København, den 5. apr. 2005 Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77 - 56 - 35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk Folketingets Forsvarsudvalg Udvalgsafdelingen Christiansborg Under henvisning til Forsvarsudvalgets skrivelse af 17. marts 2005 fremsender jeg hermed i 5 eksemplarer min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr.  1 - 8 (    L 57). Med venlig hilsen Søren Gade
Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 5. april 2005 (L 57) Spørgsmål nr.  1 : Kan ministeren oplyse, om radarovervågning af de danske farvande, som foreslået i loven, i alle tilfælde vil kunne forhindre kollisioner af skibe, grundstødning eller lignende? Svar: Det  skal  indledningsvis  nævnes,  at  forhindring  af  kollisioner,  grundstødning  eller  ligne nde grundlæggende er et ansvar, der påhviler skibsføreren. Ansvar for forhindring af kollisi oner, grundstødninger og lignende er fastlagt ved de internationale søvejsregler samt  Lovbekendt- gørelse nr. 627 af 26/7 2002 om sikkerhed til søs. Radarovervågning   af  de  danske  farvande  vil  i  sig  selv  ikke  kunne  forhindre  kollisioner, grundstødning eller lignende. Radarovervågning en skal derimod ses som et væsentligt bidrag til den samlede opgave med at forhindre disse ulykker. I  regeringens  ”Rapport  vedrørende  øget  anvendelse  af  lodser,  samt  styrket  overvågning  af sejladssikkerheden” redegøres således  for en række initiativer,  der kan  medvirke til, at  skibs- kollisioner,  grundstødning  eller  lignende  minimeres.  Øget  anvendelse  af  lodser,  radarover- vågning,   landbaseret sejladsvejledning  og  anvendelse af det Automatiske  Identifikations Sy- stem (AIS) for alle skibe over 300 BRT er kun nogle af de initiativer, som vil bidrage til  en øget sejladssikkerhed for skibsfarten. En  landbaseret  sejladsvejledningscentral  vil  f.eks.  kunne  anvende  AIS  som  et  redskab  til  at vejlede skibstrafikken. Det er imidlertid  kun skibe på over 300 BRT, som  skal have AIS in- stalleret. Det er derfor nødvendigt også  at have et radarbillede, der kan verificere  AIS oplys- ningerne  samt  give  oplysninger  om  skibe,  der  ikke  har  AIS  installeret.  Kun  på  denne  m å de kan der udføres en effektiv landbaseret sejladsvejledning. Radarovervågning en  af  de  danske  farvande,  som  foreslået  i  loven,   vil  derfor  blive  samkørt med  AIS.  De  samlede  informationer  vil  kunne  anvendes  til  f.eks.  landbaseret  sejladsvejled- ning,  og  derigennem  vil  radarovervågningen  kunne  medvirke  til  at  forhindre  kollisioner  af skibe, grundstødning eller lignende.