Til lovforslag nr. L 68 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2005 2. udkast (ændringsforslag fra indenrigs  - og sundhedsministeren, SF og RV) Betænkning over Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Udvalgets arbejde med den kommunale inddeling før lovforslagets fremsættelse Før lovforslagets fremsættelse har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres hold- ning til spørgsmålet om den kommunale inddeling og processen ude i kommunerne i den forbinde  l- se: Borgergruppe fra Hvam, Borgergruppe fra Tørring -Uldum, Borgergruppen Syd-Sydvestfyn, Borgergruppe på Samsø, Demokratigruppen i Nørager Kommu ne, Thorkil Ejstrud, Brædstrup, Grejs Borgergruppe, Initiativgruppen bag »Krav om folkeafstemning vedrørende kommunens fremtid «, Initiativgruppen i Give Kommune, Initiativgruppen i Hvilsom, Initiativgrupperne i Fjelstrup og Bjerning Sogne, Niels Lindhart Johansen, Stenløse m.fl., Torben Gorm Larsen, Ulstrup m.fl., Palle Nielsen, Hvilsom, Repræsentanter fra de politiske partier i Tørring   -Uldum Kommune og Åst, Uhe og Lindballe Borgerforeninger.
2 Teknisk gennemgang Mandag den 28. februar  2005 afholdt  Indenrigs - og Sundhedsministeriet teknisk gennemgang af lovforslagene vedrø Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del - bilag 66 . Indenrigs- og sundhedsministeren har som svar på udvalgets alm. del  – spørgsmål  20  fra  folketingsåret  2004   -05,  1.  samling,  løbende  o versendt  kopi  af  de  indkomne  hø- ringssvar og den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren et notat om høringssv a- rene til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Aktivgruppen i Ledøje -Smørum, Albertslund Kommune, Jørn Andersen, Langå, Borgergruppe fra Bevtoft sogn, Borgergruppe fra Christiansfeld Kommune, Borgergruppe fra Laurbjerg, Borgergruppe fra Slagslunde og Ganløse, Borgergruppe fra Vesterbølle, Borgergruppe fra Værløse Kommune, Brande, Ikast og Nørre Snede Kommuner, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Arne Erlund, Otterup, Fagligt Fælles Forbund m.fl., Bertha Frandsen, Langå, Jens Christian Gjesing, Haderslev, Kjeld Gregersen, Christiansfeld, Gruppen for 4-H, Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner, Højreby, Holeby, Rødby og Nakskov Kommuner, Claus Jensen, Værløse, Elisabeth Jensen, Aalestrup, Steen Prytz Jensen, Værløse   , Langå Kommune, Rikke Larsen, Årre, Mogens Lønstrup, Havndal, Kristian Byrialsen Nielsen, Gedsted, Tonny Linnemann Nielsen, Gedsted, Palle Nielsen, Hobro, Nørre Snede Kommune, Torben Poulsen, Ullerslev, Repræsentanter fra det tyske mindretal, Bent Skriver, Hejls, Georg Skøtt, Hejls, Bente Smed, Langå,
3 Værløse Gruppen, Værløse Kommune, Brita Widmann, Brædstrup og Peter Widmann, Brædstrup Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Aktivgruppen i Ledøje -Smørum, Borgergruppe fra Bevtoft sogn, Borgergruppe fra Christiansfeld Kommune, Borgergruppe fra Havndal, Borgergruppe fra Laurbjerg, Borgergruppe fra Slagslunde og Ganløse, Borgergruppe fra Værløse Kommune, Arne Erlund, Otterup, Fagligt Fælles Forbund m.fl., Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner, Langå Kommune og Repræsentanter fra det tyske mindretal. Spørgsmål Udvalget har stillet 60 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæ  ssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Den 3. marts 2005 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale ven- stre en aftale om den kommunale inddeling pr. 1. januar 2007. Aftalen er omdelt i udvalget på alm. del – bilag 27. Sammenhæng med andre lovforslag Lovforslaget skal ses i sammenhæng med især følgende lovforslag: Forslag til lov om regioner m.v. (L 65) Forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejde (L 69) Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i f orbindelse med kommunalreformen (L 67) Forslag til lov om regional statsforvaltning (L 70) Forslag til lov om regionernes finansiering (L 71) Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre (L 72) Andre møder Den  3.  maj  2005  deltog  udvalget  i  Folketingets  Retsudvalgs  høring  om  retssikkerhedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen.
4 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Socialistisk Folkeparti vil stemme nej til lovforslaget ved tredje behandlingen.  Forslaget er et af omdrejningspunkterne i regeringens og Dansk Folkepartis kommunalreform. Der henvises derfor til SF’s betænkningsbidrag  til  L 65, hvor vores  gennemgående kritikpunkter og vurderinger af  refo    r- men er gennemgået SF  er,  som  beskrevet  i  bemærkningerne  til  L  65,  positivt  indstillet  over  for  ændringer  af  den kommunale  inddeling,  da  enkelte  kommuner  har  været  for  små  og  for  lidt  bæredygtige.  Derfor  er det alene af hensyn til det faglige niveau i opgaveløsningen fornuftigt med kommunesammenlæ   g- ninger. Det skal dog understreges, at vi i modsætning til regeringen ikke mener, at man kan ”løse” udkantkommuners økonomiske problemer ved hjælp af sammenlægninger. Her kræves et bedre og mere retfærdigt udligningssystem. Derfor var SF også kritisk over for de økonomiske begrundelser, der blev givet for, at regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre ikke ville acceptere kommunernes eget udspil til sammenlægninger på Lolland. Forslagene til samme   n- lægninger lå klart inden for det kommissorium, som ligger i lovforslaget om; at der indgår by - og landområder i de nye kommuner, kommunernes egne ønsker og en kommunestørrelse på over 20.000 indbyggere. Vi anerkender dog, at man til sidst fandt en løsning ved hjælp af lokale folkeafstemninger. Selvom lovforslaget lægger op til frivillige kommunesammenlægninger er SF kritisk over for det endelige løsningsfo rslag. For det første er det SF’s vurdering, at en række af kommunerne er blevet for store – ikke mindst i det midt   - og vestjyske. Her vil det lokale demokrati risikere at lide overlast. Der bliver færre kommunalpolitikere og det vil   alt andet lige blive sådan, at yderområderne får sv   æ- rere ved at opnå politisk repræsentation i byrådet, sammenhængskraften ris ikerer at forsvinde bl.a. på grund af store afstande og dårlig infrastruktur. For det andet er det SF’s vurdering, at vi har vær   et vidne til en række politiske studehandler, da regeringen, S, DF og RV aftalte den endelige kommuneinddeling; På trods af lovforslagets bemærkninger om kommunestørrelser og regeringens nidkærhed har man accepteret  kommuner  på  under  20.000  indbyggere  ekse mpelvis  i  Vallensbæk  og  Dragør  Komm   u- ner. Venstres problemer i deres tidligere mønsterprotektorat Farum har man nu blandet sammen med kommunalreformen.  I  stedet  for  at  løse  Farum  Kommunes  økonomiske  problemer  særskilt,  som følge af Peter Brixtoftes angiveli ge forbrydelser, har man forsøgt først at tørre dem af på Værløs e- borgerne og forære den nye kommune Flyvestation Værløse uden at have klarhed over værdien af området.  Derudover  giver  man  Farum  Kommune  et  særtilskud  og  indfører  en  differe ntieret  skat  i den ny kommune. Hvordan tror man det politiske miljø bliver i Farum om et år eller to, når det for alvor går op for borgerne, at der er forskellig kommuneskat i samme kommune? Endelig er det dybt problematisk, at man bruger tilskudspuljen til landets mest udsatte kommuner til Farum Kommune. Pengene burde være fundet andetsteds på statsbudgettet. SF mener, at det mest fornuftige ville have været at afvente sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner til efter næste  valg,  hvor   de  eventuelle  ulovligheders  omfang  ville  være  kendt  via  retssagen  og  kommiss  i- onsdomstolen. I stedet har regeringen, S, DF og RV valgt at kalke Venstres problemer over i Farum. Med  sammenlægningerne  vil  der  som  nævnt  blive  færre  valgte  politikere.  Det  mener  SF  er  en svækkelse af demokratiet  , da det dels øger spærregrænsen, dels gør det svære for specielle komm u- nale synspunkter, som man eksempelvis har set repræsenteret via lokallister at opnå repræsentation. I den forbindelse anerkender vi, at man har forsøgt at løse det tyske mindretals rep  ræsentationspr  o-
5 blemer ved at pålægge de nye kommuner med repræsentation herfra at have 31 medle mmer i den kommende valgperiode. SF har som følge af vores kritik fremsat ændringsforslag om, at der mindst skal være 27 politikere i de nye kommuner. Enhedslisten vil stemme nej til L 68 ved tredje behandlingen. Forslaget er en del af Kommunalre- formen og der henvises derfor til partiets betænkningsbidrag   på  L 65. EL mener, at kommunesammenlægninger kun bør ske efter folkeafstemning. Partiets holdning er, at man lokalt bør foretage en afvejning af , om tabet af demokratisk indflydelse for borgerne i sam- mensluttede  kommuner,  kan  opvejes  af  mere  bæredygtige  faglige  miljøer  og  mindre  økonomisk belastning af enkelte store sociale sager. Spørgsmålet er også i hvilket    omfang stordriftsfordele kan høstes, således som beskrevet i Stru  k- turkommissionens betænkning nr.1434; dels er nogle kommuner blevet ”for store” i forhold til a n- befalingerne i betænkningen, dels er der ikke sket opdeling af de kommuner, som antages at have stordriftsulemper,  og  dels  er  stadigvæk  kommuner  under  det  anbefalede  mindste  antal  på  20.000 indbyggere. Med  sammenlægningerne  vil  der  ,  som  nævnt  ,  blive  færre  valgte  politikere.  Det  mener  EL  er  en svækkelse af demokratiet, fordi det kræver flere stemmer pr. kommunalbestyrelsesmedlem. Det er magtpåliggende for partiet, at der etableres mulighed for at oprette lokalråd, Ø -råd, bydel s- råd, o.lign., således som foreslået i B 76. Det er vitalt   , at der skabes rammer for øget lokalt engag e- ment  og  indflydelse  og  det  bliver  endnu  mere  nødvendigt,  samtidigt  med  at  kommunerne  får  en størrelse  og  udstrækning,  der  gør  det  vanskeligt  at  have  kontakt  til  politikerne  og  sikre  samme n- hængningskraften i kommunen. Hvad  angår  økonomien  i  øvrigt   ,  er  det  helt  uacceptabelt,  at  der  endnu  ikke  er  fremsat  en  udlig- ningsreform og en løsning på udkantkommuners og socialt belastede kommuners økonomiske pr   o- blemer. Kommunesammenlægning er på ingen måde i sig selv en løsning på disse problemer, da der stadig  vil  være  udkantskommuner  uden  e  n  større  by  og  da  kommunerne  på  Vestegnen  ikke  går sammen med andre rigere kommuner. Venstres problemer i deres tidligere mønsterprotektorat Farum har man nu blandet sammen med kommunalreformen. I stedet for at løse Farum Kommunes økonomiske problemer sær skilt som fø l- ge af Peter Brixtoftes angivelige forbrydelser har man forsøgt først at tørre dem af på Værløsebo r- gerne og forære den nye kommune Flyvestation Værløse uden at have klarhed over værdien af o m- rådet. Derudover giver man Farum Kommune et særtilsku   d og indfører en differentieret skat i den ny kommune. Hvordan tror man det politiske miljø bliver i Farum om et år eller to, når det for alvor går op for borgerne, at der er forskellig kommuneskat i samme kommune? Endelig er det dybt problematisk, at man bruger tilskudspuljen til landets mest udsatte kommuner til  Farum  Kommune.  Pengene  burde  være  fundet  andetsteds  på  statsbudgettet.  EL  mener,  at  det mest fornuftige ville have været at afvente sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner til efter næste   valg, hvor de eventuelle ulovligheders omfang var kendt via retssagen og kommissions- domstolen.  I stedet har  man nu – dvs. regering,    S, DF og RV  - valgt at  kalke Venstres problemer over i Farum. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betæn kningen.
6 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 1 1) Efter stk. 2 indsættes som   nyt stykke: »Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan, såfremt særlige forhold taler herfor, fastsæ tte vil- kår for dannelsen af nye kommuner i medfør af stk. 1, herunder vilkår der indebærer fravigelse af gældende lovgi  vning.« [Bemyndigelse til at fastsætte vilkår for kommunesammenlægninger] Af    Socialistisk Folkeparti (SF), tiltrådt af <>: Til § 6 2) I stk. 1 ændres antallet »25  « til: »27«. [Forhøjelse af minimumsantallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer i de nye kommuner] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 44 3Efter 1. pkt. indsættes som   2. -    4. pkt.: »Dog opretholdes gyldigheden af de i lovens § 21, 3. pkt., nævnte vilkår for etablering af komm   u- ner og amtskommuner og ændring af kommunale eller amtskommunale grænser i det omfang, vi l- kårene vedrører en kommunalbestyrelses forpligtelse til nedsættelse af ø -udvalg. Såfremt den ko m- mune, som de pågældende vilkår er fastsat for, indgår i en kommunesammenlægning, skal komm u- nalbestyrelsens  repræsentanter  i  ø   -udvalget  i  2006  udpeges  blandt  medlemmerne  af  sammenlæ  g- ningsudvalget. Vilkårene gælder tilsvarende for den nye kommunalbestyre   lse.« [Opretholdelse af vilkår om etablering af ø  -udvalg] Af    Det Radikale Venstre (RV), tiltrådt af <>: Til § 45 4) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af  § 5 ændres antallet »19 « til: »21«. [Forhøjelse af minimumsantallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer i k ommunerne] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Ny paragraf 5Efter § 52 indsættes som ny paragraf:
7 »§ 01. Kommunalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en sammenlægning, kan i 2006 med virkning fra 1. januar 2007 træffe bestemmelse o  m opsigelse eller ændring af aftaler, der som følge af en ændret opgav  efordeling skal overføres til kommunen. « [Kompetence for fortsættende kommuner til at opsige og ændre aftaler] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til, såfremt særlige forhold t   a- ler herfor, at fastsætte vilkår for dannelsen af nye kommuner i me   dfør af stk. 1. Baggrunden  for  bestemmelsen  er  den  aftale  mellem  regeringen  og  Socialdemokraterne,  Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, der blev indgået den 3. marts 2005 om den kommunale indd e- ling, hvorefter partierne var enige om en sammenlægning af visse kommuner på trods af, at ko   m- munalbestyrelserne  i  de  pågældende  kommuner  havde  ønsket  at  fortsætte  som  selvstændige  ko m- muner. Det blev således  besluttet, at Farum og Værløse Kommuner hver for sig ikke er bæredygtige, og at en sammenlægning af disse to kommuner vil være den principielt rigtige løsning. Der var samtidig enighed om, at indenrigs- og sundhedsministeren skulle optage nærmere drøftelse    med de to kom- muner om, på hvilke vilkår en sammenlægning skal finde sted. Det blev endvidere besluttet, at Holmsland Kommunes tilkendegivelse om ønsket om fortsat sel v- stændighed  ikke  o  pfylder  kravet  om  bæredygtighed,  og  at  kommunen  derfor  skal  lægges  samm en med Egvad, Ringkøbing, Skjern og Videbæk Kommuner. Der var ligeledes enighed om, at inde   n- rigs- og sundhedsministeren skulle optage drøftelser om, på hvilke nærmere vilkår sammenlægni n- gen skal finde sted. Bestemmelsen er påtænkt anvendt i forbindelse med    de anførte kommun esammenlægninger. Det har således under drøftelserne mellem indenrigs  - og sundhedsministeren og de berørte kommuner af de nærmere vilkår for sammenlægningerne vist sig nødvendigt med en hjemmel til at fastsætte sæ r- lige  vilkår  for  sammenlæ   gningerne,  herunder  vilkår  om  fravigelse  af  lovgivningen,  som  vil  være bindende for de sammenlægningsudvalg, der i 2006 skal forberede kommun  esammenlægningerne. Med  hjemmel  i  bestemmelsen  vil  der  eksempelvis  kunne  fastsættes  vilkår  om,  at  der  i  en  ove   r- gangsperiode fastsættes en differentieret indkomstskatteprocent og grundskyldspromille i forskell  i- ge dele af den nye kommune. Der vil endvidere kunne fastsættes vilkår, der fraviger reglerne om det skrå skatteloft, ligesom  der vil kunne fastsættes  andre vilkår om økonomiske forhold  for de ko m- muner, der indgår i en sammenlægning, og for den nye komm   une, herunder vilkår om anvendelsen af økonomiske midler til visse nærmere bestemte formål og om særskilt takstfinansiering af nærm e- re bestemte kommunale anlæg i fors  kellige dele af den nye kommune. Efter drøftelser mellem Indenrigs - og Sundhedsministeriet og Værløse og Farum Kommuner af de nærmere vilkår for sammenlægningen af de to kommuner vil det med hjemmel i bestemmelsen bl.a. blive fastsat, at der i de kommende to valgperioder fra 2007 til og med 2013 sker en differentiering af  skattebetalingen  i  den  nye  kommune  på  den  måde,  at  de  nuværende  forskelle  i  skatteprocenter inden for de eksisterende kommunegrænser fastholdes i perioden, således at udskrivningsprocente   n og grundskyldspromillen i den tidligere Farum Kommune er 2,3 procentpoint henholdsvis 7,0 pro- millepoint højere end i den tidligere Værløse Komm une.
8 Efter  drøftelserne  vil  det  endvidere  med  hjemmel  i  bestemmelsen  bl.a.  blive  fastsat,  at  perioden med differentiering i skattebetalingen i den nye kommune kan forlænges, hvis der i perioden frem mod  1.  januar  2007  sker  en  forværring  af  Farum  Kommunes  økonomi  i  forhold  til  i  dag.  Det  vil endvidere blive fastsat, at reglerne om det skrå skatteloft fraviges, såle  des at den nye kommune ikke skal  betale  den  afgift,  som  er  udløst  af  Farum  Kommunes  skatteforh ø differentieret skat. Endvidere vil det bl.a. blive fastsat, at der er mulighed for genforhandling af de økonomiske vilkår for sammenlægningen ved indgangen til valgperioden 1. januar 2010 og 1. januar 2014, hvis foru  d- sætningerne ændrer sig væsentligt. Herunder vil staten forlange genforhandling til de nævnte term i- ner, hvis kommunen opnår en økonomisk nettogevinst på over 100 mio. kr. v   ed frasalg af Flyvesta- tion Værløse eller dele heraf. Det vil endvidere bl.a. blive fastsat, at såfremt salgsindtægterne vedr ø- rende Farum Nordby viser sig væsentligt større end forudsat i åbningsbalancen (målt i faste pr iser), vil  der  ved  genforhandlingen  pr.  1.  januar  2010  kunne  ske  en  tilpasning  af  forskellen  mellem  be- skatningsniveauerne i overensstemmelse hermed.   Efter  drøftelser  mellem  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet  og  Holmsland,  Ringkøbing,  Skjern, Videbæk og Egvad Kommuner om de nærmere vilkår for sammenlægningen af de fem kommuner vil  det  med  hjemmel  i  bestemmelsen  tilsvarende  bl.a.  blive  fastsat,  at  der  i  en  overgangsperiode fastsættes  en  differentieret  indkomstskatteprocent  og  grun  dskyldspromille  i  de  dele  af  den  nye kommune, der udgøres af den  hidtidige Holmsland Kommune henholdsvis de hidtidige Ringkøbing, Skjern,  Videbæk  og  Egvad  Komm  uner.  Indkomstskatteprocenten  og  grundskyldspromillen  vil  for Holmsland Kommune henholdsvis Ringkøbing, Skjern, Videbæk og Egvad Kommuner blive fastsat på en måde  , så der ved en gradvis tilpasning år for år over en periode på 5 år fra 2007 tilnærmes et fælles niveau. Endvidere vil et beløb svarende til det beløb, som Holmsland Kommune skal depon e- re i henhold til det den 6. april 2005 fremsatte forslag til lov om midlertidig binding af kommuner- nes og amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af forskellige ko  mmunaløkonomiske love (L 144), under visse betingelser blive reserveret til anlægsudgifter i Holmsland Kommune eller for en dels vedkommende i en erhvervsdrivende fond. Vilkår, der fastsættes i medfør af bestemmelsen, vil være bindende for sammenlægningsudvalget og  kommunalbestyrelsen  i  den  nye  kommune  og  vil,  afhængig  af  vilkårenes  indhold,  også  være bindende for funktionsperioderne efter 2009. Med  hjemmel  i  bestemmelsen  vil  der  ved  fastsættelsen  af  vilkårene  kunne  ske  fravigelser  i  e   k- sempelvis bestemmelserne i lov om revision af den kommunale inddeling om, at en række beslu  t- ninger skal træffes af sammenlægningsudvalget i 2006, ligesom der eksempelvis vil k unne ske æ  n- dringer i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af forskellige kommunaløkonomiske l   ove, jf. det den 6. april 2005 fremsatte forslag herom (L 144). Bestemmelsen  giver  ikke  indenrigs-  og  sundhedsministeren  adgang  til  at  træffe  beslutning  om fravigelse af gældende lovgivning, i det omfang sådan lovgivning er en gennemførelse af internat i- onale konventioner eller EU-regler. Til nr. 2 Eftersom der nu i alt overvejende grad bliver tale om nye og stør re kommuner, mener SF dels af hensyn til mindretallene dels af hensyn til ønsket om en fortsat bred repræsentation fra hele ko   m- munen,  at  der  skal  være  mindst  27  medlemmer  i  de  nye  kommunalbestyrelser.  Spærregrænsen  er med færre kommuner og færre byrådsmedl emmer sat op. Derfor er det vigtigt, at man forsøger at
9 brede  repræsentationen  ud.  Det  bliver  i  forvejen  svært  at  sikre  små  partier,  lokallister  og  folk  fra landdistrikter og øer repræsentation i kommunalbestyrelserne. Til nr. 3 Der er for en række kommun  er fastsat vilkår  i forbindelse med tidligere kommunesammenlægni  n- ger. Vilkårene  er fastsat i medfør af de  lovbestemmelser, der er nævnt i § 19, stk. 1, i lov om fre  m- gangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørel nr. 873 af 27. oktober  2003 . De pågældende lovbestemmelser er ophævet, men gyldigheden af vi l- kårene er opretholdt, jf. § 21, 3. pkt., i den nævnte lov. Med ophævelsen af den nævnte lov bortfa l- der vilkå rene. Der  er  i  nogle  tilfælde  i  medfør  af  disse  best   emmelser  fastsat  vilkår  om  kommunalbestyrelsers forpligtelse til nedsættelse af udvalg med deltagelse af repræsentanter for øboerne og for komm u- nalbestyrelsen  (ø -udvalg),  herunder  vilkår  om,  at  øboernes  repræsentanter  i  udvalget  vælges  ved direkte valg på  øen. Med den foreslåede affattelse af § 44, 2. –4. pkt., opretholdes gyldigheden af de vilkår, som vedr    ø- rer nedsættelse af ø   -udvalg. Det betyder, at de i vilkårene indeholdte forpligtelser vedrørende ne  d- sættelse af ø   -udvalg fortsat består. Forpligtelserne  vil  også   bestå,  hvor  den  kommune,  for  hvilken  vilkårene  er  fastsat,  indgår  i  en kommunesammenlægning.    Forpligtelsen vil i så fald bestå for den nye kommunalbestyrelse. Endv  i- dere  skal  kommunalbestyrelsens  repræsentanter  i  ø   -udvalget  i  overgangsperioden  i  2006  udpeges blandt medlemmerne af sammenlægningsudvalget, jf. i det hele den foreslåede affa   ttelse af § 44, 3. og 4. pkt. Baggrunden for forslaget er, at de øer, for hvilke de omhandlede vilkår hidtil har medført, at der i den kommune, hvori øen er beliggen de, skal etableres et ø -udvalg, ikke bør få frataget denne m  u- lighed.  Der  vil  således  fortsat  bestå  en  fo  rpligtelse  til  etablering  af  de  pågældende  ø -udvalg  på uændrede vilkår, herunder vilkår om, at øens repræsentanter i udvalget vælges ved d irekte valg på øen. Til nr. 4 For at sikre især de mindre partiers mulighed for repræsentation i samtlige kommuner efter ko m- munalreformens gennemførelse foreslås, at minimumsantallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer i kommuner med over 20.000 indbyggere ændres fra 19 til   21 medlemmer. Til nr. 5 Efter lovforslagets § 19, nr. 9, kan sammenlægningsudvalget i 2006 træffe bestemmelse om ops i- gelse eller ændring af aftaler med virkning fra den 1. januar 2007 med virkning for den nye ko  m- mune. Denne beføjelse gælder også aftaler, der er indgået af andre myndigheder, men som overf ø- res til kommunen som følge af, at denne tilføres nye opgaver som følge af ko   mmunalreformen. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 19, nr. 9. Ændringsforslaget medfører, at denne b e- føjelse ti llige tilkommer kommunalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en sammenlæ   gning.   Baggrunden for ændringsforslaget er, at også en kommune, der ikke indgår i en samme nlægning, kan have behov for i 2006 med virkning fra 1. januar 2007 at træ  ffe bestemmelse om opsigelse eller ændring af aftaler, der er indgået af andre myndigheder, men som overføres til kommunen, der tilf ø- res nye opgaver som følge af kommunalreformen, efter reglerne i lov om visse proceduremæssige
10 spørgsmål i forbindelse med kommunalreform  en, jf. det den 24. februar 2005 fremsatte forslag her- om (L 67). Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe sådanne beslutninger om ops   i- gelse  eller  ændring,  idet  det  forudsættes,  at  den  enkelte  aftale  efter  sit  indhold  og  sin  karakter  v il kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tid  spunkt. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflok    kurin havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
11 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 68 Bilagsnr. Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Henvendelse af 2/3-05 fra Jens Christian Gjesing, Haderslev 3 Henvendelse af 9/3-05 fra Arne Erlund, Otterup 4 Henvendelse af 9/3-05 fra Værløse Kommune 5 Henvendelse af 14/3-05 fra Aktivgruppen i Ledøje -Smørum 6 Svar på spørgsmål S 1941, S 1942, S 1944 o   g S 1947 vedrørende ekstraudgifter for kommunerne i forbindelse med kommunalre- formen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 7 Tidsplan for besvarelse af skriftlige spørgsmål 8 Henvendelse af 17/3-05 fra Brita Widmann, Brædstrup 9 Henvendelse af 21/3-05 fra Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner 10 Henvendelse af 28/3-05 fra Borgergruppe i Værløse Kommune 11 Henvendelse af 29/3-05 fra Borgergruppe i Christiansfeld Kom- mune 12 Henvendelse af 30/3-05 fra repræsentanter fra det tyske mindr  e- tal 13 Svar på spørgsmål S 122 vedrørende folkeafstemninger om kommunesammenlægninger, fra indenrigs  - og sundhedsministe- ren 14 Henvendelse af 20/3-05 fra Elisabeth Jensen, Aalestrup 15 Henvendelse af 4/4-05 fra Borgergruppe i Slagslunde og Ganløse 16 Henvendelse af 4/4-05 fra Brande, Ikast og Nørre Snede Ko m- muner 17 Henvendelse af 6/4-05 fra repræsentanter fra Højreby, Holeby, Rødby og Nakskov Kommuner 18 Henvendelse af 6/4-05 fra Georg Skøtt, Hejls 19 Materiale modtaget af Borgergruppe fra Christiansfeld Kommu- ne ved foretræde den 31/3  -05 20 Materiale modtaget af Borgergruppe fra Værløse Kommune ved foretræde den 6/4  -05 21 Henvendelse af 2/4-05 fra Tonny Linnemann Nielsen, Gedsted 22 Henvendelse af 31/3-05 fra Peter Widmann, Brædstrup 23 Henvendelse af 3/4-05 fra Kjeld Gregersen, Christiansfeld
12 24 Henvendelse af 4/4-05 fra borgmester Uffe Henneberg, Nørre - Snede Kommune 25 Henvendelse af 1/4-05 fra Steen Prytz Jensen, Værløse 26 Henvendelse af 6/4-05 fra Torben Poulsen, Ullerslev 27 Henvendelse af 10/4-05 fra Palle Nielsen, Hobro 28 Notat af 5/4-05 fra Styregruppen for IT fra Them, Silkeborg, Kjellerup og Gjern Kommuner 29 Henvendelse af 9/4-05 fra Claus Jensen, Værløse 30 Henvendelse af 12/4-05 fra Mogens Lønstrup, Havndal 31 Oversigt over spørgsmål,   der er stillet på lovforslaget pr. 18/4 -05 32 Henvendelse af 19/4-05 fra Rikke Larsen, Årre m.fl. 33 Henvendelse af 25/4-05 fra Borgergruppe i Laurbjerg 34 Henvendelse af 25/4-05 fra borgmester Hanne Nielsen, Langå Kommune 35 Henvendelse af 24/4-05 fra Kristian Byrialsen Nielsen, Gedsted 36 Henvendelse af 25/4-05 fra Bente Smed, Langå 37 Oversigt over spørgsmål, der er stillet pr. 27/4  -05 38 Henvendelse af 25/4-05 fra Mogens Lønstrup, Havndal 39 Henvendelse af 21/4-05 fra Jørn Andersen, Langå 40 Henvendelse af 25/4-05 fra Bertha Frandsen, Langå 41 Materiale modtaget af borgergruppe fra Laurbjerg ved foretræde den 28/4-05 42 Svar på spørgsmål S 536 og S 540 om oprettelse af ø -udvalg, fra indenrigs- og sundhedsministeren 43 Henvendelse af 29/4-05 fra Bent Skriver, Hejls 44 Henvendelse af 24/4-05 fra borgergruppe i Bevtoft Sogn 45 Henvendelse af 3/5-05 fra Langå Kommune 46 Henvendelse af 3/5-05 fra Værløse Gruppen 47 Kommissorium for Finansieringsudvalgets arbejde i 2005 med kom munernes finansiering, fra indenrigs- og sundhedsministeren 48 Henvendelse af 5/5-05 fra borgergruppe i Vesterbølle 49 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 11/5   -05 50 Henvendelse af 11/5-05 fra Dansk Vand- og Spildevandsfor- ening 51 Henvendelse af 10/5-05 fra Gruppen for 4-H 52 Svar på spørgsmål S 942, S 943, S 944, S 945, S 946, S 947 og S 948 om kommunesammenlægninger, fra indenrigs  - og sund- hedsministeren 53 Svar på spørgsmål S 1017, S 1019, S 1020 og S 1022 om ko   m-
13 munesammenlægninger, fra inde  nrigs - og sundhedsministeren 54 Henvendelse af 12/5-05 fra Værløse Gruppen 55 Kopi af henvendelse med bilag fra Folketingets Ombudsmand til Skatteministeriet vedrørende udviklingen af et nyt fælles resta   n- cesystem 56 Henvendelse af 13/5-05 fra Værløse Gr   uppen 57 1. udkast til betænkning 58 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 23/5   - 05 59 Orientering om ændring af den forventede udmøntning af b   e- myndigelsesbestemmelserne, fra indenrigs- og sundhedsministe- ren 60 Kopi REU alm. del - svar på spørgsmål 125 om kommentar til henvendelse fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalist Højskole vedrø rende retten til aktindsigt, fra indenrigs- og sundhedsmini- steren 61 Henvendelse af 13/5-05 fra Fagligt Fælles Forbund m.fl. 62 Henvendelse af 16/5-05 fra Borgergruppe fra Slagslunde og Ganløse 63 Aftale af 19/5-05 om sammenlægning af Farum og Værløse Kommuner, fra indenrigs- og sundhedsministeren 64 Henvendelse af 26/5-05 fra Albertslund Kommune 65 Orientering om ændring af den forventede udmøntnin   g af be- myndigelsesbestemmelserne, fra indenrigs- og sundhedsministe- ren 66 Brev af 18/3-05 til kulturministeren vedrørende  kommunalre- formen fra S, SF og RV 67 Brev af 21/4-05 til økonomi - og erhvervsministeren vedrørende kommunalreformen fra S og RV 68 Brev af 12/5-05 til transport- og energiministeren vedrørende kommunalreformen fra S og RV 69 Brev af 12/5-05 til socialministeren vedrørende  kommunalre- formen fra S og RV 70 Brev af 12/5-05 til miljøministeren vedr ørende  kommunalre- formen fra S, RV og SF 71 Brev af 4/5-05 til undervisningsministeren vedrørende  kommu- nalreformen fra S og RV 72 Brev af 12/5-05 til indenrigs- og sundhedsministeren vedrøre n- de kommunalreformen fra S og RV 73 Brev af 12/5-05 til indenrigs- og sundhedsministeren vedrøre n- de kommunalreformen fra S og RV 74 Brev af 12/5-05 til statsministeren vedrørende  kommunalrefor-
14 men fra S og RV 75 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 7 om kommentar til henvende  l- se af 18/3-05 vedrørende kommunalreformen fra S, SF og RV, til kulturministeren 76 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 8 om kommentar til henvende  l- se af 21/4-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til økonomi - og erhvervsministeren 77 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 9 om kommentar til henvende  l- se af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og R V, til transport- og energiministeren 78 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 10 om kommentar til henve  n- delse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til socialministeren 79 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 11 om kommentar til henve  n- delse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S, RV og SF, til miljøm inisteren 80 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 12 om kommentar til henve  n- delse af 4/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til undervisningsministeren 81 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 13 om kommenta  r til henven- delse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til indenrigs- og sundhedsministeren 82 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 14 om kommentar til henve  n- delse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til indenrigs- og sundhedsministeren 83 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 15 om kommentar til henve  n- delse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til statsministeren 84 Henvendelse af 39/5-05 fra borgergruppe i Bevtoft Sogn 85 Notat af 26/5-05 om problemstillingen vedrørende  myndigheds- inhabilitet i forbindelse med kommunalreformen, fra miljømin i- steren 86 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 8 om kommentar til henvendelse af 21/4 - 05 fra S og RV vedrørende kommunalr e- formen, fra økonomi - og erhvervsministeren 87 Kopi KOU alm. del - foreløbigt svar på spørgsmål 9 om ko m- mentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrørende kommunalreformen, fra transport- og energiministeren 88 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 14 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrør ende kommunalre- formen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 89 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 15 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrørende kommunalr e- formen, fra statsministeren
15 90 Pressemeddelelse af 1/6-05 »Slagslunde og Ganløse vil med i Furesø kommune « Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 68 Spm.nr. Titel 1 Spm. om beregningen for engangsudgifterne på knapt 1,2 mia. kr., til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/3-05 fra Jens Christian Gje- sing, Haderslev, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-05 fra Arne Erlund, Otte- rup, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-05 fra Værløse Komm   u- ne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om oversendelse af korrespondancen mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Værløse Kommune om kommuneindd   elin- gen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om ministeren er bekendt med, at Værløse Kommune allerede har indgået foreløbige aftaler om forpligtende samarbejder med bl.a. Lyngby Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 7 Spm. om den konkrete begrundelse for, at Værløse Kommune ikke betragtes som bæredygtig, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til artiklen »Bornholm tjener på kommunefus i- on« fra Børsen den 15/3 -05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om redegørelse for de økonomiske konsekvenser for det offen  t- lige, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om sammenlægningsudva  lgene har kompetence til at afskedige ansatte, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om oversigt over primærkommunernes indbyggertal p.t. og e  f- ter det nye kommunale landkort, til indenrigs- og sundhedsministe- ren, og minis terens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 14/3-05 fra Aktivgruppen i Ledøje -Smørum, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om begrundelsen for forskellen på antallet af kommunalbest y- relsesmedlemmer i sammenlagte - og geografisk uændrede komm  u- ner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
16 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Brita Widmann, Brædstrup, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-05 fra Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/3-05 fra Borgergruppe i Værløse Kommune, til indenrigs   - ogsundhedsministeren, og minist e- rens svar herpå 17 Spm. om kommentar til henvendelse af 29/3-05 fra Borgergruppe i Christiansfeld Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra Borgergruppe i Slagslunde og Ganløse, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra Brande, Ikast og Nørre Snede Kommuner, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til materiale modtaget fra Borgergruppe i Væ  r- løse Kommune ved foretræde den 6/4   -05, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/4-05 fra Tonny Linnemann Nielsen, Gedsted, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 22 Spm. om kommentar til henvendelse af 31/3-05 fra Peter Widmann, Brædstrup, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/4-05 fra Kjeld Gregersen, Christiansfeld, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra borgmester Uffe Henneberg, Nørre -Snede Kommune, til indenrigs- og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4 - 05 fra Steen Prytz Jensen, Værløse, til indenrigs   - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-05 fra Torben Poulsen, Ullerslev, og ministerens svar herpå 27 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/4-05 fra Palle Nielsen, Hobro, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 28 Spm. om kommentar til notat af 5/4-05 fra Styregruppen for IT fra Them, Silkeborg, Kjellerup og Gjern Kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om kommentar til artiklen »Løkke: Reform kan spare millia r-
17 der« fra Politiken den 8/4-05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om redegørelse for forslagets ligestillingsmæssige konsekve   n- ser i de kommende kommunalbestyrelser set i forhold til de nuvære  n- de kommunalbestyrelser, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommentar til artiklen »It-sammenlægning bliver dyrere end ventet« fra Computerworld den 8. april 2005, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om kommentar til henvendelse 9/4-05 fra Claus Jensen, Værl  ø- se, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har givet borgerne i Ganløse og Slagslunde Kommuner muligheden for at blive en del af andre kom- muner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 34 Spm. om Værløse og Farum problematikken kan løses ved , at de to kommuner indgår et forplig tende samarbejde, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om, hvordan ministeren er kommet frem til, at transaktionsom- kostningerne i forbindelse med kommunalreformen kun er på 350 kr. pr. borger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om ministeren fortsat er af den opfattelse, at kommunesammen- lægningerne kan gennemføres uden merudgifter, til indenrigs   - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra Rikke Larsen, Årre m.fl., til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Borgergruppe i Laurbjerg, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra borgmester Han- ne Nielsen, Langå Kommune, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-05 fra Kristian Byrialsen Nielsen, Gedsted, til indenrigs- og sundhedsministeren, og minist e- rens svar herpå 41 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Bente Smed, Lan- gå, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om kommentar til artikel fra Nyhedsbrev fra Kirk Larsen & Asscanius den 26/4-05 »Amter og kommuner undervurderer juraen i kommunalreform«, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå
18 43 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Mogens Lønstrup, Havndal, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra Jørn Andersen, Langå, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 45 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Bertha Frandsen, Langå, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 46 Spm. om kommentar til materiale modtaget fra borgergruppe i Laur- bjerg ved foretræde den 28/4  -05, til indenrigs- og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om kommentar til henvendelse af 29/4-05 fra Bent Skriver, Hejls, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-05 fra bo r gergruppe i Bevtoft Sogn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra Langå Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra Værløse Gruppen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 51 Spm. om kommentar til henvendelse af 5/5-05 fra borgergruppe i Vesterbølle, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 52 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-05 fra Dansk Vand- og Spildevandsforening, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 53 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-05 fra Gruppen for 4-H, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 54 Spm. om det er ministerens seriøse opfattelse, at kommunalreformen ikke medfører ek straordinære IT  -investeringer i de nye kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 55 Spm. om beregning af de gennemsnitlige kommuneskatter, grund- skyldspromiller og dækningsbidrag for 2007, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra Værløse Gruppen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om ministeren kan bekræfte, at forvaltningslovens bestemme  l- ser i kapitel 4, 5 og 6 fortsat er gældende i forhold til lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-05 fra Fagligt Fælles Fo  r- bund m.fl., til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
19 59 Spm. om ministeren vil foranledige, at der udarbejdes en ligestillings- politisk vejledning til sammenlægningsudvalgene, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 60 Spm. om kommentar til henvendelse af 26/5-05 fra Albertslund Kom- mune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå