Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     57  (L  68),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 19. maj 2005 Spørgsmål    57: ”Kan ministeren bekræfte, at forvaltningslovens bestemmelser i kapitel 4, 5 og 6 fortsat er gældende i forhold til dette lovforslag modsat f.eks. L 69. I givet fald bedes ministeren oversende en oversigt over det antal persona- ler, der skal flyttes på grund af den samlede kommunalreform, som er om- fattet af forvaltningsloven og det som ikke er omfattet.” Svar: Bestemmelserne i § 37 og § 38 i forslag til lov om revision af den kommu- nale  inddeling  (L  68),  der  regulerer  de  ansattes  rettigheder  og  pligter  ved overførslen, forudsætter, at alle ansatte i kommuner, der sa  mmenlægges, ved sammenlægni ngen overgår til ansættelse under den nye kommune. Kommunalt ansatte, der som følge af de opgaveflytninger, der s ker i hen- hold til lovgivningen om kommunalreformen den 1. januar 2007, overføres til andre myndigheder end den nye kommune, er dog omfattet af reglerne i forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med kommunalreformen (L 67). Endvidere er forholdene for de kommunalt an- satte, som Skatteministeriet den 1. november 2005 overtager som følge af, at  skatteforvaltningen  samles  i  staten,  reguleret  efter  reglerne  i  forslag  til skatteforvaltningsloven (L 110). Der er ikke i forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68) fastsat regler om undtagelse fra forvaltningslovens regler. De beslutninger, der træffes i forbindelse med overførslen af de ansatte til ansættelse under den nye kommune, er således omfattet af forvaltningslovens regler, herun- der reglerne om partsaktindsigt, partshørig og begrundelse, jf. forvaltning s- lovens kapitel 4, 5 og 6, i det omfang det følger af forvaltningslovens regler. Beslutninger  vedrørende  de  ansatte,  der  må  anses  for  afgørelsessager  i forvaltningslovens forstand, vil således være omfattet af forvaltningslovens regler. Baggrunden herfor er, at der ved kommunesammenlægninger ikke skal ske en fordeling af de ansatte mellem flere myndigheder, idet alle ansatte i de kommuner, der indgår i sammenlægningen, som nævnt overgår til ansæ t- telse under den nye kommune. Der er således ikke tale om en kompliceret proces med fordelingen af blandt andet ansatte mellem flere myndigheder, Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 1. juni 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-8 Sagsbeh.: hbr Fil-navn: hbr/struktur/bidrag udv/inddelingsloven spm. 57 - FVL
2 som   det   er   tilfældet    efter   forslag   til   lov   om   visse   proceduremæssige spørgsmål i fo rbindelse med kommunalreformen (L 67), eller om en forde- ling  af  ansatte  mellem  den  delegerende  og  bemyndigede  kommune,  som det er tilfældet  efter forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder (L 69), eller mellem kommunen og staten, som det er tilfældet efter  forslag til skatteforvaltningsloven (L 110). Der er derfor ikke behov for særlige re g- ler  i  forbindelse  med  de  overførsler  af  ansatte,  der  sker  ved  kommun e- sammenlægninger, sva rende til reglerne i § 15 og    § 16 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67), § 8, stk. 3, i forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder og § 72 og § 73 i forslag til skatteforvaltningsloven (L 110). Det  kan  på  baggrund  af  oplysninger fra  Danmarks  Statistisk (statistikban- ken - RASOFF1) oplyses, at antallet af ansatte i de kommuner, der indgår i kommunesammenlægninger,  som reguleres af forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68), opgjort ultimo november 2003 samlet set var på 278.816. Tallet omfatter såvel heltids- som deltidsansatte. Antallet  af  ansatte  i  kommunerne,  der  efter forslag  til  skatteforvaltningslo- ven (L 110) skal overgå til staten, anslås at være mellem 5.500-7.000. På den baggrund anslås antallet af ansatte i kommuner, der indgår i kom- munesammenlægninger,  som  efter forslag  til  lov  om revision  af  den kom- munale inddeling (L 68) vil skulle overgå til ansættelse under en nye kom- mune, til ca. 270.000. Det er ikke muligt at anslå, hvor mange ansatte, der vil blive overført til en anden kommune som følge af et forpligtende kommunale samarbejde, der indgås i henhold til lov om forpligtende kommunale samarbejder (L 69), idet antallet af overførsler beror på, hvorledes kommunerne organiserer opg a- veløsningen. Det kan dog oplyses, at Dragør  , Ishøj, Tårnby og Vallen sbæk kommuner,  som  indgår  i  forpligtende  kommunale  samarbejder, ifølge  o p- lysningerne i statistikbanken ultimo november 2003 samlet set havde 7.310 ansatte.  Endvidere  kan  det  oplyses,  at  de  ø -kommuner  (Læsø,  Samsø, Fanø,  Langeland  o g  Ærø),  der  vil  skulle  indgå  i  forpligtende  kommunale samarbejder, ultimo november 2003 samlet set havde 2.889 ansatte. Antallet  af  ansatte  i  amtskommunerne,  Hovedstadens  Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd, der efter forslag til lov om visse procedu- remæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) vil sku  l- le overføres til andre my ndigheder, anslås til ca. 160.000.