Til lovforslag nr. L 80
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   17. marts 2005
Betænkning
over
 
Forslag til lov om ændring af lov om Københavns L   ufthavne A/S og lov 
om luftfart
(Flyvepladser med vital betydning for Danmarks nationale og internationale trafikforbindelser)
[af transport
-
og energiministeren (Flemming Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring
. Den 23. februar 2005 send-
te transport- og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Lovforslaget er en genfremsættelse af    lovforslag nr. L 76 fra folketingsåret  2004
-
05, 1. samling, 
som bortfaldt ved folketingsvalget.
Spørgsmål
Under behandlingen af L 76 i 2004-05, 1. samling, stillede Trafikudvalget 1 spørgsmål til trafi  k-
ministeren, som denne besvarede. Besvarelsen er omdelt på L 80   bilag 3.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse 
uændret  .
Et mindretal i udvalget (SF) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for eller imod 
lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget er indforstået med, at ejerforholdet bag Københavns 
Lufthavne A/S indrettes efter EU-retten. Ved den oprindelige privatisering af Københavns Luf thavn 
i Kastrup var det imidlertid en betingelse, at staten fik en fortrinsstilling med hensyn til dette strate-
giske transportcentrum. Denne forudsætning har nu vist sig ikke at holde  , og derfor kan SF ikke 
stemme for lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at  b  aggrunden  for det fremsatte lovforslag  er krav 
fra Europa-Kommissionen om at tilpasse regler for Københavns Lufthavne A/S til EU s indre ma  r-