vedtagelsen af lovforslaget, idet mini- mumskravet er 104 enkeltture pr. år, og der kan ikke stilles krav om, at den enkelte bruger fordeler disse ture jævnt hen over året. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2